(17.20 hodin)

 

Ministr kultury ČR Jiří Besser Děkuji, paní předsedající. Dvojí zdanění, ke kterému může docházet v mezinárodních vztazích, je nežádoucí, neboť snižuje příjmy, které daňovým subjektům, rezidentům jednoho státu, plynou ze státu druhého. Protože příčinou vzniku mezinárodního dvojího zdanění příjmů a majetku je kolize daňových zákonů dvou různých států, může být toto zdanění účinně vyloučeno jen takovým opatřením obou států, které je vzájemně koordinováno mezinárodní smlouvou.

Ve vzájemných daňových vztazích mezi ČR a Belgií se v současné době uplatňuje smlouva mezi ČR a Belgickým královstvím o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmů a z majetku, která byla podepsána dne 16. prosince 1996. Smlouva vstoupila v platnost dne 24. července 2000. Byla v ČR publikována ve Sbírce mezinárodních smluv pod číslem 1995/2000. Při podpisu uvedené smlouvy byl sjednán již jeden protokol, který byl podepsán i publikován současně se smlouvou samotnou. V dubnu 2009 belgická strana navrhla České republice dojednat k této smlouvě doplňující protokol, který by tvořil její nedílnou součást a jehož hlavním smyslem by bylo zajištění výměny daňových informací, a to v souladu se současnými trendy.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji pěkně. Prosím paní zpravodajku pro prvé čtení poslankyni Kristýnu Kočí, aby nás seznámila se zpravodajskou zprávou.

 

Poslankyně Kristýna Kočí: Vážená paní předsedající, vážení páni ministři, kolegyně, kolegové, myslím, že k vyčerpávajícímu přednesu pana ministra není co dodat, a proto bych ráda požádala o postoupení protokolu mezi ČR a Belgií o zamezení dvojího zdanění zahraničnímu výboru. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji také. Otevírám obecnou rozpravu. Přihlášku písemnou do ní neeviduji a z místa nevidím nikoho, kdo by se do této rozpravy hlásil, a proto tuto obecnou rozpravu končím.

Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru zahraničnímu. Já se vás ptám, zda má někdo jiný návrh. Nevidím jiný návrh. Budeme tedy hlasovat o tomto návrhu. Já vás ale nejdříve odhlásím, protože tady se počet v sále mění. Prosím, přihlaste se znovu svými hlasovacími kartami. Počkám, až se ustálí počet přítomných...

 

Zahajuji hlasování o tom, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru, nechť stiskne tlačítko ano. Kdo je proti?

V hlasování číslo 63 z přihlášených 95 poslanců pro 93, proti žádný. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento vládní návrh byl přikázán k projednání výboru zahraničnímu. Děkuji paní zpravodajce a panu předkladateli.

 

A přistoupíme k dalšímu bodu a tím je

 

45.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení
souhlasu s ratifikací Memorandum o porozuměníohledně evropských závazků
v oblasti organizace výzkumu,programů a aktivit (EUROPA)
/sněmovní tisk 94/ - prvé čtení

Za nepřítomného ministra opět vystoupí s předkládací zprávou pan ministr Jiří Besser a já prosím, aby... Pan ministr Drobil se hlásí s předkládací zprávou v zastoupení pana ministra Vondry. Je tomu tak? (Ano.) Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr životního prostředí ČR Pavel Drobil Vážená paní předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, k vládnímu návrhu, kterým se předkládá Parlamentu ČR k vyslovení souhlasu s ratifikací Memorandum o porozumění ohledně evropských závazků v oblasti organizace výzkumu, programů a aktivit (EUROPA), vám sděluji následující.

Úvodem považuji za vhodné vás informovat, že předkládané memorandum nahrazuje smlouvu se stejným názvem, která byla sjednána v roce 2001 a která z důvodu, o kterém budu ještě hovořit, již nevyhovuje současným potřebám. Vzhledem ke stejnému názvu předkládané i původní smlouvy, tedy memorandum EUROPA, budu nadále pro jejich snadnější odlišení používat termín konsolidované memorandum EUROPA pro předkládanou smlouvu, resp. původní memorandum EUROPA pro smlouvu z roku 2001.

Účelem původního i konsolidovaného memoranda EUROPA je vytvoření organizačních předpokladů pro usnadnění spolupráce evropských států v oblasti výzkumu a vývoje v obranné oblasti. Předkládaný dokument proto obsahuje pravidla pro řízení a financování bilaterální a multilaterální spolupráce, nakládání s informacemi, vztahy s průmyslem atd. Hlavním prostředkem spolupráce smluvních stran jsou pak tzv. evropská výzkumná seskupení sestavovaná k řešení konkrétních výzkumných programů či jednotlivých vývojových projektů. Evropské státy si totiž dobře uvědomují, že jejich spolupráce v oblasti výzkumu a vývoje vede nejen k efektivnímu vynakládání finančních prostředků, ale zejména jim umožňuje udržet se na špici světového technického pokroku.

Impulsem pro sjednání konsolidovaného memoranda EUROPA bylo zrušení tzv. Západoevropské skupiny pro vyzbrojování, která vytvářela rámec pro provádění původního memoranda EUROPA. Ke zrušení Západoevropské skupiny pro vyzbrojování došlo v souvislosti se vznikem Evropské obranné agentury, která má za úkol mj. koordinovat spolupráci členských států EU v oblasti obranného výzkumu a vývoje. Smluvní strany původního memoranda EUROPA se ovšem shodly na tom, že spolupráce podle tohoto memoranda by měla pokračovat i po zániku Západoevropské skupiny pro vyzbrojování, s tím, že Evropská obranná agentura podobně jako Západoevropská skupina pro vyzbrojování vytváří rámec pro spolupráci v oblasti obranného výzkumu a vývoje, avšak jejími členy mohou být pouze členské státy EU. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP