(12.20 hodin)
(pokračuje Němcová)
Je před námi další bod. Zahajuji tedy projednávání bodu číslo 11. Je to
11.
Návrh poslance Marka Šnajdra a dalších na vydání
zákona o přechodném snížení cen a úhrad léčiv
/sněmovní tisk 207/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Opět upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 207/1.
Opět požádám o uvedení tohoto návrhu pana poslance Marka Šnajdra.
Poslanec Marek Šnajdr: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, než uvedu další návrh zákona, mne a mých kolegů, dovolte mi, abych přece jen ještě poděkoval za tu politickou konstruktivnost, které si vážím a speciálně u zdravotnictví je, řekl bych, poměrně výjimečná. Takže ještě jednou děkuji.
Nyní bych si dovolil vám okomentovat a odůvodnit další návrh zákona, který se týká přechodného snížení cen a úhrad léčivých přípravků, tady bych si dovolil připomenout, pouze hrazených z veřejného zdravotního pojištění.
Je potřeba si připomenout právní úpravu, kterou přijala v minulém období Poslanecká sněmovna v rámci stabilizačních opatření veřejných rozpočtů, nazvaných Janotův balíček, který počítal s tím, že všechny přípravky hrazené z veřejného zdravotního pojištění budou na období jednoho roku zmrazeny nebo jejich cena a úhrada bude snížena o 7 %. Tato administrativní úprava měla své termínování dáno dvěma faktory, a to za situace a do doby, kdy u těchto léčivých přípravků nedojde k tzv. celkové revizi podle zákona o veřejném zdravotním pojištění, a tam, kde k této revizi dojde, tak samozřejmě výsledek této revize již se má za finální, konečnou cenu a úhradu. V dalším případě toto termínování bylo vázáno jedním rokem, a to z důvodu toho, že jak v roce 2009, tak i tato právní úprava musí splňovat pravidla tzv. transparenční směrnice Evropské unie, která se stanovováním cen a úhrad zabývá.
V roce 2010 došlo k tomu, že část léčivých přípravků skutečně byla revidována, v této chvíli se bavíme zhruba o jedné polovině až 60 % léčivých přípravků, a ten zbytek zůstal dosud nerevidován podle zákona o veřejném zdravotním pojištění, a tedy expirací ustanovení nebo toho termínování do konce roku 2010 by došlo k tomu, že u části léčivých přípravků by skutečně jednorázově jejich maximální cena, jejich úhrada, vzrostla o 7 % nahoru. S ohledem na to, že v roce 2010 toto opatření znamenalo významnou úsporu v systému veřejného zdravotního pojištění zhruba v řádu 3 mld. korun, tak bylo potřeba a je potřeba, aby u té části přípravků, kde k té revizi nedošlo, pokračovalo toto protikrizové, toto stabilizační opatření. A k tomu směřuje tato má a mých kolegů zákonná iniciativa.
Je potřeba si říct, že její znění je stejné, to znamená jak co do procentuální sazby a taky co do legislativního řešení, jako již tato Poslanecká sněmovna schválila jako součást Janotova balíčku. Je potřeba si uvědomit, že i toto legislativní řešení musí vycházet a musí být kompatibilní s evropským právem. V opačném případě bychom mohli a pravděpodobně i úspěšně čelili soudním sporům spojeným s takovouto novelou.
Za další, co považuji za důležité říct, je to, že klíčový faktor této legislativní iniciativy je čas. A to je prosím hlavní důvod, proč je navržen v prvém čtení. Protože, jak už jsem vysvětlil, tak úprava Janotova balíku nám expirovala v prosinci 2010 a nyní celý trh očekává, jestli Poslanecká sněmovna velmi rychle zareaguje a prodlouží tato administrativní opatření, či nikoliv. Pokud by se tak nestalo nebo pokud bychom hledali jiný právní a legislativní postup, tak k reakci sedmiprocentního navýšení cen u těch nepřehodnocených přípravků by na trhu došlo. V této chvíli jsou zatím informace takové, že výrobci očekávajíce přijetí této novely ty úhrady ať už z titulu doprodeje zásob drží na původní, nezvýšené hodnotě. (Velký hluk v sále.)
Z tohoto důvodu já velmi apeluji na Poslaneckou sněmovnu a žádám každého, abychom přistoupili na rámec schválený v prvním čtení, protože alfou a omegou tohoto legislativního řešení je skutečně časový faktor.
Kromě toho se musím vyjádřit i k diskusi, která proběhla i veřejně, zda nemělo dojít k jiné procentuální úpravě či do takto administrativně pojatého řešení neměl být vzat jiný parametr, např. vývoj kurs české koruny vůči euru. Ano, diskuse o procentech je relevantní, ale mohla být vedena nebo měla být vedena v roce 2009. V této chvíli -
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Promiňte, pane kolego, já poprosím, aby vám byla věnována náležitá pozornost.
Poslanec Marek Šnajdr: Děkuji vám. Jak již jsem popsal, my v podstatě zachováváme působení stejných podmínek, které platily v roce 2010. To znamená změnit jakýkoli parametr těchto podmínek by vytvořilo nerovnost mezi jednotlivými typy léčivých přípravků a zcela jistě by to mohlo být předmětem právních sporů. To je první teze.
Druhá teze. Jak již jsem řekl, toto opatření je dočasné a týká se pouze přípravků, které nejsou evidovány podle zvláštního zákona. Revize, kterou provádí Státní ústav pro kontrolu léčiv, má několik parametrů, na jejichž základě se provádí. Kurs koruny vůči euru a cena a úhrada na referenčních trzích Evropské unie je jeden z klíčových parametrů. To znamená je vzat do tohoto procesu.
Tolik mé stručné odůvodnění tohoto návrhu zákona. Jak již jsem řekl, nejdůležitější je časový faktor, a dovolil bych si tedy Poslaneckou sněmovnu, dámy a pánové, požádat o vyslovení souhlasu v prvém čtení. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane poslanče. Prosím nyní o slovo zpravodaje pro prvé čtení, pana poslance Aleše Roztočila.
Poslanec Aleš Roztočil: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, moje zpravodajská zpráva k novele zákona o přechodném snížení cen a úhrad léčiv se omezí na zdůvodnění několika skutečností, neb vše podstatné, co tento poslanecký pozměňovací návrh přináší, bylo řečeno panem předkladatelem kolegou Šnajdrem.
Tento návrh přináší prodloužení tzv. Janotova balíčku, tj. přináší návrh na zachování stavu v oblasti cen léčivých přípravků, který byl platný v roce 2010. Je to návrh, který je dle mého názoru přijatelný napříč politickým spektrem. Navrhovaná novela nemá žádný negativní dopad na státní rozpočet a rozpočty krajů či obcí. Tato novela zákona ve svých důsledcích pozitivně ovlivní rozpočty zdravotních pojišťoven a systém veřejného zdravotního pojištění. Takto získané prostředky bude možno využít k financování podfinancovaných oblastí zdravotního systému. Pokud by tato novela nebyla schválena a úhrady léčiv by se vrátily do roku 2009, znamenalo by to další zatížení financování zdravotní péče.
Tento tisk byl zaslán vládě k vyjádření stanoviska a ta zaslala kladné stanovisko dne 20. ledna 2011. Toto stanovisko vlády bylo rozdáno do vašich lavic jako tisk 207/1. Jak již řekl navrhovatel kolega Šnajdr, klíčový a základní při novelizaci tohoto zákona je faktor času. Proto navrhovatel navrhl Sněmovně projednání návrhu zákona tak, aby s ním Sněmovna vyjádřila souhlas již v prvním čtení podle § 90 odst. 2.
Děkuji za pozornost. ***