(11.50 hodin)
(pokračuje Kubice)
Začátek platnosti navrhované právní úpravy je stanoven na 1. leden 2012.
Předložený návrh lze celkově hodnotit kladně. Nepřetržitá a bezplatná dostupnost právních předpisů Evropské unie a všech souvisejících informací přispěje ke zvýšení právní jistoty občanů České republiky. Zároveň se nijak neomezí možnost bezplatného přístupu k Úřednímu věstníku Evropské unie pro osoby, které nedisponují výpočetní technikou nebo přístupem k síti internet. Po schválení navrhované úpravy budou moci nahlížet do systému EUR-Lex v sídle krajských úřadů či na Magistrátu hlavního města Prahy, které jim v případ potřeby mohou poskytnout s vyhledáváním požadované právní úpravy pomoc.
Zrušení závazné listinné verze přinese úsporu nákladů veřejnosti na přístup k platnému právu, sníží se i finanční a administrativní zátěž krajů a hlavního města Prahy, které jsou v současnosti povinny poskytovat přístup k listinné podobě Úředního věstníku Evropské unie, a musí jej proto od publikačního úřadu za vysoké předplatné odebírat a archivovat. V případě nouzového listinného vyhlašování Úředního věstníku Evropské unie Česká republika zajistí distribuci listinných částek na krajské úřady a Magistrát hlavního města Prahy.
Rád bych zároveň zdůraznil, že návrh nařízení je v souladu s úsilím vlády České republiky o vyšší dostupnost, přehlednost a srozumitelnost práva České republiky a Evropské unie. Připravované systémy eSbírka a eLegislativa budou se systémem EUR-Lex a souvisejícím systémem Evropské unie pro přístup k právu členských zemí Evropské unie ENLEX úzce propojeny a umožní společnou, kvalitnější a efektivnější tvorbu práva a moderní, uživatelsky příznivý přístup k právu České republiky a Evropské unie.
Navrhovaná úprava nevyžaduje změny právního řádu České republiky, neboť stávající znění zákona č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv, lze bez dalšího aplikovat i na přístup k závazné elektronické podobě Úředního věstníku Evropské unie.
Návrh je předkládán na základě klauzule flexibility, která v Evropské unii umožňuje vydat právní předpis v případě, že je některá činnost v rámci politik Evropské unie nezbytná, avšak základní smlouvy Unii nesvěřují nezbytné pravomoci k jejich právní úpravě. Nad textem návrhu, který byl na pracovní úrovni opakovaně projednáván a upřesňován, panuje jednomyslná shoda členských států. V současné době další postup projednávání návrhu čeká na dokončení vnitrostátního projednávání návrhu nařízení Německem, Velkou Británií a Českou republikou, ve kterých je vyslovení souhlasu s návrhem v Radě podmíněno předběžným souhlasem národních parlamentů.
Závěrem bych si vás ještě dovolil informovat, že návrh nařízení byl dnem 10. června 2011 zařazen na program Rady pro spravedlnost a vnitřní věci, kde byla Rada informována o stavu projednávání tohoto návrhu nařízení. Vzhledem k trvajícím parlamentním výhradám tří členských států, jedná se o Českou republiku, Velkou Británii a Německo, maďarské předsednictví ustoupilo z původní ambice dosáhnout politické dohody, která Českou republiku vedla k urychlenému projednávání předloženého návrhu. Rada pouze vzala na vědomí, že zde existuje dohoda nad obsahem textu.
S ohledem na význam a nesporný přínos navrhovaného řešení si vás dovoluji jménem vlády České republiky požádat o vyslovení předběžného souhlasu s předloženým návrhem. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Svým rozhodnutím č. 17 jsem přikázala tento návrh k projednání - ze dne 6. června 2011 bylo to rozhodnutí - jsem přikázala tento návrh k projednání výboru pro evropské záležitosti a stanovila mu lhůtu do 15. června 2011 k projednání. Výbor tedy projednal tento návrh a přijal usnesení, které bylo rozdáno jako sněmovní tisk 385-E/1.
Prosím nyní o slovo zpravodaje výboru pana poslance Františka Novosada, aby nás informoval o jednání výboru a také aby přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny.
Poslanec František Novosad: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, vážené dámy a pánové, jak už tady bylo řečeno, měli jsme přikázáno projednat tento materiál ve výboru pro evropské záležitosti. Samozřejmě jsme ho projednali podrobně, podrobně jsme se tím zabývali, a já teď přednesu usnesení, které přijal náš výbor pro evropské záležitosti.
Usnesení výboru pro evropské záležitosti ze 17. schůze konané dne 14. 6. 2011. Výbor pro evropské záležitosti po vyslechnutí informace pověřeného náměstka ministra vnitra pro veřejnou správu, legislativu a archivnictví Mgr. Ondřeje Veselského, po rozpravě a vyslechnutí zpravodajské zprávy poslance Jana Bauera a po rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky přijmout následující usnesení: Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyslovuje předchozí souhlas s návrhem nařízení Rady pro elektronické zveřejňování Úředního věstníku Evropské unie.
Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Novosadovi. Otevírám rozpravu. Nemám do ní žádnou přihlášku, proto se zeptám, zda se chce někdo zúčastnit této rozpravy. Pan poslanec Novosad odkáže, prosím, v rozpravě na usnesení, abychom nyní mohli hlasovat. Prosím, teď jenom stačí odkaz na usnesení, které máme k dispozici.
Poslanec František Novosad: Prosím, doporučuji hlasovat a doporučuji pro. (Ohlas v sále.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Tím rozumíme, že byl upřesněn návrh na usnesení, které jsme slyšeli před malou chvílí. Vzhledem k tomu, že se nikdo nehlásí, končím rozpravu a budeme moci hlasovat o návrhu usnesení, které máme všichni k dispozici a s jehož textem nás pan zpravodaj seznámil. Já vás pro jistotu odhlásím, protože mám dojem, že se změnily významně poměry ve Sněmovně. Přivolávám naše kolegy. Prosím, abyste se znovu všichni zaregistrovali.
Budeme hlasovat o tomto návrhu usnesení.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 187. Táži se, kdo je pro návrh usnesení. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování pořadové číslo 187, přítomno 109, pro 105, proti nikdo. Návrh usnesení byl schválen.
Tím jsme projednali bod 116, sněmovní tisk 385-E. Děkuji panu ministrovi, děkuji též panu zpravodaji.
Zahajuji projednávání bodu 126. Je to
126.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb.,
o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 326/ - druhé čtení
Tento návrh z pověření vlády uvede ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský. Prosím, pane ministře.
Ministr pro místní rozvoj ČR Kamil Jankovský Děkuji. Dobré dopoledne, vážená paní předsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci. Já bych nejdříve chtěl poděkovat za zařazení projednávání této novely zákona o veřejných zakázkách na pořad 19. schůze Poslanecké sněmovny. My doufáme v rychlé projednání tohoto návrhu z důvodu transpoziční lhůty, která končí 21. srpna 2011, a především z důvodu možnosti poskytnutí časového prostoru pro sladění takzvané velké novely zákona o veřejných zakázkách s touto transpoziční novelou v jejím konečném znění.
Já bych jenom krátce zopakoval pár slov k předloženému vládnímu návrhu zákona. Účelem návrhu zákona je nově upravit veřejné investování v České republice v oblastech obrany a bezpečnosti. Jeho předložení je reakcí na přijetí směrnice Evropského parlamentu a Rady z roku 2009 upravující zadávání veřejných zakázek v těchto oblastech. Na základě implementace dojde k úpravě zadávání veřejných zakázek v oblasti obrany a bezpečnosti, které mají specifické požadavky na průběh zadávacího řízení. Návrh zákona v reakci na tuto obrannou směrnici rovněž upravuje mírnější postupy oproti klasickému zadávání veřejných zakázek. Jako příklad určitého zjednodušení lze uvést možnost využívat jakékoli veřejné zakázky, jednací řízení s uveřejněním či rozšířením možnosti pro použití jednacího řízení bez uveřejnění. Dále je řešena také ochrana utajovaných informací při zadávání veřejných zakázek a institut zabezpečení dodávek.
Druhým cílem tohoto návrhu zákona je úprava takzvané citlivé činnosti, kdy dochází k rozšíření její definice na další činnosti při zadávání veřejných zakázek a snížení předpokládané hodnoty veřejných zakázek, kterých se tato úprava citlivé činnosti dotýká.
V rámci projednávání ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj došlo k dalšímu pozměňovacímu návrhu, proti kterému z věcného hlediska naše ministerstvo nemá žádné připomínky.
Děkuji. ***