(15.10 hodin)
(pokračuje Chalupa)

Já do jisté míry souhlasím s názory v tom, že stávající situace v oblasti ovzduší nejen v moravskoslezském regionu je způsobena trojicí základních zdrojů: řekněme vytápění domácností, průmysl a doprava. Víme, že v České republice je průmysl z hlediska celkového celostátního průměru velikostně třetí z hlediska poměru. To ovšem neplatí pro moravskoslezský region. Souhlasím s tím, a je pravdou, že podíváme-li se na statistiky sledovaných ukazatelů, což bohužel ve dvacetiletém horizontu nejsou prachové částice, které byly sledovány až v posledním několikaletém období, tak vidíme, že došlo k výraznému poklesu a zlepšení životního prostředí, a to i v regionu moravskoslezském. Nicméně situace v tomto ohledu vážnou zůstává a musím říci, že z tohoto pohledu vnímám jakoukoliv iniciativu, která povede k tomu, že dá možnost alespoň částečnou, byť třeba dílčí, ale alespoň nějakou řešit problematiku ovzduší.

Paní zástupkyně ombudsmana vedla šetření v moravskoslezském regionu a její šetření, jehož výsledky napjatě očekáváme, směřují k té dílčí části, to znamená, jak stát koná, jakým způsobem se dodržuje výkon státní správy, jak se reguluje. Musím říci, že i agenda ministerstva založená třeba na uzavírání dobrovolných dohod s těmi osmi největšími podniky snahou tlačit je k tomu, aby jejich vlastní činnost byla zodpovědnější vůči regionu víc, než stanoví legislativa, protože víme, že technický pokrok bude vždycky před legislativou a stanovení možných technických podmínek, tak je jedna z věcí. A v tomto ohledu tato novela zákona, která se snaží vycházet z principu přibližování se takzvanému BAT, tedy Best Available Technologies, tedy snaze býti před zákonem v tom, aby se dosahovalo vztahu, který je technicky dosažitelný. Na druhé straně to samozřejmě nesmí znamenat jít za tento režim, tedy likvidace průmyslu. To si nikdo nepřeje. A víme, že i tento region je sociálně v tomto ohledu velmi citlivý.

Tedy k poznámkám, o kterých mluvila paní kolegyně i předřečníci. Já si nejsem jist, jestli opravdu hrozí tak vysoká rizika, o kterých mluví paní poslankyně, a musím říci, že opravdu připravujeme nový zákon. Vím, že zákon zabere čas. Zákon je velmi podrobný a je dobře, pokud si čas vyžádá. A v tomto ohledu činit kroky třeba napříč a vstříc úpravám je podle mého názoru vždy ku prospěchu věci a budiž i ku prospěchu ovzduší, a to nejenom v moravskoslezském regionu, byť situace tam je nepochybně nejhorší. (Potlesk zprava.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi Tomáši Chalupovi. S faktickou poznámkou má nyní prostor paní poslankyně Kateřina Konečná. Prosím.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, paní předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, děkuji panu ministrovi a možná bych mu v tomhle případě popřála hodně štěstí, protože je zhruba šestým ministrem, kterého já si pamatuji a který nám slibuje velký nový zákon o ovzduší. Těch pět před vámi to nedotáhlo. Přála bych vám, abyste to byl vy, který to dotáhnete, protože to je věc, kterou opravdu potřebujeme.

Ale já se chci zeptat i předkladatele, i pana ministra, protože o tom mluvil, že vnímá iniciativu, která povede k tomu, že se něco bude řešit, co tento zákon řeší. Já jsem to v něm opravdu nenašla kromě nástroje na velké znečišťovatele, kromě toho, že místo toho, abyste se tady vládní poslanci postavili a s odpuštěním donutili ministra dopravy a vašeho premiéra k tomu, aby udělal ten banální krok, který nikoho z nás nestojí ani korunu, to znamená zrušil zpoplatnění dálnice kolem Ostravy, a ti lidé mohli jezdit kolem Ostravy a nenutili jsme je jezdit do měst, což je opravdu taková banalita a takový nulový rozpočtový náklad, že pokud tohle vládní poslanci nedokážou, tak už nevím, co po nich tedy vlastně můžeme chtít. Ale zrušit to občas, čekat na to, že lidi se možná naučí jezdit, možná ne, zavádět nízkoemisní zóny do míst, která to prostě nemůžou zvládnout, protože na to nejsou dopravně přizpůsobena, co řeší tento zákon. Já jsem to v něm prostě nenašla. Rozhodně ne nic, co by nám pomohlo!

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová To byla faktická poznámka. Nemám tady žádnou další přihlášku do rozpravy, takže je před námi hlasování. Ještě předtím rozpravu tedy končím, přivolávám naše kolegy. Zeptám se ještě na závěrečná slova. Zeptám se pana navrhovatele, zda se závěrečným slovem. Prosím, slovo má pan poslanec Pavel Drobil.

 

Poslanec Pavel Drobil: Vážená paní předsedkyně, vážený pane předsedo, vážení kolegové, dámy a pánové, velmi prosím o to, aby novela zákona tak, jak byla předložena, byla schválena, protože jsem přesvědčen o tom, že samozřejmě nemůže tu situaci vyřešit, to je bez jakýchkoliv debat, ale může pomoci ji řešit. Já jsem se od roku 2007 ještě v roli náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje snažil velmi silně upozorňovat velké znečišťovatele v Moravskoslezském kraji na situaci mediálně, verbálně jsem je prosil o to, aby část zisků, a možná z úst poslance ODS to teď bude znít divně, ale aby část zisků, které vyprodukovali v Moravskoslezském kraji, aby je tam nechali v podobě investic do technologií, které budou moderní a které zlepší ovzduší a obecně ochranu životního prostředí v tomto regionu. Já mám pocit, že do určité doby, dokud se k této naší debatě, k těmto výzvám politiků, a musím říci napříč politickým spektrem, nebyla to pouze ODS, ale byla to i například sociální demokracie ústy ostravského primátora pana Kajnara, která se k tomu připojila, tak v jednu chvíli jsme byli vysmíváni, pak jsme začali být chvíli bráni vážně, a poté co se připojila veřejnost, tak začali majitelé těchto továren v Moravskoslezském kraji tuto situaci vnímat. Ale uplynuly minimálně dva tři roky, kdy se nedělo vůbec nic, takže to byla diskuse hluchého se slepým.

Tato novela, její část, svým způsobem reaguje na tuto situaci tím, že se nespoléhá pouze na dobrovolnost, nespoléhá se pouze na to, že tady je nějaké uvědomění si nějakého korporátního občanství uvnitř komunity, ve které firmy působí, ale ano, zavádí nástroje, kterými je možné firmu donutit k tomu, aby investovala do technologií, které zlepší životní prostředí v tom kterém regionu. Netýká se to pouze Moravskoslezského kraje.

Nevím, jestli jsem v závěrečném slovu přesně odpověděl paní poslankyni Kateřině Konečné na její dotazy, ale věřím tomu, že novela je potřebná, věřím tomu, že pomůže do doby přijetí velké novely, nebo nového zákona o ovzduší situaci nějakým způsobem řešit, a proto vás prosím o její schválení.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane poslanče. Zeptám se ještě paní senátorky, zda hodlá vystoupit se závěrečným slovem. Nehodlá.

Přistoupíme tedy k hlasování podle § 97 odst. 3 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlasu 101. Potřebné kvorum je nastaveno.

 

Návrh usnesení zní takto: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 90/4."

Doufám, že už mohu zahájit hlasování. Zahajuji hlasování pořadové číslo 22. Táži se, kdo je pro návrh tohoto usnesení. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 22 přítomno 187, pro 141, proti 1. Konstatuji, že návrh zákona byl přijat. (Potlesk zprava.)

 

Děkuji paní senátorce, děkuji panu navrhovateli a končím projednávání tohoto bodu.

 

Budeme se věnovat dalšímu bodu. Tímto bodem je

 

28.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb.,
o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 370/ - prvé čtení

Z pověření vlády tento návrh uvede ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský. Prosím, pane ministře, o vaše slova. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP