(15.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Vy tedy budete žádat o zkrácení lhůty k projednávání. Dobře, ano. Děkuji.

Otevírám obecnou rozpravu. Možná byste to mohla zopakovat ještě v rozpravě, ten návrh na zkrácení lhůty.

(Hlas mimo mikrofon: V podrobné.) Jsme v prvém čtení. Takže poprosím ještě.

 

Poslankyně Ludmila Bubeníková: Takže zopakuji svůj požadavek a prosím, aby lhůta na projednání v hospodářském výboru byla zkrácena na čtyři dny.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, vy jste to přednesla. Děkuji.

Prosím, do rozpravy se hlásí paní poslankyně Bebarová-Rujbrová.

 

Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Můj návrh směřuje pouze k otázce přikázání. Jsem přesvědčena, že tak základní norma, jakou je občanský zákoník, by měla být předmětem jednání ústavněprávního výboru, a navrhuji, aby mu byla přikázána.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, nechám to hlasovat. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Žádná další přihláška není. Můžeme obecnou rozpravu ukončit.

Nevím, jestli chce něco říct ministr. Už nechce říct, není už nic k tomu.

Tak se budeme zabývat všemi těmi návrhy, které tady zazněly, postupně. Nejdřív tedy ty příkazy k projednání výborům.

 

Máme tady návrh organizačního výboru, který navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru hospodářskému. To budeme hlasovat nejdřív.

Zahajuji hlasování. Kdo je tedy pro, přikázat hospodářskému výboru toto projednání občanského zákoníku? Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 39. Přihlášeno bylo 177, pro hlasovalo 129, proti 1, takže to bylo přijato.

 

Pak tu byl návrh paní poslankyně Bebarové-Rujbrové, která navrhovala, abychom tento zákon přikázali k projednání výboru ústavněprávnímu. Takže to teď budeme hlasovat.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, projednat v ústavněprávním výboru, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 40. Přihlášeno 176, pro hlasovalo 60, proti 49. Tento návrh přijat nebyl.

 

Nesmějte se tam tak strašně, prosím, na pravé straně! (Výbuch hlasitého smíchu. Zleva naopak upozornění předsedajícímu.) Je tady návrh odhlásit, takže vás všechny odhlašuji. Prosím, abyste se znovu přihlásili.

 

Budeme hlasovat návrh na to, aby lhůta projednávání byla zkrácena na čtyři dny, to byl ten poslední, takže ten hlasujeme.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, zkrátit lhůtu k projednávání v hospodářském výboru na čtyři dny, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 41. Přihlášeno je 148, pro hlasovalo 90, proti 51, takže to zkrácení na čtyři dny bylo schváleno.

 

A to je asi vše. Teď tedy můžeme ukončit projednávání bodu číslo 24.

Pan ministr Kalousek se hlásí o slovo.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Jen velmi krátce. Děkuji všem, včetně strašlivě se smějícím, i jménem pana ministra Kocourka upřímně děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To trošku rušíte mé napomenutí, pane ministře.

 

Nyní budeme projednávat bod číslo

 

20.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 102/1992 Sb., kterým se upravují
některé otázky související s vydáním zákona č. 509/1991 Sb.,
kterým se mění, doplňuje a upravuje občanský zákoník
/sněmovní tisk 188/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Je to zase prvé čtení, takže znovu tady máme návrh občanský zákoník. Já vás upozorním, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas v prvém čtení. Mám tady k dispozici veto padesáti poslanců sociální demokracie, které tady dávám k dispozici ke kontrole. Takže to veto nám znemožňuje projednávat to podle § 90 odstavec 2. Takže to budeme projednávat ne pouze v jednom dni.

Prosím, aby z pověření vlády předložený návrh uvedl ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský. Takže prosím pana ministra, aby se ujal slova jako první.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Kamil Jankovský Vážený pane místopředsedo, vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, dovolte mi, abych stručně uvedl tento bod.

Návrh novely občanského zákoníku byl ve vládě po řádném připomínkovém řízení předložen již v září 2008. Vláda po projednání a schválení novely občanského zákoníku, konkrétně hlavy sedmé oddíl čtvrtý tohoto zákona, předložila vládní návrh zákona Poslanecké sněmovně dne 16. dubna 2009. Organizační výbor Poslanecké sněmovny projednání návrhu novely doporučil, určil zpravodaje a navrhl přikázat k projednání výborům. Poslanci obdrželi tento návrh jako tisk 805.

Poslanecká sněmovna však tento materiál do skončení funkčního období neprojednala. Návrh novely občanského zákoníku byl proto vládě opětně předložen, a to 13. září 2010, v podstatě ve stejném znění jako v návrhu, který schválila předchozí vláda. V textu novely byly provedeny pouze nezbytné legislativně technické úpravy včetně účinnosti novely, která reaguje na změnu zákona číslo 107/2006 Sb. Je navrhována šestiměsíční legisvakanční lhůta. V důsledku prodloužení platnosti zákona číslo 107/2006 Sb., o jednostranném zvyšování nájemného z bytu, pro některá vybraná města v České republice nastane možnost obrátit se na soud s návrhem na určení výše nájemného po 31. 12. 2012.

V rámci vládního projednání však došlo k dalším úpravám posunujícím postavení nájemců, především zařazení vnuků zpět do první skupiny oprávněných z přechodu nájmu, zakotvení ochrany osob žijících s nájemcem, pokud je nájem na dobu výkonu práce pro pronajímatele a nájemce zemře v souvislosti s výkonem této práce, rozšíření okruhu osob, k jejichž přijetí do bytu nelze požadovat souhlas pronajímatele.

Dne 16. listopadu 2010 vláda přijala usnesení číslo 814, kterým schválila návrh novely občanského zákoníku a uložila vypracovat konečné znění a navrhla Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem vyslovila souhlas.

Cílem návrhu novely je posílit smluvní volnost pronajímatelů bytů při nakládání s jejich majetkem, avšak při zachování nezbytné ochrany nájemníků.

Mezi hlavní body návrhu patří výslovné zakotvení možnosti obrátit se na soud s žádostí o stanovení výše nájemného v místě a čase obvyklém v případě, že nedojde k dohodě o jeho výši mezi nájemcem a pronajímatelem.

Dále je navrhováno omezení doby nájmu po přechodu nájmu v případě smrti nájemce na vyjmenované osoby, to jsou osoby žijící s nájemcem, jako například manžel, partner, rodič, sourozenec, zeť, snacha, dítě a vnuk, případně další osoby, pokud bydlí v bytě se souhlasem pronajímatele, na dobu dvou let. Pronajímatel s nájemcem se samozřejmě mohou dohodnout jinak. Sociální klauzule má chránit po přechodu nájmu osoby, které dovršily 75 let, nebo naopak nedovršily 18 let. V těchto případech by omezení nájmu na dva roky po přechodu nájmu nebylo uplatněno. Návrh zároveň vylučuje přechod nájmu v případě, že nájemce trvale opustí domácnost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP