(23.40 hodin)
(pokračuje Strnadlová)
A právě tato forma je velmi nevhodná, protože je tady v jenom zákoně řešeno několik velice důležitých věcí, ať už je to nemocenská, pojistné na sociální zabezpečení, oblast dávek státní sociální podpory, oblast zaměstnanosti, oblast sociálních služeb. A to jsou všechno samostatné zákony. A když najednou vyjdou ve Sbírce zákonů, tak se může stát, že za chodu je bude muset vláda měnit, protože některé spolu prostě v praxi nebudou kompatibilní a systém nebude fungovat. Problém je v tom, že se dělá v rámci jedné novely novelizace mnoha zákonů, které ale vlastně spolu vůbec nesouvisejí.
Vláda přijde s neuvěřitelným záměrem ušetřit 20 mld. ve státním rozpočtu, ale bohužel na těch nejpotřebnějších. A dokonce, a to je docela zajímavé, vláda jde cestou i zatížení pro zaměstnavatele, a přitom říká, že chce flexibilnější a jednodušší systém. Ale přitom prodloužila dobu, po kterou zaměstnavatel je povinen vyplácet nemocenskou, a přestala zaměstnavatelům snižovat pojistné tak, aby jim tento dopad mohla vykompenzovat.
Stejně tak je to i u nemocenské, kde zůstává stav prvních tří dnů neplacených, snížení nemocenské na 60 % za situace, kdy druhým dechem jiného ministra, ministra Hegera, se zvyšují poplatky ve zdravotnictví. V nemocnici se platí už od prvního dne, nikoliv až od třetího, ale první tři dny nemocenské placeny zaměstnavatelem nejsou a platí se vlastně z té snížené nemocenské, které je tím také zavedena. To snad vláda očekává, že pokud se dostane člověk do nemocnice, tak si na pobyt v době, kdy nepobírá nemocenskou, vezme půjčku? A kde jsou jeho povinné platby ostatní? Nejdůležitější je samozřejmě nájemné.
Jedna z dnes ještě vládních stran měla na svých billboardech před volbami do Poslanecké sněmovny heslo "Lidé nechtějí ušetřit, lidé chtějí uzdravit". Už tehdy mi při čtení tohoto hesla běhal mráz po zádech. Takže přeloženo do češtiny: Voliči, pokud onemocníš a půjdeš na operaci, vezmi si úvěr, který sice nebudeš moci zaplatit, protože po dobu nemoci budeš brát tak nízkou nemocenskou, že spotřebuješ všechny své úspory. Zaměstnavatel tě propustí, protože tě přijde zkontrolovat v době, kdy si budeš vyřizovat úvěr na operaci a zrovna nebudeš doma. A tehdy si, občane, vzpomeň, kolik takových pravdomluvných billboardů jsi četl, ať víš, co tě čeká. Vydělávají na tom samozřejmě lidé, kteří mají vysoké výdělky, protože ti mají zastropovány příjmy, ale u lidí, kteří mají příjmy nízké, jsou samozřejmě tyto dopady bez příslušných kompenzací docela velkým problémem.
Všichni jsme očekávali od Ministerstva práce a sociálních věcí, že úspora, která vznikne snížením příspěvku na péči v prvním stupni, že tyto finanční prostředky v řádu asi jedné a půl miliardy, které ministerstvo ušetřilo na zdravotně postižených, půjdou alespoň do systému sociálních služeb, když bylo řečeno, že jsou zneužívány. Ale výsledkem je, že skončily panu ministru financí v pokladně. A Ministerstvo práce tyhle prostředky prostě ztratilo a nemá je k dispozici, což se ukazuje i v záměru a přípravě zákona, kde Ministerstvo práce omezuje dotační prostředky pro kraje, města, obce a neziskové organizace.
Proč jste si, pane ministře, neprosadil v rámci státního rozpočtu, když už jste ušetřil panu Kalouskovi téměř 2 miliardy, aby tyto prostředky šly pro poskytovatele sociálních služeb? Na jedné straně se sice vyhovělo panu ombudsmanovi, pokud šlo o odstupné, na druhé straně tady bylo tvrzeno před rokem, že právě to snížení příspěvku v prvním stupni ze dvou tisíc na 800, a zdůrazňuji, že to bylo ze dvou tisíc na pouhých 800, a to je výrazné snížení, že se to nedotkne zdravotně postižených dětí. Ale v současném návrhu už není o tomhle ani slova! Takže to snížení postihne nově oproti stavu, který je letos, i rodiny se zdravotně postiženými dětmi. Takže Ministerstvo práce, potažmo celá vláda šetří už na zdravotně postižených dětech, ačkoliv ještě před rokem naprosto suverénně pan ministr prohlašoval, že tomu tak nebude.
Je zajímavé, že vládní poslanci, ačkoliv mají většinu v Poslanecké sněmovně a hovořili o tom problému, nakonec vždycky i pro tyto zákony ruce zvednou. Naivně jsem si před vstupem do politiky říkala, že je v podstatě jedno, po kterém chodníku vláda jde, zda po pravém, či po levém, protože každá vláda, a opakuji každá vláda, musí mít a má jeden jediný úkol a tím je prosperita této země, a tím pádem prosperita našeho národa. Se vší razancí mi mou naivitu dokázala vyvrátit až tato vláda.
Páni ministři, to si vážně myslíte, že když tento národ oškubete, všechny důležité služby, za které vám tito lidé svými daněmi platí, buď zdražíte, nebo úplně zrušíte, že se za to všechno budete moci těm lidem podívat do očí, když naši krásou zem proměníte na zem bezdomovců a žebráků? Vím, že je zde i poměrně bohatá vrstva několika málo jedinců, ale těm je budoucnost této země s největší pravděpodobností docela ukradená. Jistě mi teď namítnete, že dopady tak velké nebudou, ale páni ministři, jak to víte? Jak víte, zda se v této zemi bude ještě dát žít? To raději nepoužívám slovo bydlet.
Chci se vás zeptat. Uvědomujete si vůbec, co se stane, až všechny ty vaše zákony vstoupí v platnost? Vy těmi zákony bouráte všechno, co tvoří stát státem... (Předsedající: Čas, paní poslankyně, prosím!) ...policii, hasiče, školství, zdravotnictví, úřady práce, celý systém. Prostě tady nezůstane kámen na kameni.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji, paní poslankyně. S přednostním právem vystoupí ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, já nemám jinou možnost, než myslím počtvrté zopakovat, že úsporný balík, který projednáváme, je pouze prodloužením platnosti úsporného balíku, který již 10 měsíců je v účinnosti. Tedy pokud se tady několik řečníků již snažilo vést diskusi o tom, zda text zákona je aplikovatelný, zda v aplikační praxi nevyvolá problémy, tak odkazuji na to, že je již 10 měsíců v účinnosti.
Druhá poznámka. Pokud tady paní poslankyně mluvila o příspěvku na péči u dětí, ujišťuji ji, přestože to v zákoně je naprosto jasně napsáno, ujišťuji, že příspěvek na péči u dětí zůstává v původní výši a to snížení se týká pouze dospělých v první skupině, stejně tak, jako tomu bylo od 1. ledna 2011. Je mi trochu trapné odpovídat na takové věci, ale to asi nese s sebou parlamentní debata.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji panu ministrovi. Slovo má pan poslanec Jaroslav Krákora.
Poslanec Jaroslav Krákora: Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane premiére, vládo, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych pokračoval. Skončil jsem u cíle navrhované právní úpravy zdravotnické záchranné služby, co je jejím cílem, a pokračuji tímto.
Zdravotnická záchranná služba bude vymezena jako zvláštní a samostatná forma zdravotní péče ve smyslu zákona o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování. Zdravotnická záchranná služba bude i nadále svěřena do samostatné působnosti krajů a hlavního města Prahy. Podle navrhované právní úpravy bude zdravotnická záchranná služba považována pouze za formu zdravotní péče, nikoliv za instituci, jak tomu bylo doposud. Subjektem práv a povinností bude vždy poskytovatel zdravotnické záchranné služby, kterým bude právnická osoba, která získá oprávnění k poskytování zdravotnické záchranné služby podle zákona o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování.
Navrhovanou právní úpravou se nově vymezuje právní postavení poskytovatelů zdravotnické záchranné služby a vnitřní organizace jejich zdravotnického zařízení. Bude zachován stávající stav, kdy je poskytovatel zdravotnické záchranné služby zřizován krajem jako příspěvková organizace kraje. Navrhovaná právní úprava zachovává též stávající způsob smluvního zajištění letadel pro zdravotnickou záchrannou službu ministerstvem. Provoz letadel bude hrazen ze státního rozpočtu. Letadly v tomto případě rozumíme spíš helikoptéry.
Dostupnost zdravotnické záchranné služby je definována třemi parametry: dojezdovým časem, kapacitou a odborností. Dojezdový čas je pokrytí území z hlediska fyzické možnosti výjezdové skupiny dostavit se na místo události v požadovaném časovém limitu, neboli dalo by se říci co nejdříve, co nejbezpečněji. Kapacita znamená pokrytí území z hlediska kapacity systému a odbornost je pokrytí území z hlediska odbornosti jednotlivých výjezdových skupin. ***