(21.50 hodin)
(pokračuje Zapletal)
Připomínám, že vládní důchodová reforma zahrnující jak takzvanou malou důchodovou reformu, tak předložené návrhy zákonů o dobrovolném důchodovém spoření opomíjí sociální aspekt, smysl a účel důchodového systému a nezabývá se vůbec komplexní otázkou zajištění důstojného života ve stáří a vytváření příznivých podmínek pro zajištění dostatečných důchodových příjmů. Naopak svoji koncepci založenou výlučně na zpřísnění podmínek nároků na starobní a invalidní důchod, která se promítá následně i do pozůstalostních důchodů zastropováním výše pojistného a vyvedení jeho části do individuálního důchodového spoření, směřuje k tomu, aby se do budoucna důchodové příjmy převážné většiny zaměstnanců a jejich rodin oproti současnosti výrazně snížily.
Vládní důchodová reforma sleduje ve vztahu k prvnímu pilíři pouze úzce fiskální zájem, to je dosažení rovnováhy příjmů a výdajů průběžného důchodového pojištění na úrovni, která postupně bude dále klesat až na sociálně zcela nepřijatelnou úroveň, a podporu privatizace části průběžného důchodového pojištění ve prospěch soukromých finančních institucí s tím, že vlastní důchodové příjmy občanů se na velmi dlouhou dobu díky této reformě sníží.
Zavedení důchodového spoření důrazně odmítá z mnoha věcných důvodů samozřejmě celá naše strana, ekonomických i sociálních, především proto, že bez ohledu na současnou hospodářskou a finanční krizi...
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Čas, pane poslanče. Ale prosím, dokončete větu.
Poslanec Cyril Zapletal: ... jejich hloubku a dobu jejího trvání povede velmi rychle, jak ukazují zcela aktuální údaje o vývoji průběžného systému po jeho částečné privatizaci na Slovensku a v dalších zemích střední a východní Evropy. (Potlesk zleva.)
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. Tak to bylo přímo souvětí (s úsměvem). S faktickou poznámkou ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Děkuji, paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, jenom aby kolega Zapletal si nemyslel, že nevystoupím po jeho projevu. Já bych jenom odkázal na svoje předchozí vystoupení týkající se této problematiky v rozpravě, protože si myslím, že už toto téma bylo komentováno z mé strany dostatečně detailně. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Také děkuji. Slovo má pan poslanec Miroslav Svoboda. (Poslanec Bém tleská. Veselost v sále.)
Poslanec Miroslav Svoboda: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, páni ministři, dovolte, abych vás seznámil se svým příspěvkem, který se váže k tisku 410 neboli Generální inspekce bezpečnostních sborů.
Ze Senátu nám byla vrácena norma, díky níž má vzniknout Generální inspekce bezpečnostních sborů, takzvaný GIBS (vysloveno i dále vyslovováno džips). Vznik GIBSu by měl údajně vést k efektivnějšímu boji s korupcí v bezpečnostních sborech a k nezávislému a účinnému stíhání trestných činů příslušníků a zaměstnanců policie, celní správy, vězeňské služby i samotné inspekce. Šéfa GIBSu by měl jmenovat premiér nebo prezident. Ze stávajících vnitřních inspekcí má být vytvořen jeden nezávislý celek, který bude mít možnost vyšetřovat trestné činy příslušníků bezpečnostních sborů. Zákon o GIBS je údajně součástí protikorupčních snah kabinetu.
Součástí má být rozšíření testů spolehlivosti a zavedení možnosti nahlédnutí do daňového řízení specializovaným policejním útvarem určeným policejním prezidentem. Obojí má údajně pomáhat účinnému boji s korupcí a závažnou kriminalitou. (Předsedající žádá o klid.) Přípravě návrhu zákona předcházelo zpracování analýzy kontrolních mechanismů v bezpečnostních sborech z června roku 2008, která obsahovala i návrh základních tezí řešení této problematiky. Tato analýza byla vytvořena meziresortní pracovní skupinou složenou ze zástupců Ministerstva vnitra, Policie České republiky, Ministerstva financí, Celní správy České republiky, Ministerstva spravedlnosti, Vězeňské služby České republiky, Bezpečnostní informační služby, Úřadu pro zahraniční styky a informace a Vojenského zpravodajství. Předkládaný návrh zákona z této analýzy vychází stejně jako předchozí návrh tohoto zákona, který byl do Poslanecké sněmovny předložen v minulém volebním období jako sněmovní tisk 794, k jehož projednání již ale nedošlo.
Pravdou je, že jde vskutku o velmi významný zákon, jde konečně o jeden z významných bojů proti korupci. Koneckonců připomeňme, co se například v současné době děje v Brně. Jako novodobý Berdychův gang označují policisté skupinu zatčených současných i bývalých kriminalistů v Brně. A teď si dovolím jen velmi, ale velmi krátce připomenout, co to byla a jakým mementem je kauza, která se stala černým synonymem spravedlnosti v novodobé historii České republiky. Podívejme se na současný televizní seriál Expozitura, který poměrně realisticky vykresluje obludné praktiky orgánů činných v trestních řízeních v České republice.
Nyní se ale vraťme do současnosti. Situace šokuje mnohé odborníky svým rozsahem i závažností. Policisté a jejich bývalí kolegové si už vyslechli obvinění. Celkem šest osob se mělo dopustit zneužití pravomoci úřední osoby, vydírání, přijetí úplatku a trestné činnosti páchané v rámci organizované skupiny. Některé případy jsou staré až deset let. Detektivové z Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu zadrželi šestici lidí hospodářské kriminálky. Jeden z nich u policie stále pracuje. Zbylí jsou dnes už bývalí důstojníci. Patří k nim někdejší rada inspekce ministra Rudolf Setvák, dále jsou to bývalí detektivové Miloš Almásy, Eduard Slanina nebo šéf jihomoravské kriminální policie Michal Tofl. Ten zemřel loni rukou nájemního vraha. Po Michalu Toflovi dokonce policie pojmenovala skupinu jako Toflův gang. Tofl byl po odchodu od policie spolupracovníkem Ilony Strniskové, odsouzené správkyně konkurzní podstaty zkrachovalé Zbrojovky. Tolik ohlédnutí za mediálně známým případem korupce spojené s násilnou trestnou činností. V tomto případě měli policisté například brát peníze za to, že některé kauzy zametli pod stůl, zřejmě také vydírali podnikatele pod hrozbou jejich stíhání.
Je třeba však upozornit i na finanční náročnost, kterou by přijetí zákona přineslo. Zřízení GIBS bude stát 140 mil. korun. A když se podíváme na vývoj stavu Policie České republiky, pak se může stát, že při neustálém snižováním počtu policistů nebude nakonec už koho kontrolovat.
Velmi diskutovanou otázkou je také vzdělání šéfa GIBSu. Ten, kdo bude stát v čele takovéto organizace, bude mít obrovskou pravomoc a navíc si ho vybere sám premiér. V tomto bych premiéra nerad, nebo respektive rád viděl, protože to nebude jednoduché. Nově ustavený orgán, ač to má být orgán činný v trestním řízení, má hodně pravomocí a možností. Svým způsobem se vymyká i státnímu zastupitelství a dozoru v rámci trestního řádu. Proto se kloním k názoru, že by jeho ředitel by měl mít právnické vzdělání, měl by znát práci bezpečnostních sborů a hlavně by měl znát trestní řízení. GIBS bude velmi mocenský nástroj. Členové inspekce budou mít nástroje proti občanům, kterým třeba mohou násilím vzniknout kdykoliv do osobního vozidla, takže podmínky pro kandidáty na ředitele nové Generální inspekce bezpečnostních sborů by měly být jasně a přesně specifikovány. Kandidát by skutečně měl mít minimálně vysokoškolské magisterské vzdělání v oboru právo. V posledních pěti letech by nesměl být příslušníkem bezpečnostních sborů, vždyť inspekce povede trestní řízení a bude mít obsáhlé pravomoci.
GIBS má být samostatným bezpečnostním sborem, na jehož příslušníky by se vztahoval zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Má mít postavení policejního orgánu podle trestního řádu a pravomoci celostátního útvaru kriminální policie. Podle důvodové zprávy má mít 335 tabulkových míst, z toho 275 pro příslušníky a 60 pro občanské pracovníky. GIBS má být samostatná i ekonomicky. Návrh počítá s tím, že bude mít postavení organizační složky státu s vlastním rozpočtem. Předkladatelé počítají s ročními náklady na fungování GIBSu ve výši 280 mil. korun. Většina peněz, celkem přes 185 mil. korun, by podle návrhu měla přejít z rozpočtu Ministerstva vnitra.
Paní předsedající, můžu vás požádat, abyste oslovila pana kolegu Béma a přinesl mi zpátky můj propagační materiál.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Pane poslanče, prosím využijte čas pro své vystoupení, další věci potom si vyřešte sami.
Poslanec Miroslav Svoboda: Dobře, děkuji. Mohu poprosit některé kolegy, aby mi dodali materiál náhradní. Děkuji. Já dokončím svůj projev. ***