(15.20 hodin)
(pokračuje Doktor)
Vystupuji především proto, že jsem jako poslanec Parlamentu v minulém volebním období na přelomu měsíců, tuším, ledna února letošního roku podal návrh změny zákona o dani z přidané hodnoty motivovaný stejnou snahou - zabránit podvodnému počínání firem majícímu několikeré rysy. Pan ministr tady ve svém vystoupení uvedl ty zřetězené, na sebe navázané firmy, kde schopnost státu vybrat daň z přidané hodnoty zanikne tím, že není schopna v řetězu napojení na sebe několika desítek firem nalézt toho, kdo je podle práva povinen daň v konečném důsledku zaplatit. A ve chvíli, kdy je ten poslední povinný plátce nalezen, už zpravidla bývá firma ve stavu nikoliv náhodném, ale zcela záměrně předpřipraveném v situaci, kdy stát už není schopen dovybrat nic, natož daňovou povinnost. Nám všem je zřejmé, že vybrané utržené peníze bohužel od nás od všech konečných spotřebitelů pohonných hmot jsou zkonzumovány, a protože jsou to peníze černé, působí v naší ekonomice taky odpovídajícím způsobem.
Ten stav je natolik alarmující a odhadovaný objem daňových úniků, jakkoli je prezentováno velmi konzervativní a zdrženlivé číslo, pracující s intervalem 6 až 7 miliard korun, je to stav nepřehlédnutelný a já musím říci, že jakkoli se s panem ministrem financí lišíme ve způsobu, který jsme navrhli - já v té mnou zmiňované předloze a Ministerstvo financí ve své aktivitě, jakkoli se lišíme v té technologii toho, jak předejít těm daňovým únikům, chci říci zcela zřetelně, že podporuji aktivitu pana ministra financí - řeknu v tomto ohledu a v této chvíli bezvýhradně, protože jakkoli je Poslanecká sněmovna místem pro debatu, politickou debatu a hledání toho nejefektivnějšího způsobu, v tuhle chvíli považuji za správné soustředit se na metodu, kterou navrhl do zákona on, resp. jím vedené Ministerstvo financí.
Já v médiích jsem okomentoval tuto snahu způsobem, který je dohledatelný. A bohužel tady s lítostí říkám, že způsobem, kterým jsem vyjádřil obavu z toho, že Evropská komise se zachová přesně způsobem, který naznačil ve svém vystoupení pan ministr financí. Bruselští úředníci, jakkoli v minulosti zavedli spoustu výjimek, dnes se tváří vcelku nedobytně a monolitně a odmítají udělit České republice výjimku, o níž oba mluvíme, jakkoli by ta výjimka znamenala schopnost státu, schopnost České republiky předejít nebo výrazně eliminovat rizika spojená s daňovými úniky na území našeho státu.
Je potřeba zopakovat, že se to netýká pouze činností subjektů zřízených a působících v České republice a v české ekonomice, že velmi často se jedná o akce subjektů nakupujících zboží za hranice České republiky, které mělo skončit, mělo být realizováno na jiném území nežli území České republiky, ale protože ten stávající systém správy daně z přidané hodnoty funguje tak, jak funguje, bohužel tím návodným způsobem velmi často je u nás realizováno, a je tedy u nás realizován i únik daně. To je stav, který potřebujeme přerušit, který potřebujeme zásadním způsobem zpřekládat tak, aby ty firmy na chvíli měly velkou obtíž a stát je alespoň zčásti schopností dohledat daň doběhl. Nepochybně ony se budou učit dalším podvodným technologiím a praktikám dál, ale v tomto ohledu v tuto chvíli naprosto podporuji aktivitu Ministerstva financí. Stane-li se to, že Brusel nevydá podmínku, resp. nevydá souhlas k udělení výjimky a bude pan ministr financí nucen stáhnout, vzíti zpět tuto část zákona, předesílám, že okamžitě opráším svůj návrh podaný na přelomu ledna a února letošního roku a budu se snažit ve spolupráci s Ministerstvem financí tento prostor odpracovat jiným způsobem, kdy břemeno ručení za výběr a platbu daně z přidané hodnoty z koncového bodu té distribuce, v čemž vlastně spočívá návrh Ministerstva financí, přeneseme na začátek toho řetězce, což bude znamenat poněkud nový způsob výběru a správy daně z přidané hodnoty. Na druhou stranu si myslím, že apel musí spočívat v celkovém objemu těch úniků a je nadále nepominutelný.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Michalu Doktorovi. Zeptám se, zda se někdo hlásí do obecné rozpravy k tomuto bodu. Do obecné (vyjasnění směrem k ministru Kalouskovi), jsme v prvém čtení. Pan ministr Kalousek.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Promiňte, měl jsem procesní zaváhání. Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že implementace směrnice se předpokládá k 1. lednu t. r., prosím o zkrácení lhůty na 30 dní.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano, děkuji za tento návrh. A zeptám se, zda se někdo další hlásí. Pokud tomu tak není, končím obecnou rozpravu. Jsou před námi případná závěrečná slova jak pana navrhovatele, tak pana zpravodaje. Zeptám se tedy pana ministra, zda chce vystoupit se závěrečným slovem (nechce), nehodlá, pan zpravodaj (nechce) též ne. Prosím o chvilku trpělivosti, přivolávám naše kolegy do jednacího sálu, tak aby se všichni mohli zúčastnit hlasování, které je před námi. (Gong.)
A já jen dodám pro příchozí - ověřím si u pana zpravodaje, nezazněl ani návrh na vrácení ani na zamítnutí?
Poslanec Václav Votava: Ano, ani návrh na vrácení ani na zamítnutí nebyl podán.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh na přikázání? (Nemá.) Není tomu tak.
Zahajuji tedy hlasování pořadové číslo 46. Ptám se, kdo souhlasí s návrhem na přikázání výboru rozpočtovému. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 46, přítomno 169, pro 150, proti nikdo. Konstatuji tedy, že jsme tento návrh zákona přikázali výboru rozpočtovému.
Nyní budeme hlasovat o návrhu na zkrácení lhůty k projednání ve výboru na 30 dnů.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 47. Táži se, kdo souhlasí s tímto návrhem. A kdo je proti?
Hlasování číslo 47, přítomno 170, pro 153, proti nikdo. Zopakuji tedy, že byl návrh přikázán k projednání rozpočtovému výboru a lhůta k jeho projednání byla zkrácena na 30 dnů.
Končím tím projednávání bodu číslo 24, sněmovního tisku 129, v prvém čtení. Děkuji panu ministrovi, děkuji též panu zpravodaji.
Můžeme se věnovat dalšímu bodu a tím je
14.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb.,
o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb.,
o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 136/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení, ale dále upozorňuji, že mi bylo předloženo veto poslaneckého klubu ČSSD na tento postup. Prosím tedy nejprve, aby tento návrh uvedl - ministr dopravy, tady mám napsáno, ale vhledem k tomu, že se omlouvá pro zdravotní indispozici, zastoupí ho pan ministr Jankovský, který tento návrh uvede. Prosím, pane ministře.
Ministr pro místní rozvoj ČR Kamil Jankovský Dobré odpoledne, vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Já ještě jednou si s dovolením pana ministra Bárty, který bohužel momentálně přišel o hlas, dovolím předložit následující návrh. ***