(15.30 hodin)
(pokračuje Jankovský)

Dovolte mi ve stručnosti představit vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích. Cílem tohoto návrhu zákona je zapracovat do právního řádu České republiky několik aktů práva Evropské unie, zejména směrnice tvořící tzv. třetí železniční balíček. Obsah návrhu je tak striktně omezen na implementaci unijního práva.

Návrh přináší novou úpravu zejména v těchto třech oblastech:

1. Přístup k drážní infrastruktuře pro dopravce z jiných členských států Evropské unie v osobní železniční dopravě. Jde o transpozici směrnice z roku 2007/58/ES, která otevírá přístup dopravcům usazeným v Evropské unii na vnitrostátní drážní infrastrukturu pro účely provozování mezinárodní osobní dopravy. Jedná se o pokračování postupného otevírání přístupu k drážní infrastruktuře, který na úrovni Evropské unie započal v 90. letech minulého století. Zákon o dráhách je již ve své současné podobě v oblasti přístupu k infrastruktuře poměrně otevřený, proto nově navržená úprava nepředstavuje žádnou zásadní koncepční změnu, ale spíše nezbytné zpřesnění a doplnění.

2. Nový způsob certifikace strojvedoucích na dráze celostátní a regionální. Jde o transpozici směrnice 2007/59/ES. Navrhovaná úprava v návaznosti na směrnici komplexním způsobem upravuje kvalifikační požadavky na výkon činnosti strojvedoucího, zejména věk, zdravotní a odbornou způsobilost, způsob jejich prokazování a doklady vydávané strojvedoucím. Strojvedoucím bude nově vydávána jednak licence ze strany Drážního úřadu, jednak osvědčení ze strany dopravce, zaměstnavatele. Licence bude osvědčovat obecné kvalifikační požadavky, osvědčení pak požadavky speciální, spojené s konkrétními trasami a vozidly. Tyto dokumenty budou v rámci EU uznávány a pro zjednodušení kontroly a komunikace mezi státními orgány budou zřízeny elektronické rejstříky vydaných dokladů.

3. Interoperabilita technických požadavků v drážní dopravě. Jde o transpozici směrnice 2008/57/ES, přičemž novelou jsou navrhovány dílčí úpravy, zejména v oblasti schvalování drážních vozidel. Novela zákona o dráhách v této oblasti také upřesňuje, že požadavky interoperability se vztahují pouze na dráhu celostátní a na této dráze užívaná vozidla. Zahrnutí regionálních drah je nadbytečné a nežádoucí s ohledem na finanční dopady.

Vzhledem k tomu, že se jedná o úpravu pouze implementující několik směrnic Evropské unie, u nichž již uplynula lhůta pro zapracování do českého práva, a u dvou z nich je dokonce vedeno sankční řízení proti České republice ze strany Evropské komise, navrhuje vláda Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s návrhem zákona již v prvním čtení.

Dovolte mi osobně vás požádat o podporu tohoto zákona a tohoto postupu.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane ministře. Prosím nyní o slovo zpravodaje pro prvé čtení, pana poslance Karla Šidla. Jenom sdělím, že postup podle § 90 odst. 2 možný není. Bylo vzneseno veto. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, členové vlády, dámy a pánové, jak už zde bylo zmíněno, vláda České republiky předkládá novelu zákona o dráhách, který obsahuje provozování dráhy a drážní dopravy na našem území, stanovuje pravidla pro prokazování odborné a zdravotní způsobilosti strojvedoucích a technickou způsobilost drážních vozidel. Novela je zaměřena na transpozici právních předpisů Evropského společenství do českého právního řádu tak, jak již bylo zástupcem předkladatele zmíněno.

Unijní cíl si klade za úkol, že zavádí směrnice do národních legislativ členských států EU a vytváří pravidla na otevřeném evropském trhu pro osobní dopravu, pro železniční podniky, k provozování mezinárodní železniční dopravy. Předpisy jednotlivých členských států jsou velmi odlišné a pouze jednotná pravidla mohou vytvořit prostor k plné liberalizaci jednotlivých železničních dopravních společností v přístupu na evropský dopravní trh.

Národním cílem je povinnost provést transpozici platných směrnic společenství vyplývající ze závazku z přistoupení k Evropské unii. Současné dílčí úpravy zákona 266/1994 Sb. reagují na výtky Evropské komise týkající se nedostatečného zapracování předpisů Evropského společenství z prvního železničního balíčku.

Novela zajišťuje výše uvedené cíle, ale současně vytváří podmínky pro zahraniční dopravce, které nediskriminují našeho nebo naše národní dopravce.

Nově se objevují v české legislativě následující instituty: Dráha celostátní se stává součástí evropského železničního systému. Průkaz způsobilosti drážního vozidla vydaný Evropským společenstvím je závazným základem pro vydání průkazu způsobilosti drážního vozidla i v České republice. Současně platný průkaz způsobilosti k řízení drážních vozidel zůstává pouze pro dráhy tramvajové, trolejbusové, speciální, lanové a vlečky.

Nově se pro dráhy celostátní a regionální zavádí licence strojvedoucího, která je vydána drážním správním úřadem, a osvědčení strojvedoucího vydávané dopravcem, u kterého je zaměstnán. Tuto změnu lze přirovnat k již uplatňovanému řidičskému oprávnění a profesnímu průkazu pro řidiče nákladní a veřejné silniční dopravy v České republice.

Nově se stanovují pravidla a povinnosti pro dopravce provozující přeshraniční dopravu, které se vztahují k přidělení kapacity dráhy, k technické způsobilosti vozidel a na přípravu strojvedoucích. Je zajištěna ochrana národního charakteru provozu, prokazování potřebných znalostí českého jazyka.

Nyní mi dovolte jako zpravodaji položit několik otázek předkladateli novely zákona, protože považuji jejich zodpovězení za velmi důležité a potřebné v rámci projednávání této novely. Potřeboval bych zcela určitě vědět, o jaké předpisy se jedná a zda jsou již připraveny k aplikaci zákona, protože původně ty prováděcí předpisy, o kterých se novela zákona zmiňuje ve všech svých pasážích, jsme k tisku 136 neobdrželi. Bylo by velmi dobré, kdybychom měli k dispozici tyto tisky, protože ty upřesňují právě podmínky, o kterých jsem se zmiňoval, ať už se týkají odborné způsobilosti strojvedoucích nebo technické způsobilosti vozidel.

Co je pro mě zcela zásadní: vysvětlení pojmu usazení právnické a fyzické osoby v případě provozovatele osobní drážní dopravy na území České republiky. Jsou to § 24 a § 34d. Myslím si, že je nejasný i pojem § 46c odst. 3, kde se hovoří o minimálním stupni dosaženého vzdělání. Je to základní vzdělání, střední vzdělání a v jakých oborech? V § 46o odst. 2 písm. c) se hovoří o zajišťování teoretické a praktické části školení, které mají zajišťovat osoby s dostatečnou odbornou způsobilostí. Co bude tento pojem obsahovat - protože je součástí podmínek pro udělení akreditace drážním správním úřadem pro školící osobu.

Jsem přesvědčen, že po zodpovězení těchto dotazů a po projednání ve výboru - předpokládám, že hospodářském - bude možno přistupovat ke schválení této novely i za poslanecký klub KSČM. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Mám do ní v tuto chvíli jednu přihlášku, a to od pana poslance Josefa Smýkala. Má slovo tedy jako první. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Josef Smýkal: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, dva členové vlády, kolegyně a kolegové, přiznám se, že jsem ani k tomu nechtěl vystupovat, protože bylo dáno veto k této předloze novely zákona o dráhách, přesto... A zároveň naváži na pana zpravodaje.

Zákon o dráhách je velmi významná norma, která reguluje celý obor železniční dopravy, a to jak infrastrukturu, tak přístup na infrastrukturu a podmínky - a znovu zdůrazňuji podmínky - podnikání v železniční dopravě. Z tohoto důvodu tento zákon vyžaduje velmi odbornou diskusi a proto jsme i dali veto na projednávání tohoto zákona, resp. předlohy tohoto zákona, protože si myslím, že potřebuje velmi odbornou diskusi, čemuž nasvědčuje i dlouhý proces přípravy této předkládané normy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP