(9.50 hodin)
(pokračuje Ohlídal)

Samozřejmě, tato skutečnost by nesmírně postihla veřejné vysoké školy. Dostala by je doslova do krizového stavu. Osobně si myslím, že by muselo dojít k prudkému poklesu úrovně výuky na vysokých školách, muselo by dojít i k personálním změnám. Jsem přesvědčen, že většina veřejných vysokých škol by musela propouštět učitele. Samozřejmě, nejsou to jenom argumenty, které se týkají vzdělávací činnosti, ale bohužel dochází k výraznému poklesu investičních výdajů na vysokých školách, pokud by byl přijat návrh rozpočtu pro Ministerstvo školství v té výši, jak byl zveřejněn.

Samozřejmě dochází také k výraznému snížení výzkumu a vývoje. To znamená, přesněji řečeno, výdajů na výzkum a vývoj, pokud opět by nedošlo ke změně pomocí pozměňovacího návrhu. Jenom meziročně, mezi roky 2010 a 2011, by mělo dojít k poklesu výdajů o 9,6 %, i když vysoké školy obstarávají podle vědecké databáze Web of Science 53 % výsledků, vědeckých a výzkumných výsledků, v České republice.

Daly by se jmenovat ještě další důvody a další argumenty ve prospěch tohoto pozměňovacího návrhu. Proto bych si na závěr dovolil vás, vážené poslankyně a vážení poslanci, požádat o to, aby tento pozměňovací návrh byl schválen. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane poslanče. Prosím nyní o slovo paní kolegyni Martu Semelovou. Po ní je přihlášen pan poslanec Vojtěch Adam.

 

Poslankyně Marta Semelová: Dobré dopoledne. Paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, můj pozměňovací návrh se týká přesunu 16 mil. korun z kapitoly 355, což je Ústav pro studium totalitních režimů, do kapitoly 335 Ministerstva zdravotnictví za účelem navýšení dotace Českému červenému kříži. To je můj první pozměňovací návrh.

Český červený kříž je jedinou humanitární organizací, k jejíž každoroční finanční podpoře se stát zavázal zákonem. Na rozdíl od jiných evropských zemí nemá příležitost provozovat výdělečné aktivity, a je proto závislý na dotacích. V letech 1994 až 1996 se státní dotace pro Český červený kříž pohybovala mezi 75 mil. až 101 mil. korun, v letech 2000 až 2008 mezi 41 mil. až 62 mil. korun. O rok později došlo k redukci na 37,5 mil. korun, v tomto roce na 26 mil. a pro rok 2011 předpokládá Ministerstvo zdravotnictví částku 14 mil. korun. To znamená, že mezi rokem 2009 a rokem 2011 by šlo o snížení o 62 %, což je z hlediska společensky prospěšných aktivit Českého červeného kříže likvidační návrh. Ten by tak musel výrazně omezit, resp. zastavit aktivity, jako např. nábor a oceňování bezplatných dárců krve, ozdravné pobyty pro zdravotně oslabené děti ze sociálně slabých rodin, výuku poskytování první pomoci dětí ve školách a pro veřejnost, ale také pátrací službu ČČK, která je jednou z podmínek uznání národní společnosti Červeného kříže Mezinárodním výborem v Ženevě a je nezbytná pro české občany při spojování rodin, hledání pohřešovaných dětí atd. Nutno zdůraznit, že tyto aktivity jsou posláním Českého červeného kříže z mezinárodně platných dokumentů, které Česká republika přijala na mezinárodním fóru.

Z uvedených důvodů považuji za nutné navýšit dotaci alespoň o 16 mil. korun, které doporučuji přesunout z kapitoly, jak už jsem říkala, 355 Ústavu pro studium totalitních režimů.

Druhý pozměňovací návrh se týká přesunu 80 mil. korun z kapitoly 355 Ústavu pro studium totalitních režimů do kapitoly 313 Ministerstva práce a sociálních věcí pro posílení rozpočtů krajů, konkrétně hlavního města Prahy.

Jde o alespoň dílčí řešení velice znepokojivého stavu v oblasti financování sociálních služeb na území hlavního města Prahy v roce 2011. Pro tento rok je plánován celkový objem finančních prostředků určených na financování sociálních služeb v Praze ve výši 446,4 mil. korun, resp. podle mých informací po jednání s Ministerstvem práce a sociálních věcí 450 045 000 korun. V tomto roce činil celkový objem finančních prostředků v této oblasti 498,8 mil. korun. K tomu, aby byl zajištěn alespoň stávající rozsah sociálních služeb pro rok 2011, je v rámci dotačního programu potřeba minimálně 527 mil. korun. Navrhovaná částka, která je zhruba o 80 mil. korun nižší, by dostala organizace poskytující sociální služby do velmi vážných finančních problémů. Je třeba vzít v úvahu i specifickou strukturu sociálních služeb v hlavním městě a vysoký podíl registrovaných sociálních služeb, což vyplývá z velké koncentrace osob, jež jsou na nich životně závislé.

Vzhledem k prognózám demografického vývoje a k ekonomické situaci je navíc zřejmé, že bude nutné rozsah těchto služeb dále navyšovat. Jak vyplývá z regresní analýzy Ministerstva práce a sociálních věcí, hlavní město oproti ostatním krajům obdrželo podstatně méně finančních prostředků na financování sociálních služeb v přepočtu k celkovému objemu poskytovaných služeb. Finanční objem navržený Ministerstvem práce a sociálních věcí pro příští rok je značně podhodnocený a nekoresponduje se zákonem o sociálních službách. Jejich zajištění, které bude navíc akutně potřebné i vzhledem k asociálním škrtům, jež tato vláda bez ohledu na občany provádí, nebude možno v příštím roce realizovat.

Proto navrhuji přesunout 80 mil. z kapitoly Ústavu pro studium totalitních režimů. Myslím si, že se jedná o zcela zbytečný ústav, který očerňuje slušné lidi, který účelově politicky vykládá a zkresluje historii, jak na to upozorňují i skuteční historici. Navíc existují jiné vědecké ústavy, které se historii mohou věnovat mnohem objektivněji.

Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Tak. Nyní je přihlášen pan poslanec Vojtěch... Pan ministr financí. Prosím, máte slovo, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Já se velmi omlouvám. Jenom stručně. Samozřejmě mně příliš nepřísluší komentovat pozměňující návrhy, neboť o tom bude rozhodovat Sněmovna jako suverén. Nicméně vzhledem k tomu, že tady byl brán v obhajobu rozpočet hl. m. Prahy - také chápu, že členka koalice, této pražské, se o ten rozpočet zajímá. Nicméně jsem hluboce přesvědčen, že když rozpočet hl. m. Prahy škrtne takové priority jako dopravu dětí zadarmo, popř. nepostaví dva či tři sociální byty, tak se pak s rozpočtovým problémem sociálních služeb nepochybně vyrovná.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Tak to byl pan ministr financí. Nyní pan kolega Vojtěch Adam. Po něm je přihlášen pan poslanec Stanislav Křeček.

 

Poslanec Vojtěch Adam: Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, já naváži volně na pozměňující návrh pana poslance Braného. Vystupuji tady v dvojaké roli, protože jsem starostou ORP, tedy obce s rozšířenou působností, a pozměňovací návrh, který předkládám, se týká činnosti obcí s rozšířenou působností.

Navrhuji z kapitoly 396 Státní dluh, úroky státního dluhu, přesunout částku 1 mld. korun pro posílení dotace pro výkon státní správy kapitoly 398 Veřejná pokladní správa.

Zdůvodnění je asi takové. Snížení dotací pro výkon státní správy o signalizovaných 17,6 % znamená výrazné ohrožení obecních rozpočtů, zejména obcí s rozšířenou působností. Efektivita státní správy spojená s její reformou musí být v korelaci s možnostmi obcí. Snížení příspěvku o celých 17,6 % je výrazně nad rámec 10procentních, takzvaných platových, úspor. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP