(10.00 hodin)
(pokračuje Adam)
Přijetí mého pozměňovacího návrhu by pomohlo rozpočtům obcí, které vykonávají v přenesené působnosti státní správu. Situace je bohužel taková, že povinnosti, které stát ukládá obcím, jsou stále větší, ale jejich finanční zabezpečení naopak nedostatečné. Domnívám se, že v Poslanecké sněmovně sedí starostové měst a obcí a jsou dokonce součástí koaliční vládní strany, a tak musí dobře vědět, o co jde a o čem mluvím.
Děkuji předem za podporu mého návrhu.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane poslanče. Prosím nyní o slovo pana kolegu Stanislava Křečka, po něm je přihlášena paní poslankyně Dana Váhalová.
Poslanec Stanislav Křeček: Děkuji, paní předsedkyně. Dámy a pánové, já se opět vracím k rozpočtu hlavního města Prahy. Chápu, že pro pana ministra financí takové drobnosti jako doprava zdarma nebo výstavba sociálních bytů nejsou podstatné, ale ujišťuji vás, že pro mnoho obyčejných lidí ano.
Praha by tímto návrhem rozpočtu přišla asi o 163 mld., takže předkládám tyto návrhy v možná naivním předpokladu, že jej podpoří všichni poslanci, alespoň poslanci pražští, bez ohledu na umístění ve svém politickém spektru.
První pozměňovací návrh se týká dotace na výkon státní správy. Navrhujeme, aby v ustanovení § 1 odst. 9 návrhu zákona, číselná hodnota 966 264 000 korun tam byla uvedena, se mění na 1 142 307 000 Kč, tedy jednu miliardu.
Za druhé příloha 1 k návrhu ukazatel výdaje státního rozpočtu celkem, položka finanční vztah k rozpočtu hlavního města Prahy, kde číselná hodnota je 966 264 tam uvedená, se mění na 1 142 307.
Příloha 4 k návrhu zákona kapitola 398, podíl specifické ukazatele výdaje, položka finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu hlavního města Prahy, číselná hodnota 966 264 tam uvedená se mění na 1 142 307.
Příloha 7 k návrhu zákona, položka úhrny, číselná hodnota 966 264 tam uvedená se mění na 1 142 307 Kč.
Konečně příloha 8 k návrhu zákona, článek 2 bod a) Výkon působnosti dle § 31 odst. 1 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, věta ve znění "Výchozí částka k příspěvku zajištěné výše uvedeným propočtem se násobí koeficientem 0,842" se vypouští.
Příloha 8 k návrhu článku 2 bod b) Výkon působnosti dle § 31 odst. 2 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, se věta "Výchozí částka příspěvku zajištěna výše uvedeným koeficientem se násobí koeficientem 0,824" se rovněž vypouští.
Druhý pozměňovací návrh se týká finančního podílu na penězích z Evropské unie. Tady navrhujeme, aby příloha 3 k návrhu zákona, položka kapitola 317 Ministerstvo pro místní rozvoj, číselná hodnota ke dni podání návrhu 32 217 793 tam uvedená se zvyšuje o číselnou hodnotu 233 530.
Příloha 4 k návrhu zákona, kapitola 317, oddíl Souhrnné výdaje, položka výdaje celkem. Číselná hodnota tam uvedená se zvyšuje o číselnou hodnotu 235 530.
Příloha 4 k návrhu zákona, kapitola 317, oddíl Specifické výdaje, položka podpora regionálního rozvoje a cestovního ruchu, číselná hodnota tam uvedená se zvyšuje o číselnou hodnotu 235 530.
Konečně příloha 4 k návrhu zákona, kapitola 317, oddíl Průřezové ukazatele, položka výdaje spolufinancované z rozpočtu Evropské unie bez společné zemědělské politiky celkem. Číselná hodnota tam uvedená se zvyšuje o číselnou hodnotu 235 530.
Konečně příloha 4 k návrhu zákona, kapitola 317, oddíl Průřezové finance, položka výdaje spolufinancované z rozpočtu Evropské unie bez společné zemědělské politiky celkem, v tom ze státního rozpočtu, číselná hodnota tam uvedená se zvyšuje o číselnou hodnotu 235 530.
To jsou mé dva pozměňovací návrhy. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Křečkovi. Prosím nyní o slovo paní kolegyni Danu Váhalovou, po ní je přihlášena paní poslankyně Jitka Chalánková.
Poslankyně Dana Váhalová: Děkuji za slovo, paní předsedající. Dobrý den, vážené dámy a pánové. Přistupujeme k druhému čtení vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2011. Předtím, než uvedu konkrétní návrh, který se týká obnovení spolufinancování regionálních operačních programů, chtěla bych ho trochu vysvětlit.
Příští rok 2011 nebude jednoduchý. Podle posledních údajů Eurostatu dochází totiž k výraznému zpomalení růstu ekonomiky Evropské unie. Například Německo ve druhém kvartálu roku 2010 mělo růst 2,3 %, ale ve třetím kvartálu činil jenom 0,7 %. S ohledem na to, že česká ekonomika je životně závislá na exportu a zejména na vývoji v Německu, domnívám se, že předpokládaný růst 2,3 HDP uvedený v tomto návrhu za rok 2011 není reálný. Naopak hrozí další možný propad růstu ekonomiky, jelikož tento rozpočet nejen že nepřináší žádné prorůstové impulsy, ale svými škrty tento růst ještě ohrožuje.
Z mého pohledu proto nemohu souhlasit se sociálními škrty a zejména škrty v investičních výdajích států na výstavbu infrastruktury. Podle tabulky číslo 2 Výdaje státního rozpočtu, odvětvové třídění dle rozpočtové skladby, dojde v oddílu Doprava ke snížení výdajů z 86,4 mld. korun v roce 2010 na 57,4 mld. korun v roce 2011. To představuje snížení výdajů o 34 %. Přitom všichni víme, jak je tento sektor důležitý pro podporu růstu ekonomiky a zajištění zaměstnanosti v České republice.
Pokud se dále podíváme na rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2011, zjistíme z předkládací zprávy, že hlavní identifikované riziko předloženého návrhu je od roku 2011 nedostatek prostředků na spolufinancování projektů operačního programu Doprava. Cituji doslova: "V roce 2011 již nebude možné pokrýt celý objem způsobilých prostředků na spolufinancování ze zdrojů Evropské investiční banky, neboť bude již plně rozdělena alokace na probíhající projekty operačního programu Doprava. I přes dočerpávání alokovaných prostředků Evropské investiční banky na stávající projekty do 30. června 2012 bude nutné pro nové projekty operačního programu Doprava zajistit nový zdroj spolufinancování v odhadované výši přibližně 20 mld. korun, který na jednotlivých akcích bude možno kombinovat se stávajícím zdrojem spolufinancování. S ohledem na nutnost financování akcí v horizontu dalších let je nutné pro roky 2011 až 2015 zajistit nový zdroj spolufinancování v předpokládané výši 20 mld. pro dokončení čerpání operačního programu Doprava, a to již od počátku roku 2011."
Vezmeme-li tedy do úvahy, že ve státní rozpočtu je zabudováno další faktické ztížení čerpání prostředků z evropských fondů v podobě zrušení spolufinancování státního rozpočtu České republiky ve výši 7,5 % na regionálních operačních programech od roku 2011, můžeme tedy s lítostí konstatovat, že podoba navrženého rozpočtu ohrožuje čerpání peněz z Evropské unie. Přitom tyto jedinečné a neopakovatelné prostředky mají právě vytvářet tyto prorůstové faktory, které v sobě navržený rozpočet na rok 2011 nemá.
Obávám se, že tato vláda, která se nazývá vládou rozpočtové odpovědnosti, se postupně stává vládou hospodářské neodpovědnosti. ***