(15.30 hodin)
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Prosím, abyste potom tento svůj požadavek ještě zopakoval v obecné rozpravě. V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Proto se ptám, jestli se někdo hlásí do obecné rozpravy. Hlaste se, pane zpravodaji.
Poslanec Michal Babák: Ještě jednou v obecné rozpravě. Navrhuji jako zpravodaj vrátit tento sněmovní tisk k přepracování. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Hlásí se, prosím, ještě někdo další do rozpravy? Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu. Máme zde návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. Ještě přivolám kolegy. (Předsedající gonguje.)
Zahajuji hlasování o vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 117, z přihlášených 163 pro 89, proti 15. Tento návrh byl přijat. Končím projednávání tohoto bodu.
Pokračujeme projednáváním bodu
45.
Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických
vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 211/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 211/1.
Z pověření Senátu předložený návrh zákona uvede senátor Jan Hajda, kterého tady srdečně vítám. Můžete se, prosím, pane senátore, ujmout slova.
Senátor Jan Hajda: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych vás seznámil se senátním návrhem, pokud se týká úprav vlastnických vztahů k půdě. Byl zpracován napříč politickým spektrem řadou senátorů.
Podle § 4a odst. 2 zákona o půdě, pokud nemohla osoba žádající o restituci zemědělského majetku jednoznačně prokázat svůj nárok výpisem z úřední evidence, zapsal ji Pozemkový úřad jako domnělou oprávněnou osobu a odkázal ji na soud. Pokud se týká pozemků, o které tato domnělá oprávněná osoba žádala, byly tyto pozemky vedeny jako restitučně ohrožené a Pozemkový fond je takto vede a doposud neprovádí jejich převod na obce či jiné vlastníky uživatele. Některé pozemky jsou takto blokovány již více než deset roků a blokují tak rozvoj obcí a pozemkové úřady. Toto byl jeden z důvodů, proč ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství senátní skupina zpracovala tuto novelu.
Cílem předkládaného návrhu zákona je stanovení speciální prekluzní lhůty, kdy pro uplatnění nároku domnělou oprávněnou osobou musí tato osoba se hlásit u soudu. Jde o opatření, které by především vyřešilo mnohaletou pasivitu domnělých oprávněných osob, které z nejrůznějších důvodů se na soud neobrátily.
Pokud se týká této jednoduché novely, tak za § 4a se vsunuje § 4b, který má první a druhou část. První bod se týká osob domnělých, které již jsou evidovány pozemkovým úřadem, a zde se říká, že se musí obrátit na soud. Pokud tato novela zákona vyjde k 1. červenci 2012, musí se do 31. prosince obrátit na soud. A ty domnělé osoby, které ještě v průběhu restitučního procesu se přihlásí na pozemky, se musí obrátit na soud se svou záležitostí do šesti měsíců po vyjití zákona o půdě, tak aby v podstatě pozemky, které obce potřebují, přestaly být blokovány.
Pokud se týká této novely, v Senátu prošel tento návrh všemi senátními kluby, prošel všemi výbory, prošel i vládou, a proto pokud se týká dnešního jednání, vážené poslankyně, vážení poslanci, žádám vás tedy, abyste propustili tuto novelu do dalšího čtení.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Také děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Miroslav Jeník. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Miroslav Jeník: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, cílem předkládaného návrhu zákona je stanovení speciální prekluzní lhůty pro uplatnění nároku domnělou oprávněnou osobou u soudu. Novelou zákona o půdě se nezkracuje dispoziční právo domnělých oprávněných osob ani nepředstavuje zásadní změnu ani průlom do restitučního řízení. Návrh zákona nepřináší změny, které by měly hospodářský nebo finanční dopad na státní rozpočet a na ostatní veřejné rozpočty. Návrh zákona má pozitivní dopad na probíhající řízení v pozemkových úpravách, které je v současné době blokováno nečinností domnělých oprávněných osob, které svůj nárok neuplatnily u soudu, jak jim bylo pozemkovými úřady v rozhodnutí doporučeno. Návrh zákona nemá rovněž negativní hospodářský a finanční dopad na hospodářské subjekty a zejména na malé a střední podnikatele. Návrhem naopak bude zabráněno nadbytečným administrativním výdajům, které jsou spojeny s délkou restitučního řízení.
Navrhuji projednání tohoto zákona přikázat zemědělskému výboru.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji vám. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku, a proto se ptám, jestli se někdo hlásí do obecné rozpravy k tomuto návrhu zákona. Není tomu tak, takže já končím obecnou rozpravu. Chci se zeptat, jestli předkladatel nebo zpravodaj chtějí vystoupit se závěrečným slovem. Nechtějí.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výboru k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru. Ptám se, jestli má někdo ještě jiný návrh. Není tomu tak. Přivolám kolegy. (Předsedající gonguje.)
Zahajuji hlasování o přikázání k projednání zemědělskému výboru. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 118, z přihlášených 164 pro 134, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru. Končím projednávání tohoto bodu.
V tuto chvíli bychom měli pokračovat dalšími, následujícími body, ale vzhledem k tomu, že zde nejsou předkladatelé a další bod má být bod, kterým se dostaneme k návrhům zákonů zamítnutým Senátem, které jsou stanoveny pevně na 16. hodinu, tak já v tuto chvíli vyhlašuji přestávku do 16. hodiny.
(Jednání bylo přerušeno v 15.38 hodin.) ***