(15.00 hodin)
(pokračuje Urban)
Tedy vážíme na miskách vah tyto věci. A já myslím, že cílem tohoto zákona bylo snížit ten dramatický očekávaný nárůst pro spotřebitele, a tedy vyžaduje to podle mého názoru určitý odvážný kompromis, abychom se v pátek dobrali nějakého konečného výsledku.
Dovolte, abych v této chvíli přešel, paní předsedkyně, k návrhům, které zde zazněly. (Předsedající: Ano, prosím o to.) Děkuji pěkně.
Zazněly zde dva návrhy, ale budeme hlasovat pouze o jednom - návrh na vrácení této normy k novému projednání ve výboru a návrh na zamítnutí. Podle mých znalostí jednacího řádu bychom dnes měli hlasovat pouze o návrhu na vrácení do výboru. O návrhu na zamítnutí bychom měli hlasovat při zahájení projednávání třetího čtení, tedy pravděpodobně v pátek, pokud budou zkráceny lhůty.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano, děkuji vám, jenom bych doplnila, že dnes ještě budeme hlasovat o návrhu na zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením. Čili dvě hlasování nyní a to třetí o zamítnutí na zahájení třetího čtení. Myslím, že jsme v souladu s panem zpravodajem v postupu. Zavolám naše kolegy do jednacího sálu, doufám, že jsou přítomni všichni, kteří jsou v tuto chvíli v areálu Poslanecké sněmovny, aby se mohli hlasování účastnit.
Nejprve poprosím pana zpravodaje, aby uvedl první návrh, který je před námi.
Poslanec Milan Urban: Já bych doporučil, abychom nejdříve hlasovali o zkrácení lhůt na projednání třetího čtení na 48 hodin.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Já myslím, pane zpravodaji, že bychom se měli nejprve vyrovnat s vrácením výboru k novému projednání. Bylo by to asi čistší.
Poslanec Milan Urban: Ano, já to respektuji, paní předsedkyně.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Zahajuji hlasování pořadové číslo 44. Táži se, kdo souhlasí s návrhem na vrácení návrhu zákona výboru k novému projednání. Tento návrh přednesl pan kolega Krátký. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 44 přítomno 168, pro 25, proti 96. Tento návrh přijat nebyl.
Než budeme pokračovat, zeptám se, zda pan kolega Seďa, Úlehla a Dolejš... Jsou to všechno omyly. Rozumím tomu. (Pobavení v sále.) Já tedy poprosím o druhý návrh, pane poslanče.
Poslanec Milan Urban: Nyní bychom tedy hlasovali o avizovaném zkrácení lhůt na 48 hodin.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Zahajuji hlasování pořadové číslo 45. Kdo souhlasí s tímto návrhem na zkrácení lhůty? Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 45 přítomno 173, pro 156, proti 2. Tento návrh na zkrácení lhůty byl přijat.
Tím pádem jsme se vyrovnali se vším, co bylo možno učinit v rámci projednávání tohoto bodu. Poděkuji panu ministrovi, poděkuji též panu zpravodaji. Jenom dodávám, že padl návrh na zamítnutí a o něm se bude hlasovat na počátku třetího čtení. Končím projednávání bodu 88, sněmovního tisku 145.
Můžeme zahájit další bod našeho schváleného pořadu a tímto bodem je bod číslo 24. Je to
24.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb.,
o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 129/ - prvé čtení
Požádám ministra financí Miroslava Kalouska, aby z pověření vlády tento návrh uvedl. Prosím, pane ministře.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, paní předsedající. Dámy a pánové, dovolte, abych z pověření vlády předložil novelu zákona o dani z přidané hodnoty, jejímž motivem jsou tři hlavní důvody. Tím prvním důvodem je povinná implementace směrnice Evropské unie, tím druhým důvodem jsou některá opatření ke zlepšení podnikatelského prostředí a tím třetím důvodem jsou poměrně zásadní opatření v boji proti daňovým únikům.
Pokud jde o směrnici Evropské unie, týká se to směrnice č. 2009/132, která se týká osvobození od daně při dovozu zboží, a směrnice Rady, která se týká stanovení místa plnění u služeb. Co se týče zlepšení podnikatelského prostředí, je nejvýznamnější změnou úleva od daně u nedobytných pohledávek. Konkrétně se jedná o nově zaváděnou možnost opravy již přiznané a zaplacené daně u pohledávek za dlužníky, kteří jsou v úpadku. V praxi to bude znamenat, že rozhodnete-li se schválit tuto předlohu, bude moci plátce daně z přidané hodnoty u pohledávek za dlužníky, kteří jsou v insolvenčním řízení, a ty pohledávky vznikly v době delší než šest měsíců od rozhodnutí soudu o úpadku, požádat o vratku daně z přidané hodnoty. Je to jeden z koaličních závazků, programové prohlášení vlády, a očekáváme tam daňový výpadek v objemu zhruba 300 mil. korun ročně, nicméně je to daňový výpadek od plnění, na které, upřímně řečeno, státní rozpočet nemá, dovolíte-li mi to slovo, morální nárok, protože inkasoval za plnění, které neproběhlo. To znamená ty peníze z plnění, které neproběhlo, zase vrátí, čímž se zesílí jistota plátce daně a zlepší se postavení zejména malých a středních podnikatelů.
Co se týče boje s daňovými úniky, dovolte, abych řekl, že tak jak se snaží společně proti tomu bojovat celá Evropa, jsou země, které mají větší problémy s daní z příjmů, s úniky u daně z příjmů. Česká republika patří mezi ty země, kde mnohem větší problémy monitorujeme v případě daňových úniků u daně z přidané hodnoty. Proto tohle je první zásadní krok, který vláda navrhuje v legislativní oblasti. Další kroky legislativní i exekutivní budou následovat.
Jedná se o zavedení tzv. ručení odběratele za daň ze zdanitelného plnění, které bylo uskutečněno v tuzemsku a kde záměrně nebyla odvedena daň dodavatelem.
Já jsem - prosím pěkně, tady mi to dovolte jenom velmi stručně vysvětlit - četl několik velmi zjednodušených mediálních kritik, že se odběratel dostává do neřešitelné pozice, protože bude automaticky ručit za daň, kterou jeho dodavatel nezaplatí. Není tomu tak. Prosím pěkně, pouze v zákonem vyjmenovaných případech, kdy bylo zřejmé, že dodavatel měl minimálně povědomí nebo musel vědět, že to zboží je prodáváno s podezřele nízkou cenou, nevěrohodným způsobem od nevěrohodného dodavatele. ***