(16.30 hodin)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane předsedo. Faktická poznámka - pan poslanec Tejc. Prosím.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážený pane premiére, já samozřejmě do práce chodím, jsem tady vidět často, možná na rozdíl od členů vaší vlády, ale to teď asi není podstatné na tom, co chci říct. Vy jste sám řekl, vy jste předložili nevěrohodný dokument - státní rozpočet - základní zákon tohoto státu. To jste tady teď řekl. Předložili jste ho totiž přes naše varování, že je založen na zákonech, které v tu chvíli neexistují a nejsou napsány. My jsme vás před tím varovali, vy jste to přesto udělali, teď na základě toho, co jste udělali, nejste schopni ty zákony schválit do konce roku, a proto vyhlašujete legislativní stav nouze.

Já myslím, že jste si sám odpověděl. Legislativní stav nouze je tady proto navržen, protože vy jste zanedbali svou práci a nedělali jste, co jste měli. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Tak to byla faktická poznámka. Druhá faktická poznámka - pan poslanec Vítězslav Jandák. Nyní prosím.

 

Poslanec Vítězslav Jandák: Děkuji, paní předsedkyně. Vážená vládo, já bych jenom lehce a strašně rád upozornil pana premiéra: Pane premiére, poslanci nechodí do práce. Poslanci jsou zvoleni a jsou 24 hodin denně v práci. A víte, já nemám rád, když se pořád chodí okolo horké kaše. Řekněte mi, vážená trojkolko, vážená pravicová vládo, kde je naše zemědělství. Vzpomeňte si, kolik jsme měli kusů hovězího dobytka ještě před pěti lety. Vymlátilo se všechno! Jak vypadá armáda pod vedením místopředsedkyně - bývalé tedy ministryně obrany - jak vypadá armáda? Protektorátní vojsko byly elitní pluky proti tomu! Jak vypadá policie týhle země? Je válka policajtů. Kde je českej průmysl? Co jste s toudle zemí udělali! Děkuju vám. (Potlesk části poslanců.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová To byla poznámka pana poslance Jandáka a nyní se hlásí - s řádnou přihláškou? - s řádnou přihláškou předseda poslaneckého klubu ČSSD Bohuslav Sobotka. Prosím.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji, vážená paní předsedkyně, kolegové a kolegyně, vážená vládo, já bych nejprve, protože skutečně pokládám svolání této schůze za velmi rychlé a myslím si, že by bylo mnohem lepší, kdyby vládní koalice svolala schůzi až na zítřek, tak aby se všichni poslanci na tuto skutečnost mohli řádným způsobem připravit - rád bych využil ustanovení § 51 našeho jednacího řádu odstavec 6, které říká, že pokud nebyla dodržena pětidenní lhůta pro svolání schůze Poslanecké sněmovny, pak navrhnu odročení jednání. Čili rád bych odkázal na toto ustanovení jednacího řádu a chtěl bych navrhnout odročení jednání, a to na zítřek 9. hodinu.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano, o tomto vašem návrhu rozhodneme bez rozpravy. Já přivolávám naše kolegy do jednacího sálu a rozhodneme ve chvíli, kdy tady budeme v počtu dostačujícím tomu, abych mohla zahájit hlasování, tedy v tom slova smyslu, že všichni budou mít příležitost se do jednacího sálu dostavit...

Tak, dámy a pánové, já myslím, že můžu zahájit hlasování. Pan kolega Bohuslav Sobotka navrhuje odročení tohoto jednání -do pátku jste říkal? Pardon. Ještě jednou zopakujte prosím váš návrh.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Vzhledem k tomu, že tato schůze byla svolána v zásadě vzápětí po přerušené schůzi Poslanecké sněmovny, navrhuji odročení na zítřek 9. hodinu ráno.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová O tomto návrhu budeme hlasovat. Hlasování s pořadovým číslem 2, které zahajuji a táži se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 2: přítomno 181, pro 74, proti 103. Tento návrh přijat nebyl.

 

Pan kolega Bohuslav Sobotka chce - opět žádá o vystoupení, nebo jak tomu mám rozumět teď?

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Já bych si dovolil, paní předsedkyně, pokračovat ve svém vystoupení. Respektive požádat o to, abych tady mohl pokračovat ve svém vystoupení s přednostním právem.

Dovolte mi, abych se taky vyjádřil k meritorní otázce, o které za malou chvíli budeme podle svého nejlepšího svědomí a vědomí rozhodovat, to znamená, zdali je tedy černá černá, zdali je bílá bílá skutečně, a já jsem přesvědčen, že v tuto chvíli nejsou důvody pro to, aby trval stav legislativní nouze, a budu hlasovat proti tomu, aby trval stav legislativní nouze.

Pokud se podíváme na jednací řád Poslanecké sněmovny, tak ten poměrně jasně říká, že stav legislativní nouze lze vyhlásit za mimořádných okolností. Za mimořádných okolností. Jsem přesvědčen o tom, že projednávání zákona o státním rozpočtu není mimořádná okolnost, neboť vláda předkládá zákon o státním rozpočtu každý rok, má povinnost ho předložit každý rok do konce měsíce září, a rozhodně nelze označit projednávání návrhu zákona o státním rozpočtu za mimořádnou okolnost. Jestliže vláda byla přesvědčena o tom, že potřebuje ke schválení zákona o státním rozpočtu změnit i jiné zákony, měla tyto návrhy zákonů poslat společně se státním rozpočtem do Poslanecké sněmovny a současně s tím požádat o vyhlášení stavu legislativní nouze. To byla první velká chyba, kterou tato vláda učinila, protože kdyby poslala návrh rozpočtu v řádné lhůtě a současně poslala související zákony, spolu s ním by požádala o vyhlášení stavu legislativní nouze, tak už v říjnu mohla Poslanecká sněmovna o té věci vést debatu a vláda se nedostala do časové tísně, kterou nyní prohlašuje za velmi dramatickou a osudovou.

Za prvé se tedy domnívám, že projednávání rozpočtu není mimořádná okolnost, vláda měla počítat s tím, že pro schválení rozpočtu a pro schválení doprovodných zákonů potřebuje minimální lhůty, které jsou vyžadovány pro legislativní proces na půdě Poslanecké sněmovny, na půdě Senátu, i lhůtu, se kterou může počítat i prezident republiky, pokud by s některým z těchto návrhů zákonů nevyjádřil svůj souhlas.

Já jsem přesvědčen o tom, že vláda ve skutečnosti přišla na myšlenku projednávání těchto návrhů zákonů ve stavu legislativní nouze až po senátních volbách. Platí ale, že ani senátní volby nejsou mimořádnou událostí. Doplňující volby do Senátu proběhly v řádném termínu a vláda mohla očekávat, že dojde k senátním volbám, a stejně tak měla předpokládat, že lidé mohou rozhodnout svobodně, a to tak, že mohli podpořit jak kandidáty opozice, tak občané mohli podpořit kandidáty vládních stran. Ani volby do Senátu nelze podle mého názoru označit za mimořádnou okolnost, která by odůvodnila vyhlášení stavu legislativní nouze, neboť tyto volby byly předem známy, vědělo se o tom, že musí proběhnout, a bylo také zřejmé, že vládní strany mohou ztratit v Senátu většinu. Vláda proto měla počítat s tím, že volby do Senátu dopadnou ve prospěch opozice, a měla jednotlivé návrhy zákonů předložit s dostatečným časovým předstihem. To se ale nestalo.

Nestalo se ani to, aby vláda prostřednictvím svých poslanců projevila iniciativu a pokusila se svolat mimořádné schůze Poslanecké sněmovny v uplynulých týdnech. Já se domnívám, vážená paní předsedkyně, kolegové a kolegyně, pokud jste byli schopni ve vládní většině svolat mimořádnou schůzi Poslanecké sněmovny teď, během několika minut, jak je možné, že jste nebyli schopni svolat mimořádnou schůzi Poslanecké sněmovny během několik minut v měsíci říjnu, kdy už tady ty návrhy zákonů ležely a nebyl žádný problém, aby po uplynutí minimálních lhůt okamžitě o nich Poslanecká sněmovna začala jednat. Kdybyste byli schopni svolat mimořádnou schůzi, tak ani veto poslanců opozice by neznemožnilo včasné projednání těch návrhů zákonů do konce letošního roku.***




Přihlásit/registrovat se do ISP