(15.00 hodin)
(pokračuje Doktor)

Navrhuji tedy tento systém v souvislosti s tím, že návrh Ministerstva financí bude vypuštěn, nahradit tato ustanovení jiným režimem, a sice režimem, který administrativně jednoznačnějším způsobem popíše povinnosti, resp. stanovení základu daně a povinnosti subjektů související s odvodem daně právě v oblasti pohonných hmot.

Myslím, že není nutné, abych četl a představoval jednotlivá ustanovení, která se v jednom případě týkají § 36 a nově formulovaného znění odstavce číslo 1 a ve druhém případě § 41.

Na tom návrhu je, myslím, důležité to, že postupuji ve shodě s Ministerstvem financí, a je zřejmé, že úprava, ke které takto dojde, byť je to individuální reakcí na zjištěný fakt, tak nynější právní stav je takový, že při dodání zboží, které se nachází v režimu podmíněného osvobození od spotřební daně, tzv. daňový sklad, a v souvislosti s tímto dodáním není uvedeno do volného daňového objemu, do základu DPH, nevstupuje tedy hodnota samotné spotřební daně. To je ten konflikt, kdy dodavatelé a obchodníci pohonných hmot mohou hrát a hrají se státem takovou tu nepřehlednou hru, kdy ne zcela jasně zákon upravoval konstrukci daňového základu, a toto je napříště napraveno.

Předkladatel, jak Ministerstvo financí, tak já, předpokládáme, že tak bude napříště zabráněno daňovým únikům v intervalu od 0,5 miliardy do 2,5 miliard korun. Problém tzv. kolotočových firem je řešen jinou částí tohoto zákona, kterým je novelizován zákon o dani z přidané hodnoty.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, já také děkuji. Do rozpravy se přihlásila paní poslankyně Helena Langšádlová, tak ji prosím, aby vystoupila.

 

Poslankyně Helena Langšádlová: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovoluji si vám v písemné formě předložit několik dílčích pozměňovacích návrhů k projednávanému návrhu zákona, které se týkají zejména posunutí termínu účinnosti zákona z 1. ledna na 1. dubna 2011, úpravy povinnosti věřitele oznámit dlužníkovi informaci o postoupení pohledávky, přesunu některých působností z Ministerstva financí na Generální finanční ředitelství, upřesnění lhůty k podání daňového přiznání, klasifikace produkce a řešení mechanismu vypořádání odpočtu daně s ohledem na navrhované posunutí účinnosti zákona a uplatňování odpočtu daně.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Kdo další do podrobné rozpravy? Nikdo se nehlásí. V tom případě můžeme podrobnou rozpravu ukončit.

Zeptám se ministra a zpravodaje, jestli mají něco, co by ještě sdělili. Pokud tomu tak není, myslím, že ani hlasovat není o čem, takže můžeme ukončit druhé čtení tohoto návrhu. Končím projednávání bodu 7.

 

Máme tu bod

 

24.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 184/ - prvé čtení

Vládní návrh předloží místo ministra Martina Kocourka pan ministr Kalousek. Prosím, pane ministře, máte slovo. Pan ministr Kocourek se omlouvá, protože se účastní projednávání v Senátu. Prosím, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, pane předsedající. Paní poslankyně, páni poslanci, dovolte, abych v zastoupení pana ministra Kocourka jako náhradní kocour (smích v sále) odůvodnil návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Návrh představuje transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2008/122/ES o ochraně spotřebitele ve vztahu k některým aspektům smluv o dočasném užívání ubytovacího zařízení, o dlouhodobých rekreačních produktech, o dalším prodeji a o výměně. Pokládám za důležité uvést, že se v daném případě jedná o transpozici směrnice s plnou harmonizací.

Předkládaná právní úprava v souladu se směrnicí klade důraz především na potřebnou informovanost spotřebitele, a to i ve fázi nabídky nebo jakékoliv reklamy. Dostatečná informovanost spotřebitele je totiž nezbytným předpokladem pro to, aby mohl učinit kvalifikované rozhodnutí.

Vzhledem k tomu, že závazky v oblasti timeshare jsou obvykle uzavírány na dlouhou řadu let, je v zájmu právní jistoty přiznáno spotřebiteli právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů od jejího uzavření. Poskytovatel také nesmí dříve, než uplyne lhůta pro odstoupení, přijmout od spotřebitele zálohu ani jiné plnění.

Základní součástí návrhu jsou změny některých právních předpisů, které jsou nezbytné pro zajištění výkonu dozoru. V souladu se směrnicí je třeba stanovit vhodné, dostatečně účinné a odrazující sankce za nedodržení uvedené právní úpravy. Na základě veřejné konzultace bylo proto rozhodnuto o doplnění soukromoprávní úpravy úpravou veřejnoprávní, která umožní provádět státní dozor nad touto oblastí podnikání. K tomuto rozšíření došlo v zákoně o ochraně spotřebitele a v zákoně o regulaci reklamy. Novelizován je také zákon o mezinárodním právu soukromém a procesním.

Základní články směrnice navrhujeme transponovat do občanského zákoníku a nahradit jimi dosavadní úpravu této problematiky. Tím je pak zajištěna kontinuita úpravy v právním řádu.

Děkuji vám, že jste mě vyslechli.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji. Já bych teď požádal paní zpravodajku poslankyni Ludmilu Bubeníkovou, která je zpravodajkou pro prvé čtení, aby se také vyjádřila k tomuto návrhu. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Ludmila Bubeníková: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych doplnila některé informace, o kterých se již zmínil pan ministr Kalousek.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady číslo 2008/122/ES byla přijata s přihlédnutím ke stále narůstajícímu podílu cestovního ruchu na trhu společenství a zavazuje členské státy, aby do 23. února 2011 uvedly svoji národní legislativu do souladu s touto směrnicí. Nezajištění této harmonizace by bylo kvalifikováno jako porušení (?) členského státu vůči společenství. Směrnice má být transponována v režimu plné harmonizace.

Navrhovaná úprava bude přínosem především pro spotřebitele již z důvodu lepší informovanosti a lépe tak umožní spotřebiteli posoudit, zda navrhovaná smlouva odpovídá jeho požadavkům, ale i možnostem. Dostatečná znalost věci usnadní nesporně jeho rozhodování o uzavření smlouvy.

Podstatnými náležitostmi musí být určení smluvních stran, stejně jako přesný popis služby, nově je stanoveno, jaké detaily musí být ve smlouvě uvedeny -

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Promiňte, zase je tady moc velký hluk. Každý si tady chodí sem tam, postává tady, debatuje, jako kdyby to nebyla Sněmovna. Přátelé, uvědomme si, kde se nacházíme. Probíhá projednávání návrhu občanského zákoníku, poměrně významné novely, tak vás prosím, aby se tady poměry trochu zklidnily. Děkuji za pochopení.

Prosím, můžete pokračovat.

 

Poslankyně Ludmila Bubeníková: Děkuji, pane předsedající. Pro nabídky timesharových produktů bude typická větší transparentnost, z čehož vyplývá pro spotřebitele lepší informovanost. Negativem mohou být vyšší náklady pro poskytovatele a náklady na propagaci a administrativu.

Součástí zákona jsou i změny některých právních předpisů. O tom se již zmínil pan ministr Kalousek.

Doporučuji návrh k propuštění do dalšího čtení a žádám vás, kolegyně a kolegové, a to s ohledem na transpoziční lhůtu stanovenou do 23. února příštího roku, o zkrácení lhůty pro projednání předloženého návrhu v hospodářském výboru na čtyři dny. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP