(15.40 hodin)
(pokračuje Smýkal)
Dáte mi jistě za pravdu, že právní úprava je významná jak z hlediska otevření trhu, o čemž se často dnes diskutuje a svědčí o tom i slova pana ministra dopravy, tak i nastavení spravedlivých podmínek regulace tohoto trhu. Právě v otevření tohoto trhu má norma nesmírný význam nejenom pro národního dopravce, ale zejména pro všechny alternativní dopravce, kteří usilují o vstup na český trh. Já chci kolegy a kolegyně upozornit, že je to velmi, velmi závažná situace, která se právě v oblasti dopravy, železniční dopravy v poslední době velmi diskutuje.
Z tohoto pohledu lze již teď konstatovat, že předkládaná norma tohoto zákona je v některých směrech - a dovolím si to slovo říci - diskriminační a neposkytuje naprosto srozumitelné podmínky pro vstup na trh pro všechny dopravce. Znovu zdůrazňuji: pro všechny dopravce, pro podmínky, které jsou dány. Protože tyto podmínky nejsou srozumitelné, ale jsou srozumitelně nastavené, může vzniknout při regulaci vstupu na trh doslova chaos. Tato situace tak poškodí všechny dopravce, kteří usilují o provozování železniční dopravy v České republice.
Jako příklad bych si dovolil uvést institut tzv. rámcové dohody. Dohody přístupu na infrastrukturu, kterou uzavírá přídělce kapacity s dopravcem a která může plně zablokovat trh v České republice. Zákon se s touto otázkou prakticky nevypořádal.
V souvislosti s otevřením trhu zákon vůbec neřeší otázku například zde vzpomínaného financování přípravy strojvedoucích na své povolání. Je logické, že při otevření trhu se budou strojvedoucí s platnou licencí přetahovat mezi jednotlivými dopravci. Přitom příprava strojvedoucího je dnes plně ekonomicky hrazena Českými dráhami, což pro budoucnost již nepřipadá v úvahu. V situaci, kdy se připravuje rušení jednotlivých železničních tratí - a myslím si, že řada z nás zná podmínky a problémy ve svém regionu, a to v návaznosti na ekonomickou situaci v České republice - zcela chybí v zákonu specifické ustanovení pro tento případ.
Těchto otázek ve vztahu k nově předloženému návrhu zákona je více, a proto je nutná velmi podrobná odborná diskuse nad touto normou a ne jenom mechanické schválení pod záštitou transpoziční normy, byť to nerozporuji, protože skutečně jde o mnohdy transpozici směrnic Evropské unie. Je až tedy s podivem, že tuto normu předkládá pravicová vláda, která otázky otevření trhu prakticky v této normě neřeší, nebo neřeší dostatečným způsobem, a jsem přesvědčen, že takto postavenou normou by na to mohli doplatit všichni dopravci v České republice. Proto jsem rád, že tak, jak vzniklo v návrhu pana zpravodaje, je potřeba se vrátit k velmi odborné diskusi v hospodářském výboru naší Poslanecké sněmovny.
Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane kolego. Zeptám se ještě na další přihlášku do obecné rozpravy v rámci prvého čtení. Pokud se nikdo nehlásí, končím obecnou rozpravu a budeme se nyní zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání výboru hospodářskému. Zeptám se, zda má někdo jiný návrh na přikázání. Nemá.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 48. Táži se, kdo souhlasí s tím, aby tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 48. Přítomno 167, pro 128, proti nikdo. Tento návrh byl přijat a konstatuji tedy, že návrh zákona byl přikázán k projednání výboru hospodářskému.
Tím končí projednávání bodu číslo 14, sněmovního tisku 136. Poděkuji panu ministrovi, děkuji též panu zpravodaji.
Dámy a pánové, podle předchozích dohod s poslaneckými kluby bylo domluveno, že dnes budeme končit v 16 hodin, ale domnívám se, že ještě stihneme jeden bod. Proto zahajuji projednávání bodu číslo
25.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 185/2004 Sb., o Celní správě České republiky,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 99/2004 Sb., o rybníkářství,
výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů
a o změně některých zákonů (zákon o rybářství), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 134/ - prvé čtení
Požádám ministra financí Miroslava Kalouska o úvodní slovo, kterým z pověření vlády tento návrh představí. Prosím, pane ministře.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Dámy a pánové, jsem pravděpodobně jedním z velmi mála Čechů, který je šťasten, že nemáme moře. Kdybychom ho měli, tak by chtěl Vondra námořnictvo a já už nevím, z čeho bych to zaplatil. Ale bez ohledu na absenci moře máme povinnost připojit se k ustanovením Evropské unie a k nařízení Rady číslo 1005/2008, které se zabývá předcházením, potíráním a odstraněním nezákonného, nehlášeného a neregulovaného rybolovu, což je jednou z nejzávažnějších hrozeb pro udržitelné využívání mořských zdrojů.
Pro suchozemskou zemi, jako je Česká republika, z toho vyplývá povinnost rozšířit celním orgánům kompetenci o novou oblast kontroly dovozu a zpětného vývozu mořských produktů a udělení osvědčení schváleného hospodářského subjektu, jehož držitelé budou moci využívat zjednodušený postup při téhle činnosti. To je hlavní motiv, hlavní obsah tohoto návrhu zákona, který jsme vládě předkládali společně s panem ministrem zemědělství, protože já mám ty celníky a on má ty ryby.
Vedle toho jsme využili této příležitosti k tomu, abychom upravili celní zákon s ohledem na blížící se účinnost daňového řádu a upravili některá ustanovení formálně tak, aby odpovídala judikatuře Soudního dvora Evropské unie a dosavadní praxi, která probíhá. Zdůrazňuji, že v této části v žádném případě nerozšiřujeme kompetence Celní správy, jenom to upravujeme na dosavadní praxi a judikaturu. A také to upravujeme na nové zásady správního trestání.
Děkuji za pozornost a prosím o propuštění do druhého čtení.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane ministře. Prosím o slovo zpravodaje pro prvé čtení, pana poslance Marka Šnajdra.
Poslanec Marek Šnajdr: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, já velmi stručně, nemaje ani ryb ani lodí ani udic, tak pouze stručně pouze navážu na to, co zde říkal ministr financí. Zhruba tři oblasti úpravy tohoto zákona. Jednak synchronizace s evropskou legislativou, příslušná úprava kompetencí celního orgánu a v neposlední řadě zákon použít jako nosič pro sjednocení s terminologií nově nabývajícího účinnosti daňového řádu.
Tudíž doporučuji podle návrhu organizačního výboru propustit do druhého čtení. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku, proto se ptám, zda se hodlá někdo přihlásit. Ale protože tomu tak není, končím obecnou rozpravu a budeme se věnovat návrhům na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání rozpočtovému výboru. Já se zeptám, zda chce někdo vznést ještě další návrh na přikázání. Není tomu tak.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 49. Táži se, kdo souhlasí s návrhem na přikázání výboru rozpočtovému. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 49. Přítomno 167, pro 127, proti nikdo.
Konstatuji tedy, že návrh zákona byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, a tím jsme se vypořádali v prvém čtení se sněmovním tiskem 134 s bodem číslo 25 naší schůze. Poděkuji panu ministrovi, poděkuji též panu zpravodaji.***