(14.30 hodin)
(pokračuje Dobeš)

Snažíme se zbavit byrokracie školy v tom, že rušíme vlastní hodnocení školy, tzv. autoevaluaci, protože to je to dokument, který se dubluje s výroční zprávou školy, školy to zatěžuje. Stejně tak v novele rušíme hodnocení žáků v pátých, sedmých a devátých třídách, které je zbytečné, nikdo je nečte a třídní učitele to velice zatěžuje.

Snažíme se dát metodickou pomoc základním školám a středním školám v modelovém školním vzdělávacím programu. Není to povinné, je to doporučující metodické příručka, jak výrazně zdůvodňuje tato novela.

Zároveň se zabýváme funkčním obdobím ředitelů, kdy nastavujeme šestileté funkční období i možná pravidla odvolávání ředitelů.

V novele školského zákona nastavujeme pravidla pro vznik firemních školek, kdy firemní školky s velkou podporou MŠMT mohly vznikat od 1. 1. 2012, kdy by byly zařazeny do rejstříku, to znamená Ministerstvo by na ně přispívalo částku 60 % normativu za předem jasných podmínek pro chod těchto firemních školek. Zde musím předeslat, že to nezvyšuje nárok na státní rozpočet, protože ta předpokládaná částka by byla z úspor Ministerstva školství.

Myslím, že hodně velkou pomocí pro naše diplomaty a krajany žijící v zahraniční je zrušení rozdílových zkoušek, to znamená tyto rozdílové zkoušky by od schválení této novely byly jen dobrovolné. Myslím, že po tom naši krajané volají.

Možná bych se vrátil k tomu poslednímu bodu a to je úprava maturitní zkoušky. Zde v té pětsetšedesátcejedničce se snažíme zafixovat současnou podobu na dva roky, protože kdybychom to tak neudělali, tak už příští maturita by byla ještě náročnější a byrokratičtější, protože by tu byl třetí povinný předmět a ten by byl buď z informatiky, nebo ze společenských věd, či technicko-přírodních věd. A my říkáme - chceme - zvládli jsme tu státní maturitu tak tak, a nechceme přidat školám v příštím roce další byrokracii. Bez ohledu na to, že střední školy nejsou vybaveny počítači a ta podoba z roku 2008 říkala: musí tam být povinná zkouška z informatiky. Přiznám se, že pokud bychom toto neupravili, nedovedu si představit příští rok státní maturitu. Už tato podoba byla tak tak, aby ji školy administrativně a byrokraticky zvládly. Takže ta novela říká: bude to opět povinně z českého jazyka a volba mezi cizím jazykem a matematikou. Takže to jsou závěry.

Tato novela měla ambici, když jsme ji dávali dohromady, aby její účinnost byla 1. 9. 2011. V tuto chvíli díky tomu legislativnímu chodu je reálné, že začne platit od 1. 1. 2012. I přesto bych rád na vás, kolegové, apeloval, abychom urychlili projednávání této novely, abychom ji pustili do odborného výboru a do druhého čtení. Děkuji vám.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi Dobešovi. Prosím nyní o slovo zpravodajku k tomuto tisku, kterou je paní poslankyně Vlasta Bohdalová.

Oznamuji, že se z dalšího jednání omlouvá pan ministr Besser.

Paní kolegyně Bohdalová má slovo.

 

Poslankyně Vlasta Bohdalová: Dobré odpoledne, vážené kolegyně, vážení kolegové. Poprvé za toto volební období byla do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky předložena významná novela zákona č. 561/2004 Sb., tedy zákona, který se týká základního a předškolního vzdělávání. Musím říci, že tato novela byla připravována a avizována již od podzimu minulého roku, ve vládě byla projednávána letos v dubnu a nyní ji máme zde ve Sněmovně. Jak už zde zástupce předkladatelů uvedl, je tato novela velmi rozsáhlá a velmi důležitá nejenom pro samotné fungování škol, ale i pro jejich administrativu. Já bych chtěla ještě shrnout věci, které tato novela řeší.

Je to podpora mateřských škol zřizovaných zaměstnavateli pro děti zaměstnanců, zjednodušení pravidel pro zpracování vlastního hodnocení školy, umožnění poskytnout jazykovou přípravu k základnímu vzdělání i cizincům z tzv. třetích zemí, zpřesnění pravidel pro vyhlášení volných dní ředitelem školy, zavedení možnosti rozšířit vyučovací dobu až na 40 hodin týdně v případě odborného výcviku a odborné praxe střední školy, úprava plné povinné školní docházky v zahraničí a v zahraničních školách na území České republiky, zrušení povinnosti vydávat výstupní hodnocení, zavedení možnosti stanovit nařízením vlády obory vzdělávání s výučním listem i maturitní zkouškou, změnu v procesu přijímacího řízení a příznivější úpravu správního řízení o přijetí uchazečů ke vzdělání, úprava podmínek konání maturitních zkoušek, zjednodušení podmínek fungování školské právnické osoby, zjednodušení postupu zápisu některých údajů do školních rejstříků, úprava financování škol a školských zařízení zřizovaných Ministerstvem, úprava jmenování a odvolání ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných státem, krajem, obcí a svazkem obcí, včetně zavedení institutu jejího funkčního období, zrušení povinnosti zřizovat školskou radu.

Sami vidíte jenom z toho taxativního výčtu, jak tato novela je rozsáhlá a jakou širokou oblast zahrnuje. Myslím si, že si zaslouží širokou diskuzi nejenom v odborných poslaneckých klubech, ale i především v podvýboru pro regionální školství a ve výboru, ve školském výboru parlamentu, a proto si myslím, že tady v tomto případě je důležité, abychom dodrželi všechny lhůty, všechna projednávání, možná že se scházeli i nad některými dílčími věcmi, abychom tuto novelu, až opustí - pokud opustí tuto Poslaneckou sněmovnu - mohli říci, že jsme po dlouhé době udělali něco pozitivního v oblasti školství. Ale myslím si, že než se tak stane, že nás čeká ještě obrovský kus práce. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní zpravodajce. Otvírám obecnou rozpravu, do které mám nyní devět přihlášek. První se hlásí paní poslankyně Jana Drastichová, poté paní kolegyně Jaroslava Wenigerová. Prosím.

 

Poslankyně Jana Drastichová: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, úvodem bych se chtěla poněkud obšírněji věnovat několika oblastem problematiky, které řeší předložená novela školského zákona MŠMT.

V nově navrhovaném § 166 odst. 3 se návrh novely zákona věnuje jmenování a odvolávání ředitelů škol a školských zařízení. Návrh předpokládá zavedení funkčního období ředitele školy a školského zařízení v délce šesti let. Před jeho ukončením se rozhodne o tom, zda ředitel zůstane ve funkci pro další funkční období, nebo zda zřizovatel vyhlásí konkurs na funkci ředitele a na další období jmenuje ředitele podle výsledku konkursu. Vyhlášení konkursu by nová právní úprava umožnila na základě rozhodnutí zřizovatele z podnětu České školní inspekce nebo školské rady příslušné školy. V případech, kdy zřizovatel, Česká školní inspekce ani školská rada nebudou iniciovat konkurs, by se funkční období ředitele ze zákona prodloužilo o dalších šest let. Dosavadní právní úprava působila v praxi problémy, protože umožňovala odvolat ředitele školy z funkce pouze v případě závažného porušení nebo neplnění právních povinností vyplývajících z vykonávané funkce. Zřizovatelé tak nemohli včas řešit personální problémy v některých špatně řízených školách. Navržené změny jim umožní lépe a včas reagovat na potřebu změny ředitele školy nebo školského zařízení a odvolat v odůvodněných případech ředitele školy i v situacích, kdy to doposud bylo neschůdné. Pro případy závažného porušení nebo neplnění právních povinností vyplývajících z vykonávané funkce by zůstala zachována možnost ředitele odvolat i v průběhu funkčního období s vyloučením důvodu dovršení věku 65 let.***




Přihlásit/registrovat se do ISP