(14.50 hodin)
(pokračuje Paroubek)
Že jde o alarmující situaci, svědčí i statistiky týkající se střední délky života u mužů. V 80. letech v severních Čechách i na Ostravsku odpovídala tato střední délka života celorepublikovému průměru. Nyní v těchto oblastech muži žijí o dva roky méně, nežli je celočeský průměr. Tato alarmující čísla jsou uvedena v závěrečných zprávách dlouhodobých výzkumů, které provádí tým doktora Radima Šráma z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd.
Tady se nám několik poslanců v tom prvním čtení snažilo namluvit, že poplatky jsou brzdou ekonomického rozvoje a snižují konkurenceschopnost. Konkurenceschopnost na úkor zdraví našich dětí a na úkor našich životů. Zrušme všechna omezení, nezabývejme se tedy ani bezpečností práce, například. Docílíme tak toho, že budeme vyrábět levně, že budeme konkurenceschopní my. Bohužel my to ve skutečnosti nebudeme. To budou firmy, které patří často vlastníkům v jiných zemích, kterým je naprosto lhostejné, že u nás díky ušetření na ochranných opatřeních například jsou nemocní či umírající lidé.
Vážené poslankyně, vážení poslanci, apeluji na vaši odpovědnost vůči občanům naší země. Nezříkejme se čistého životního prostředí ve prospěch zisků společností. Chraňme čisté ovzduší, chraňme zdraví našich dětí.
Podporuji proto původní - zdůrazňuji původní - vládní návrh, který valorizoval poplatky za znečišťování ovzduší a do jisté míry tak umožňoval nápravu dnešního nepříliš příznivého stavu. Zásadně však nesouhlasím s návrhem hospodářského výboru na zrušení navrhovaných poplatků za znečišťování ovzduší a navrhuji jej do zákona nezapracovat. V podrobné diskusi vystoupím s tímto návrhem.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Zeptám se, zda se někdo ještě hlásí do obecné rozpravy k tomuto bodu. Nehlásí se nikdo, končím tedy obecnou rozpravu a můžeme zahájit rozpravu podrobnou. První v podrobné rozpravě dostává slovo pan poslanec Karel Šidlo. Prosím, pane kolego.
Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně. Členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych se v podrobné rozpravě přihlásil k doprovodnému usnesení k tisku 449, které máte uvedeno v elektronické podobě pod sněmovním dokumentem 955. Chtěl bych požádat tuto ctihodnou Poslaneckou sněmovnu, aby toto navrhované doprovodné usnesení ve třetím čtení podpořila. Je to na podporu centrálních zdrojů tepla a na omezení individuálních lokálních topenišť.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Dále je přihlášen pan poslanec Jiří Paroubek, po něm pan kolega Ladislav Šincl. Prosím, pan poslanec Jiří Paroubek má slovo.
Poslanec Jiří Paroubek: Požaduji vypustit bod 5 návrhu, kde se uvádí: V § 15 se za odstavec 13 - tedy původní odstavec 14 - doplňuje odstavec 14, který zní: Posledním poplatkovým obdobím pro účely výběru poplatků za znečišťování je kalendářní rok 2015.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Pan poslanec Ladislav Šincl, prosím, po něm je přihlášen pan kolega František Severa.
Poslanec Ladislav Šincl: Děkuji, paní předsedající. Dovolte, abych se přihlásil k svému pozměňovacím návrhu pod sněmovním dokumentem 961.
Nyní mi dovolte malý komentář k tomuto pozměňujícího návrhu. Kontrola malých zdrojů znečišťování ovzduší - podle předloženého návrhu jsou to zdroje o výkonu od 0 do 200 kW, podle nového zákona o příkonu od 0 do 300 kW - probíhá v České republice podobně jako v jiných vyspělých evropských zemích již od roku 2002, a to podle zákona č. 86/2002 Sb. Za dobu provádění těchto kontrol a měření bylo jednoznačně v praxi potvrzeno, že technická úroveň těchto spalovacích zdrojů je nevyhovující. Rovněž i nevhodné provozování a obsluha těchto zdrojů má velký vliv na znečišťování ovzduší v České republice. Technická kvalita spalovacího zdroje je jen první základní podmínkou pro jeho ekologické provozování. Spalovacími zkouškami a podrobným měřením bylo jednoznačně prokázáno, že je každý, i ten moderní ekologický zdroj nutno pravidelně kontrolovat a seřizovat. Bez odborně provedené kontroly spojené s měřením a bez odborného servisu s pravidelným čištěním se množství škodlivin ve spalírnách prudce zvyšuje. Tato zjištění jsou jednoznačně potvrzena i stovkami tisíc kontrol a měření provedených v souladu se stávajícím zákonem o ochraně ovzduší.
Již v minulosti byli na tuto skutečnost odborníci z Ministerstva životního prostředí odboru ochrany ovzduší upozorňováni. Stejní odborníci odmítli i návrhy změny stávajícího zákona o ochraně ovzduší podané Moravskoslezským krajem, které by umožnily provádění kontrol nejen u zdrojů, které provozují právnické a podnikající fyzické osoby pro účely podnikání, ale u malých zdrojů celoplošně. Potom už zůstalo pouze u několika návštěv pana ministra životního prostředí v Moravskoslezském kraji a jeho slibu o tom, že vlastním pozměňovacím návrhem k projednávanému návrhu zákona bude ve druhém čtení neuspokojivou situaci právě v oblasti kontrol a měření malých zdrojů znečišťování ovzduší řešit.
Pozměňovací návrh, který vám tímto předkládám, vychází z jednoduché úvahy: Již v současné době je řada služeb, bez kterých by provoz malých zdrojů znečišťování ovzduší nebyl možný. Jsou to služby v oblasti údržby a instalace spotřebičů, servis, čištění a podobně a v oblasti údržby a montáže spalinových cest. Ve stávajícím právním řádu České republiky je řada právních předpisů, které ukládají provozovatelům malých zdrojů znečišťování ovzduší, aby si provedení těchto služeb prostřednictvím odborně způsobilé osoby zajistili. Řada z těchto dnes již existujících odborně způsobilých osob je zároveň i autorizována Ministerstvem životního prostředí k provádění měření účinnosti spalování a množství vypouštěných látek podle stávajícího zákona. Rozšíření jejich řad o další profese tak, jak můj pozměňovací návrh předpokládá, zajistí dostatečnou dostupnost této služby. Navrhovaný rozsah měření a způsob kontroly potom bude zárukou, že cena za provedenou práci bude pro každého provozovatele malého zdroje znečišťování ovzduší přijatelná, protože tato služba bude provedena spolu s jinou objednanou prací. Díky výše uvedenému nebudou provozovatelé obtěžováni nad rámec již dnes platných právních předpisů.
V současnosti jsou podle stávajícího zákona o ochraně ovzduší na každé obci s rozšířenou působností vytvořeny seznamy malých zdrojů znečišťování ovzduší provozovaných právnickými a podnikajícími fyzickými osobami. Protokoly z provedených měření jsou na obcích evidovány. Rozšířením dotčených provozovatelů se tato evidence pouze rozšíří.
Předložený pozměňovací návrh částečně vychází z pozměňovacího návrhu, který předložil pan ministr životního prostředí Chalupa na pracovní skupině ochrany ovzduší a starostů měst v Karviné dne 24. 11. 2011, kde byl také projednán. Podle původního slibu pana ministra měl být tento nebo obdobný návrh předložit v tomto druhém čtení návrhu zákona.
Nyní k jednotlivým návrhům změn.
1. Pod bodem číslo jedna: v souladu s výše uvedeným se doplňuje bod g - doplnění bodu g a h - do § 17 -
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pane poslanče, promiňte, je předložen písemně váš návrh? (Ano.) Vy jste na něj odkázal. Stačí odkázat, není vůbec nutné číst zde.
Poslanec Ladislav Šincl: Pardon, já se tedy omlouvám, já to tady teď nebudu komentovat s tím, že já tedy odkazuji na svůj podaný pozměňující návrh pod označením sněmovního dokumentu 961. Děkuji všem za pochopení.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano, děkuji vám a prosím pana poslance Františka Siveru, poté pan kolega Jan Bureš, Pavol Lukša a Tomáš Úlehla jsou přihlášeni. Prosím pana poslance Františka Siveru.
Poslanec František Sivera: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající, vládo, kolegyně a kolegové, já bych se rád přihlásil ke svým pozměňovacím návrhům, které jsou uvedeny ve sněmovním dokumentu 1044. Týká se to přílohy číslo 10, což jsou minimální emisní požadavky na spalovací stacionární zdroje, a potom druhý pozměňovací návrh, který se týká § 11, odstavce 7 - a je to zefektivnění kompenzačních opatření.
Děkuji za pozornost.***