(18.20 hodin)
(pokračuje Parkanová)
Přistoupíme k projednávání bodu následujícího. Tímto bodem je
47.
Návrh poslanců Vlasty Bohdalové, Ivana Ohlídala a Adama Rykaly
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb.,
o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 333/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 333/1. Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedla paní poslankyně Vlasta Bohdalová, a dávám jí tímto slovo.
Poslankyně Vlasta Bohdalová: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, předkládaná novela se týká zákona 563 z roku 2005, kterým je zákon o pedagogických pracovnících. Zákon o pedagogických pracovnících upravuje předpoklady pro výkon činnosti pedagogického pracovníka, předpoklady pro výkon funkce ředitele školy a školského zařízení a stanoví systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků včetně obecných zásad jejich kariérního systému.
Chtěla bych říci, že jedním z důvodů námi navrhované novely zákona je to, že k 1. lednu 2011 došlo ke změně vyplácení tarifní tabulky pedagogických pracovníků. Tato změna byla zacílena především, jak už říkal pan ministr, na mladé lidi anebo na pedagogy vysokoškolsky vzdělané. Ale vzhledem k tomu, že tento návrh zákona, nebo tato změna, kdy jsme rozdělovali 2,1 miliardy pedagogickým pracovníkům, nebyla podpořena změnou o prostupnosti kvalifikace pedagogických pracovníků, nedoputovalo to pozitivní zvýšení platů mladým vysokoškolsky vzdělaným učitelům tam, kam mělo. To je jedním z důvodů, proč předkládáme tuto novelu.
Vysvětlím jednoduše, v čem spočívá. Tato předložená novela zákona o pedagogických pracovnících přináší změny v odborné kvalifikaci pedagogických pracovníků, jejichž cílem je zajištění větší prostupnosti mezi některými učitelskými profesemi, respektive prostupnosti mezi absolventy magisterských studijních programů zaměřených na přípravu učitelů různých druhů škol. Podtrhla bych to slovo magisterských. Tyto změny se ukázaly jako nezbytné v souvislosti s novou právní úpravou odměňování pedagogických pracovníků účinnou od 1. 1. 2011, kdy značné množství absolventů magisterských učitelských studijních oborů je platově zařazeno mezi nekvalifikované pedagogické pracovníky jen proto, že větší část svého pracovního úvazku týdenního v rozsahu přímé pedagogické činnosti učí na jiném stupni nebo druhu školy, než na který byla zaměřena jejich vysokoškolská příprava.
Pro laiky vysvětlím. Je-li absolventem pedagogické fakulty absolvent pro druhý stupeň základní školy například čeština - dějepis nebo čeština - angličtina a pan ředitel na větší základní škole ho potřebuje jako češtináře na druhý stupeň, ale chybí mu jazykář na první stupni, a on tam jde vyučovat a učí tam víc než 12 hodin, je brán, byť je vysokoškolsky vzdělaný, jako nekvalifikovaný učitel. To znamená, že tito lidé zůstali beze změny, bez platového postupu od 1. 1. 2011.
Podobný případ nastává, když teď vidíte situaci, že přibývá míst v mateřských školách, je potřeba více učitelů mateřských škol. Mnohdy se stává, že absolventka pedagogické fakulty, která nesehnala místo na prvním stupni základní školy, šla učit na mateřskou školu. Rovněž tam je brána jako nekvalifikovaná a jí se ten plat také nezvyšoval.
To je tedy vlastně účelem naší novely a naší změny zákona. Chtěli bychom podle nového ustanovení zajistit vzájemnou prostupnost mezi učiteli prvního stupně základní školy a učiteli mateřské školy. Proto se navrhuje, aby se jako učitelé mateřské školy mohli bez nutnosti dalšího doplňování vzdělání, tedy automaticky, uplatnit absolventi magisterského studijního oboru zaměřeného na přípravu učitelů prvního stupně základní školy. Tato možnost dosud v zákoně chyběla. Částečnou prostupnost v opačném směru zákon umožňuje, tj. absolventi magisterského studijního programu zaměřeného na předškolní pedagogiku si mohou rozšířit odbornou kvalifikaci o učitelství prvního stupně.
Dále navrhujeme automatickou prostupnost odborné kvalifikace mezi učiteli absolventy magisterských studijních programů zaměřených na přípravu učitelů prvního stupně základní školy a absolventy magisterských studijních programů zaměřených na přípravu učitelů druhého stupně základní školy.
Zákon o pedagogických pracovnících připouští, aby na druhém stupni základních škol mohli působit absolventi neučitelských magisterských studijních programů, kteří si doplní ke své již získané odborné způsobilosti ještě způsobilost pedagogickou studiem pedagogických věd, a to buď v programu celoživotního vzdělávání, nebo v bakalářském studijním programu. Stávající právní úprava připouští pouze doplňující pedagogické studium zaměřené na přípravu učitelského stupně druhého stupně základní školy.
Podrobné úpravy máte ve sněmovním tisku 333, který vám byl rozeslán.
Chtěla bych ještě konstatovat, že je soulad navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České republiky a s mezinárodními smlouvami a s právem Evropské unie.
Věřím, že k tomuto zákonu proběhne diskuse, ale již teď vás prosím o propuštění tohoto zákona do druhého čtení, neb si myslím, že opět se s ním ve školském výboru dokážeme poradit. To, co se tam zdá ještě ne úplně učesané, že dokážeme vychytat, učesat, a přineseme do třetího čtení velmi kvalitní úpravu. Nebudeme požadovat zkrácení projednávání ve výborech. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Také děkuji. A nyní prosím, aby se slova ujala paní zpravodajka, kterou je paní poslankyně Jaroslava Wenigerová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Jaroslava Wenigerová: Děkuji. Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, na úvod řeknu tolik, že jako zpravodajka doporučuji, aby tento návrh opozičních poslanců byl posunut do druhého čtení a do školského výboru. Zdůvodním velmi stručně, pak se přihlásím tímto do obecné rozpravy.
Zákonu č. 561/2005 Sb. předcházela vyhláška č. 139/1997 Sb., kterou se vlastně kvalifikovala odborná a pedagogická způsobilost pedagogických pracovníků. Ani jedna norma nebyla a není vyhovující a já si troufám říci, že zákon o pedagogických pracovnících, který nám tady nyní demonstrovala paní poslankyně Bohdalová - nemyslím si, že tomu kdokoliv tady rozuměl, jak jsme přestupovali z jednoho, druhého vzdělávání a odborné a pedagogické způsobilosti, a vlastně tento stav způsobil zákon 563 o pedagogických pracovnících.
Já jenom podotýkám, že jako představitelka krajů, v té době právě jsem byla ve funkci náměstkyně hejtmana, tak jsme tento zákon podrobili velmi přísné diskusi a tento zákon jako celek jsme odmítli. A jedním z důvodů právě bylo to, že přijatá norma velmi zakonzervovala naše školství. Takže já tuto změnu, kterou připravili opoziční poslanci, kteří vlastně podpořili i zákon 563, skutečně vítám. Nedívám se na to z toho pohledu, že - i když peníze až na prvním místě, to je pravda - že bychom se měli o tom bavit jedině z důvodu toho, že došlo ke změně financování, ale právě z pohledu kvality našeho školství. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji paní zpravodajce. Otevírám obecnou rozpravu. V ní vystoupí pan ministr Dobeš jako první. ***