(17.50 hodin)
(pokračuje Drábek)
Přitom na samotném Ministerstvu práce a sociálních věcí při 700 zaměstnancích, tedy desetině počtu zaměstnanců, je 53 standardizovaných pozic. Tedy že je potřeba, které organizace, to skutečně je potřeba.
Poslední moje poznámka se týká účinnosti zákona a s tím souvisejících nákladů. Pokud na podzim loňského roku, kdy se předloha projednávala, byla obava, že původně zvažovaná účinnost od 1. ledna letošního roku by mohla být riskantní z hlediska přípravy na novou organizační strukturu, tak po několika dalších měsících samozřejmě je Ministerstvo práce a sociálních věcí připraveno k tomu, aby zákon nabyl účinnosti od 1. dubna, tedy v průběhu krátké doby, protože jsme bohužel měli již několik dalších měsíců na to, abychom se na účinnost zákona připravili.
Poslední avizovaná poznámka, směřující k výtce, že snad jsou již vynakládány nemalé prostředky ještě před platností zákona na přizpůsobení organizační struktury. Není tomu tak, protože informační systémy, na kterých běží úřady práce, jsou záležitostí ministerstva. Tedy na těch není potřeba nic měnit. Centrála Úřadu práce bude sídlit v dnešním sídle Správy služeb zaměstnanosti. To znamená nejsou potřeba žádné prostory. Krajské pobočky budou sídlit v dnešních pověřených úřadech práce. Nejsou potřeba žádné nové prostory. Takže obava z toho, že dojde, nebo snad už dochází k navýšení nákladů na novou organizační strukturu, je naprosto lichá.
Ze všech uvedených důvodů a z toho jednoduchého principu, že pokud chceme efektivizovat státní správu, tak potřebujeme standardní nástroje řízení, prosím všechny poslance, aby k tomuto návrhu přistupovali věcně a aby změnu organizační struktury svým hlasem podpořili.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji také. Mám zde dvě přihlášky k faktickým, a to pana poslance Váni a pana poslance Krátkého. Poté řádně přihlášený pan poslanec Foldyna, který je zatím posledním přihlášeným do této rozpravy. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Roman Váňa: Děkuji, paní předsedající. Paní a pánové, já jsem velice se zájmem vyslechl slova pana ministra práce a sociálních věcí. Pokud jsem hovořil o čísle 2,5 mld., ne tedy 2,7 mld., pan ministr přihodil trošičku, tak se jednalo o odhady tehdejšího pana ministra práce a sociálních věcí pana Petra Nečase, takže bych to nechal na rozsouzení mezi pány ministry, ať si to vyříkají sami mezi sebou, jaká čísla to byla, jestli to byl nesmysl, či ne. Ale chtěl bych se vyjádřit k výběrovému řízení 77krát na kancelářský papír.
Zažil jsem sloučení zbytkových okresních úřadů do celostátního Úřadu pro zastupování státu. Z té doby mám takovou zkušenost, že jako okresní úřady jsme nakupovali savo vedle v drogerii za 32 korun litr a celostátně na základě centrálního nákupu se pak dováželo do Olomouce z Plzně už za 64 korun půl litru. Takže o centrálních nákupech vím své a tím mě pan ministr nepřesvědčí.
Ale co považuji za největší chybu tohoto zákona, a když už jsem zmínil okresní úřady, tak je to to, že tento návrh je naprosto v rozporu s reformou veřejné správy. Jde přesně opačným směrem. A pak tedy řekněme, že jsme zatím dělali všechno špatně, zřízení krajů, zrušení okresních úřadů a podobně, a teď to začínáme napravovat a zase zpátky slučovat do centrálních úřadů. Anebo možná řekněme, že tento návrh zákona není dobrý. (Potlesk z levé strany jednacího sálu.)
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. Další faktická pan poslanec Krátký.
Poslanec Jiří Krátký: Omlouvám se, trošku se usmívám, protože pan kolega mi trošku vzal vítr z plachet. Já jsem, pane ministře, zřejmě - prostřednictvím paní předsedající - o generaci starší. Těch reorganizací a racionalizačních opatření jsem zažil zřejmě trochu víc než vy. A mohu vás ubezpečit, že ani jedna nevedla k tomu, aby se proklamovaný koaliční program, program soudržnosti, projevil tím, že v těch regionech nám něco zůstane.
Pan kolega to řekl úplně přesně. Můžu vám to vyjmenovat na dvaceti dalších programech. Prostě není možné to, co říkáte, aby byla pravda. Naše zkušenost je, že ano, zvedne se HDP, regionální HDP v Praze, nám to ubude. Ale je pravda, že já v té drogerii ten toaletní papír skutečně koupím levněji, protože tam pošlu při cestě nějakou tu sekretářku, než když mi ho pošlete z Prahy, z Plzně nebo odněkud jinud. Prostě není to pravda, co si přejete, aby byla pravda!
Skutečně, neberte nám veřejné peníze do poslední chvíle, protože když nám vezmete další úředníky, vy neposíláte další úředníky pryč, vy posíláte holiče, kadeřnice, vy posíláte pedikérky pryč, protože to jsou poslední lidi, kteří ještě u nás měli nějakou korunu! Proboha věčně, už se vzpamatujte! Neluxujte nás, tak jak to děláte všichni, naučte se nám pomáhat, a ne nám ubližovat! (Potlesk z levé strany sálu.)
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. Poslední řádně přihlášený je pan poslanec Foldyna. Prosím, máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Jaroslav Foldyna: Dobrý večer, paní předsedající, moji kolegové. Včera jsem se vrátil z několika měst ve Šluknovském výběžku. To je výběžek, kde žije 55 tisíc obyvatel, je tam 18 měst a obcí, je to apendix České republiky a je tam průměrná nezaměstnanosti kolem 23 %. A když jsem jednal se starosty v Jiříkově, Varnsdorfu, Jiřetíně pod Jedlovou, oni jsou úplně zděšeni, pane ministře, opravdu, a bojí se optimalizace úřadů práce. Obávám se, že pakliže chceme ušetřit na toaletním papíru, tak proděláme gatě - promiňte, že to říkám tak, jak mi to přišlo na ústa - protože okresní úřady, které zajišťují agendu pro takto vzdálené obce, jako je Dolní Poustevna, 40 kilometrů do Děčína. To znamená do Ústí to budou mít 89 kilometrů. Prosím vás, ti starostové mají z této reformy oprávněný strach. A domnívám se, že prostě nelze vyřešit problém takových míst jako na severní Moravě nebo v severních Čechách někde z krajského města.
Už jsme jednou doplatili na veřejnou správu, že jsme ji optimalizovali tím, že jsme zlikvidovali okresní úřady. Dneska nám v zásadě chybějí. Dneska zlikvidujeme okresní úřady práce a budou nám zítra chybět. Nicméně největším luxusem a největší naší bolestí je nezaměstnanost, kterou takto určitě nevyřešíme. Ale myslím si, že to nemůže být jenom o šetření na toaletním papíru.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. Hlásí se opět s faktickou pan poslanec Roman Váňa, jinak nemám žádnou další přihlášku... a mám přihlášku pana poslance Sobotky. Prosím.
Poslanec Roman Váňa: Paní předsedající, paní a pánové, moc se omlouvám, dnes nepochybně naposledy, ale nemůžu si pomoct. Když se bavíme o šetření s toaletním papírem, ještě jednu zkušenost Úřadu pro zastupování státu, který byl centrálně řízen z Prahy a kde jsem měl tu možnost chvíli pracovat jako ředitel jednoho odloučeného pracoviště, konkrétně v Olomouci.
Když nám už několik měsíců nepřišel toaletní papír z Prahy, tak jsme žádali o instrukce, jak to máme vyřešit, protože pravomoci řešit sami jsme to neměli. A z generálního ředitelství přišel pokyn, ať si úředníci nosí vlastní a pro veřejnost ať se to zamkne. (Smích a potlesk v sále.)
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: S řádnou přihláškou do rozpravy pan poslanec Bohuslav Sobotka, prosím.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Vážení kolegové, vážené kolegyně, asi vás nepřekvapím, když vás budu informovat o tom, že poslanecký klub České strany sociálně demokratické si konzistentně udrží svůj postoj, který jsme jasně deklarovali hlasováním při prvním projednávání tohoto návrhu zákona na půdě Poslanecké sněmovny. My skutečně za tento právní paskvil nechceme nést sebemenší odpovědnost.
Jsem také rád, že se dnes vyjasnilo, že ve skutečnosti nejde o žádný poslanecký návrh, že to byl skutečně jenom trik, kterým se urychlila příprava tohoto návrhu zákona a vláda se zbavila povinnosti vypořádat se s připomínkami jak v rámci připomínkového řízení, tak v rámci Legislativní rady vlády. ***