(15.20 hodin)

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Kamil Jankovský Děkuji. Dobré odpoledne, vážená paní předsedkyně, vážení paní poslankyně, vážení páni poslanci, jménem vlády vám tady předkládám novelu zákona číslo 137, o veřejných zakázkách. Je to právní úprava, která začala vznikat prakticky ihned po sestavení nové vlády. Práce na této novele byly zahájeny bezprostředně, to znamená v srpnu loňského roku, a pokračovaly za účasti nevládních a neziskových organizací až do této podoby, kterou vám v tuto chvíli předkládáme.

Tato novela je svým způsobem velmi rozsáhlá. Jedná se o skutečně zásadní novelu zákona o veřejných zakázkách, která ve svém důsledku by měla přispět ke transparentnějšímu a efektivnějšímu zadávání veřejných zakázek a stejně tak by měla odstranit některé neduhy, které se v průběhu zadávání veřejných zakázek v minulosti objevovaly.

Z hlavních změn, které se v této novele vyskytují nebo které jsou tam zapracovány, jsou to záležitosti, které se týkají povinného předběžného oznámení, což je součást větší transparentnosti a celého balíčku jednotlivých paragrafů, které přispívají k tomu, že tato novela zákona o veřejných zakázkách přispěje k větší transparentnosti, otevřenosti a k většímu přístupu veřejnosti k informacím z veřejných zadávacích řízení. Dalším významným blokem jednotlivých opatření je oblast omezení ekonomických a technických kvalifikací, které v minulosti často vedly k ušití zakázek na míru jednoho dodavatele. V této novele dochází i k tomu, že zmizí ta populární losovačka, která už nebude možná podle této novely, aby byla uspořádána.

Zavádí se několik dalších, podle mého názoru velmi významných opatření, která se týkají největších významných staveb nebo významných zakázek, tzn. zavádí se statut významné zakázky. To znamená, je to v tuto chvíli navrženo s limitem 300 mil. u zakázek hrazených ze státního rozpočtu. Na tyto zakázky se budou vztahovat mnohem přísnější pravidla, včetně oponentních posudků, zdůvodnění a samozřejmě i toho, co už bylo zmíněno v minulosti v tisku, že členem hodnotících komisí bude někdo z nově vzniklého panelu expertů. Novela rovněž řeší některé věci, které souvisejí s postupnou elektronizací zadávacích řízení, tzn. dotýká se i oblasti elektronických aukcí.

Domnívám se, že ta novela, tak jak byla na našem ministerstvu připravena ve spolupráci s dalšími nevládními a neziskovými organizacemi, stejně tak za přispění některých resortů, skutečně je novelou, která by mohla poměry v oblasti veřejného zadávání změnit. Nicméně samozřejmě si uvědomujeme, že tato novela může být zpracována několikerým způsobem. My jsme v průběhu přípravy této novely zaznamenali obrovské množství připomínek, které šly průřezově od velkého zpřísnění až naopak k určitému uvolnění. Velká diskuse se vedla nad snížením limitu u zakázek malého rozsahu a u zjednodušeného podlimitního řízení u stavebních zakázek. Nakonec jsme v tomto návrhu přistoupili k tomu, že hranice zakázek malého rozsahu u stavebních prací sice klesne na milion, ale až od roku 2014, a přechodně od roku 2012 bude tato hranice snížena na 3 miliony, u zjednodušeného podlimitního řízení na 10 milionů.

Já samozřejmě předpokládám a věřím, že budeme mít možnost projednat některé kontroverzní body ve výborech Poslanecké sněmovny. Jsem připraven se těch jednání zúčastnit osobně a pokusit se u některých kontroverzních bodů najít třeba lepší řešení, lepší formulaci, neboť si uvědomuji, že tato novela se dotýká nejenom státních organizací a příspěvkových organizací, ale dotýká se samozřejmě i měst, obcí, to znamená veřejné správy, protože i tam probíhá velká část výběrových řízení. Určitě bude debata i o tom, jakým způsobem máme omezovat tímto zákonem sektorové dodavatele, protože postavení sektorových zadavatelů je samozřejmě poněkud specifické.

Já bych řekl, že to jsou velmi v kostce takové ty hlavní bloky, které jsou dnes vám předloženy v rámci této novely, a jsem samozřejmě připraven odpovědět na dotazy, které na mě budou vzneseny. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Nyní se ujme slova zpravodaj pro prvé čtení. Tímto zpravodajem je pan poslanec Jiří Petrů. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jiří Petrů: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 136/2006 Sb., o veřejných zakázkách, prošel poměrně komplikovaným vývojem. Jako zpravodaj si proto dovolím být poněkud podrobnější a provést vás genezí dosavadního projednávání a zdůraznit základní fakta.

Navrhovaná legislativní opatření obsažená v předloženém vládním návrhu zákona budou mít podle předkladatele podstatný dopad na zadávání veřejných zakázek v ČR. Ve značném rozsahu zpřísňují dosavadní režim zadávání veřejných zakázek s ohledem na větší míru transparentnosti a boj proti korupci.

Nad novou úpravou zadávání veřejných zakázek proběhla poměrně dlouhá diskuse. Od března roku 2010 se oblastí zadávání veřejných zakázek zabývala expertní skupina platformy pro transparentní veřejné zakázky. V rámci této expertní skupiny vzešlo 39 konkrétních návrhů na změny při zadávání veřejných zakázek, ne všechny se však týkaly samotného zákona. Diskuse nad opatřeními posilujícími transparentnost zadávání veřejných zakázek a vynakládáním veřejných finančních prostředků se na odborné úrovni taktéž vedla v Národní ekonomické radě vlády, která přijala na 15 doporučení. Na Ministerstvu pro místní rozvoj dále vznikla pracovní skupina, která se od října 2010 do února letošního podílela na přípravě návrhu zákona, a to za účasti zástupců ministerstev a jiných ústředních orgánů platformy a organizací zabývajících se transparentním zadáváním veřejných zakázek a v neposlední řadě i zástupců parlamentních politických stran.

Ministerstvo po těchto diskusích v únoru 2011 uveřejnilo na internetu návrh zásadních změn připravované novely zákona a umožnilo tak odborné i laické veřejnosti vyjádřit se k těmto změnám. V dubnu pak na stránkách eKLEPu proběhlo meziresortní připomínkové řízení, ve kterém bylo podáno 948 připomínek, z toho zhruba polovinu tvořily připomínky zásadní. V květnu pak vláda schválila návrh zákona s 562 rozpory, tedy neakceptovanými připomínkami.

Na rozdíl od návrhu zákona, sněmovního tisku 326, který taktéž v současné době je projednáván v Poslanecké sněmovně, není primárním účelem této novely zákona o veřejných zakázkách implementace evropských směrnic, ale národní úprava zadávání veřejných zakázek. Ve své podstatě návrh zákona přináší v mnoha oblastech daleko přísnější režim, než který vyžadují evropské zadávací směrnice. Hlavním příkladem může být zrušení možnosti omezení počtu soutěžících, zrušení ekonomické kvalifikace, omezení technické kvalifikace, povinné využívání předběžného oznámení či povinnost zrušit zadávací řízení při méně než třech nabídkách.

Novela obsahuje především věcné změny, na druhou stranu i opatření formální, která mají přispět k odstranění určitých aplikačních problémů současné právní úpravy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP