(18.00 hodin)
(pokračuje Kocourek)

Poslaneckou sněmovnou schválený návrh na zmíněnou povinnost disponovat skladovací kapacitou v zásobnících plynu jde jednak nad rámec požadavků evropské legislativy a nekoncepčně takovýto návrh by předbíhal kroky, které nařízení Evropské unie členskému státu ukládá.

Dále bych chtěl zdůraznit, že již nyní má Česká republika v rámci Evropské unie nadprůměrnou zabezpečenost skladovacích kapacit roční spotřeby zemního plynu. Jinými slovy, Česká republika disponuje skladovacími kapacitami ve výši 38 % roční spotřeby plynu v České republice a to se z našeho pohledu jeví jako dostatečná rezerva a není potřeba ji uměle zákonem navyšovat.

Dále bych chtěl říci, že takovýto návrh, který navrhovala Poslanecká sněmovna a vypouští Senát, by přinesl omezení konkurenčního prostředí v nabídkách a dodávkách plynu pro konečné zákazníky, a to bez ohledu na to, jestli by si obchodníci svoji nově ukládanou povinnost řešili zajištěním zásobníků v České republice, nebo v zahraničí.

A nakonec bych chtěl uvést, že návrh Poslanecké sněmovny, který Senát vypouští, by zároveň mohl znamenat pro celou Českou republiku a zákazníky dodatečné náklady od roku 2014 více než 600 mil. korun ročně.

Z tohoto důvodu podporuji jako předkladatel návrh, který sem postoupil Senát. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Teď bych požádal Milana Urbana, aby se vyjádřil také on k pozměňovacím návrhům Senátu. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Milan Urban: Pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, senátní norma má skutečně dvě změny, jak je tady popsal pan ministr. Tedy změnu v autorizaci, kdy autorizace byla zavedena v novele energetického zákona nedávno. Jistě víte, že tady probíhala poměrně zásadní diskuse na téma, jestli je autorizace potřeba a od jakého výkonu nového zdroje takovouto povinnost autorizace zavést. Já si vzpomínám, že diskuse byla poměrně dramatická, že mnoho z vás mělo výhrady vůči jednomu megawattu. V senátní novele se tato hodnota snižuje desetkrát, tedy na 100 kilowattů, tedy je zřejmé, že v podstatě každý téměř malý zdroj bude podléhat této autorizaci, tzn. schválení Ministerstva průmyslu a obchodu. Já to zde zdůrazňuji, protože to je záležitost, která výrazným způsobem mění právě energetický zákon.

Tou druhou otázkou je zvýšení zásob o 20 % v České republice. To je věc, na kterou lze nahlížet ze dvou možných pohledů. Za prvé určitě tento záměr byl veden snahou zajistit dostatek plynu ve chvílích, kdy vznikají různá geopolitická či jiná napětí, tak, aby Česká republika mohla být zásobena. Na druhou stranu je tady otázka, jestli to má být zákonem, nebo jestli to udělá vyhláškou Ministerstvo průmyslu a obchodu, které to pravděpodobně touto vyhláškou učiní, i když to nebude uvedeno v zákonu.

Já bych chtěl říct, že moje pozice v této věci je neutrální. Zároveň bych chtěl ale sdělit, že klub sociální demokracie bude podporovat sněmovní verzi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. A nyní otevírám rozpravu. V ní se může jako první přihlásit a vystoupit zástupce Senátu senátor Jiří Bis. Takže prosím pana senátora, aby si vzal slovo.

 

Senátor Jiří Bis: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, vážení poslanci a poslankyně, nedávno proběhla v české společnosti velká diskuse ohledně fotovoltaiky. 25 mld. korun ročně stojí neřízený proces ve fotovoltaice. Kolik neřízených procesů chce tato země ještě realizovat? Aby tomu tak nebylo, je potřeba využít možnosti autorizace a za dotační peníze získat maximální efekt, tzn. daný proces řídit. Překvapuje mě, že zrovna sociální demokracie vystupuje proti tomu, protože pokud tento proces nebudeme řídit, zdražíme elektřinu naprosto nesmyslně. Už teď nám rostou bioplynky naprosto neřízeně a je potřeba za dané peníze dosáhnout maximálního efektu. Potom je zbytečné se dohadovat o některých jiných velkých výdajích, pokud tady necháme peníze volně plynout.

Druhá záležitost - zásobníky plynu. Není pravda, že v zákoně je zásoba plynu. V zákoně se mluví jenom o skladovací kapacitě. A skladovací kapacita a zásoba plynu je úplně něco jiného. Neukládá se v zákoně ani období, po které tam musí být tato skladovací kapacita, ani sankce za skladovací kapacitu, když není dodržena. To znamená toto nařízení je bez sankcí, je naprosto zbytečné. Proto Senát rozhodl, že by bylo vhodné ho vypustit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak a kdo dál tedy se hlásí do rozpravy? Není žádný další přihlášený, takže můžeme snad rozpravu ukončit. Jestli už není žádné slovo ani ministra ani navrhovatele (nemají zájem), můžeme hlasovat. Prosím hlasovat. (Gong.) Pojďme hlasovat.

Tedy opět budeme hlasovat podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu nejdříve. To je to hlasování, v němž na přijetí potřebujeme souhlas nadpoloviční většiny přítomných poslanců, takže to budeme nyní hlasovat.

 

Přečtu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů podle sněmovního tisku 327/3, ve znění schváleném Senátem podle sněmovního tisku 327/4." Takže teď hlasujeme znění schválené Senátem jako první.

Zahajuji hlasování... (žádost o storno). Dobře, já to tedy celé úplně stornuji a ruším, hlasování bylo zmatečné.

 

Prosím vás, abyste se nejdřív všichni odhlásili. Prosím znovu se přihlaste a budeme tedy v této občerstvené sestavě (po příchodu několika poslanců do sálu) hlasovat poprvé znovu. Takže já to nebudu číst celé znovu. Připomenu, že se jedná o text usnesení, který byl schválen Senátem. Text usnesení jsem přečetl, takže ještě jednou - znění schválené Senátem hlasujeme nyní.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro znění schválené Senátem, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 28. Přihlášeno je 161, pro hlasovalo 87, proti 17. Takže to bylo přijato. Můžeme tedy říci, že jsme přijali návrh Senátu, nebo spíše návrh upravený Senátem.

 

Děkuji předkladateli i zástupci Senátu a končím projednávání bodu číslo 11.***




Přihlásit/registrovat se do ISP