(15.20 hodin)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru a ústavněprávnímu výboru. Usnesení výborů nám byla rozdána jako sněmovní tisky 133/1 a 133/2. Prosím nyní o slovo zpravodaje výboru rozpočtového, pana poslance Vladislava Vilímce.
Poslanec Vladislav Vilímec: Děkuji, paní předsedkyně. Dámy a pánové, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením rozpočtového výboru k projednávanému tisku zákona. Rozpočtový výbor usnesením ze sedmé schůze dne 2. listopadu 2010 doporučuje schválit tento tisk se změnami a doplňky, které jsou jako pozměňovací návrhy obsaženy ve sněmovním tisku 133/1. Jedná se o změny spočívající ve zrušení možnosti užívat bezplatně prostředky veřejné hromadné dopravy, tedy změny spočívající v omezení takzvaného naturálního plnění pro vyjmenované veřejné činitele. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Nyní prosím zpravodaje výboru ústavněprávního, pana poslance Jeronýma Tejce, o slovo.
Poslanec Jeroným Tejc: Vážené kolegyně a kolegové, ústavněprávní výbor přijal usnesení na své schůzi 10. listopadu a doporučil Poslanecké sněmovně, aby úprava pro příští rok byla v zásadě shodná s tím, jak navrhuje vláda, nicméně aby byla zakotvena zákonem pouze pro rok příští a na roky další byla tato úprava řešena samostatně. Týká se ten návrh a to usnesení paragrafu 3a. Myslím, že všichni jej máte k dispozici v písemné podobě, a tudíž si dovolím pouze dodat, že tento návrh zároveň znamená podporu výboru zákonu jako celku s tímto pozměňovacím návrhem. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám. Otevírám obecnou rozpravu. Mám nyní do obecné rozpravy jednu písemnou přihlášku, a to od paní kolegyně Klasnové. Pak jsem viděla s faktickou poznámkou, tedy po tomto vystoupení s faktickou poznámkou pan kolega Křeček. Poté... Ano, a paní kolegyně Peake. Dobře. Snažím se si to zapsat.
Prosím, paní místopředsedkyně.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážení kolegové a kolegyně, já bych ráda jménem vedení Sněmovny a jménem šéfů všech poslaneckých klubů ve Sněmovně přednesla následující pozměňovací návrh, který se týká zrušení duplicity náhrad na cestování, respektive zrušení bezplatného používání prostředků hromadné dopravy a zároveň proplácení vnitrostátních letů poslancům a senátorům.
Já jsem ráda, že už tady i z rozpočtového výboru byla shoda, že bezplatné používání prostředků hromadné dopravy se jeví jako nadbytečné privilegium vzhledem k dostatečně vysokým paušálním náhradám, které pokrývají potenciální náklady na veřejnou dopravu. Stejně tak považujeme za neopodstatněné proplácení vnitrostátních letů, neboť opět tyto můžou být senátory a poslanci hrazeny z paušálních náhrad. Navíc v řádech jednotek milionů zatěžují i rozpočet Poslanecké sněmovny a rozpočet Senátu. Domnívám se, že obojí nejen že se stalo jaksi terčem kritiky veřejnosti, ale především v době, kdy se řeší dopady ekonomické krize na veřejný rozpočet, kdy se léčí veřejné finance a hovoří se o dluhu, tak tento návrh má dopad především symbolický právě ve vztahu voličů a nás volených zástupců. Proto tento návrh vlastně ruší bezplatné užívání veřejné dopravy bez dalšího a stejným způsobem se ruší i právě náhrada prokázaných výdajů poslanců a senátorů na vnitrostátní lety.
Co se týká paragrafového znění, tak to přečtu v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní místopředsedkyni. Prosím pana kolegu Křečka o faktickou poznámku. Poté pan kolega Michalík přihlášen do řádné rozpravy. Poté pan kolega Tejc.
Poslanec Stanislav Křeček: Děkuji, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, mě trošku překvapila poznámka pana ministra o tom, že je překvapen tím, že ústavněprávní výbor přijal omezení účinnosti tohoto zákona jenom na jeden rok. Já bych ho chtěl ujistit, a všichni členové ústavněprávního výboru mi to potvrdí, že na schůzi ústavněprávního výboru náměstek pana ministra nás ujistil, že s tímto vláda počítá, že chce příští rok se k tomuto zákonu vrátit, udělat nový zákon, a pod touto informací ústavněprávní výbor také schválil to, že to platí jenom na jeden rok, protože příští rok vláda toto upraví vzhledem k soudcům a k notářům nově. Takže nebyl to nějaký náš výmysl, nebyla to snaha prostě něco omezit nebo zvýšit svoje nároky, ale reagovali jsme na to, co nám vláda prostřednictvím náměstka ministra sdělila. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám. Nyní prosím tedy pana poslance Alfréda Michalíka, který se přihlásil do obecné rozpravy. Rozumím tomu dobře? Prosím.
Poslanec Alfréd Michalík: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, předem se přihlašuji k tomu, že vlastně se jedná o střet zájmů, protože jednáme o zákonu, který se dotýká i mě, takže podle zákona tento střet zájmů ohlašuji. A za druhé předem říkám, že nebudu bránit, aby tento zákon prošel, ale chci vyjádřit několik připomínek v obecné poloze, které mi na způsobu, kterým byl tento zákon navržen a projednáván, vadí.
Poznámky budou dvě. První se netýká přímo tohoto zákona, ale týká se jiného, který nepřímo souvisí, a to je zdaňování náhrad. Ty byly řešeny jiným zákonem. Pan ministr našel skvělou metodu, jak dostat tyto věci do zákonů - buď se vyhlásí legislativní nouze, nebo je načte přílepkem poslanec. Podařilo se nám to, že máme zdaněny náhrady na cestovné, stravné, vypočtené z našich platů, a vlastně tímto říkáme něco, co se mi zdá, že je zcela nenormální, protože vlastně zdaňujeme cesťáky, diety a náklady spojené s naší funkcí, které byly řešeny formou paušální finanční náhrady. Jestli někomu vadila paušálnost, tak se můžeme vrátit k tomu, že budeme dokládat všechny náklady jízdenkami a doklady. A nebo někomu vadila výše, a pak tuto výši snižme. Ale prosím vás, zdanit cesťáky je, jak říkáme my Ostraváci, taková ekonomická cypovina, že jsem už dávno neviděl podobnou.
Druhá poznámka se týká už tohoto zákona 133, kde se jednalo o našich platech. Já mám to štěstí, nebo tu smůlu, že jsem tady v parlamentu 15 let, tudíž měl jsem tu možnost osobně sledovat, jak se vyvíjí platy ve Sněmovně, v Senátu i v jiných státních orgánech. Stav je takový, že po těchto 15 letech je plat poslance cca 55 tis. korun, což je plat, který má dneska skoro každý účetní v Praze, a je to plat, který je daleko nižší než platy vyšších úředníků na všech ministerstvech, nemluvím o zaměstnancích státních úřadů, NKÚ, úřad pro dohled, atd., co jsou úřady státní moci. Tyto platy díky tomu, že jsme byli permanentně sledováni tiskem a voliči, mám na mysli naše platy, v minulosti byly buď zastropovány, zablokovány, zmrazeny. A ten vývoj byl takový, že dneska jsme na tom, na čem jsme, a platy, které kdysi byly srovnatelné s našimi, jsou na osmdesáti pěti, stotisícových úrovních. A nikomu to nevadí. To už nemluvím o platech na krajských úřadech a na některých velkých obcích. ***