(15.00 hodin)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Prosím pana poslance Jana Bureše.
Poslanec Jan Bureš: Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, vládo, dámy a pánové, chci se přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který je veden pod sněmovním dokumentem č. 1045.
Jenom opravdu velmi stručný komentář. Je ve dvou variantách. Obě se týkají poplatků za vypouštění znečišťovacích látek. Obě počítají s tím, že tyto poplatky by měly skončit v roce 2021, a obě také počítají s tím, že tuhé znečišťovací látky budou v konstantní výši - ten poplatek 4 200 korun za tunu. Varianta číslo 1 stanoví, že u SO2, NOX a těkavých látek by platba skončila v roce 2015. Varianta 2 počítá u těchto látek s lineárním snížením mezi léty 2016 až 2021 tak, že od roku 2022 bude tato výše v nulové sazbě. Obě varianty jsou navrhovány v návaznosti na transpozici a implementaci směrnice o průmyslovém znečištění.
Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan kolega Pavol Lukša. Prosím.
Poslanec Pavol Lukša: Vážená paní předsedající, pane premiére, dámy a pánové, já bych se také rád přihlásil ke svému pozměňovacímu návrhu, který byl zaevidován pod sněmovním dokumentem č. 3. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Pan poslanec Tomáš Úlehla a pan ministr Tomáš Chalupa také. A potom ještě paní zpravodajka.
Poslanec Tomáš Úlehla: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, chtěl bych se přihlásit k pozměňovacímu návrhu č. 1053, který upravuje problematiku biopaliv. Jedná se o § 20, 21. A taktéž je uveden v elektronické podobě, takže pouze odkazuji na to, abyste si nastudovali soulad s návrhem Evropské komise.
Tohle opatření nám zjednoduší práci - abychom nemuseli opět měnit zákon, až vejde v návrh dikce Evropské komise o nakládání s biopalivy. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Pan ministr Tomáš Chalupa. Prosím. V podrobné rozpravě.
Ministr životního prostředí ČR Tomáš Chalupa Vážená paní předsedkyně, vážený pane premiére, vážení kolegové, vážené kolegyně, dovoluji si předložit pozměňovací návrh pod č. 1052 společně s pány poslanci Milanem Šťovíčkem, Tomášem Úlehlou, Jiřím Olivou, Bořivojem Šarapatkou, Radimem Fialou a Josefem Novotným.
Podstata tohoto návrhu spočívá ve dvou věcech. Za prvé v tom, že by se od roku 2017 s povinností první kontroly do konce roku 2016 zavedly povinné kontroly technického stavu kotlů spalujících tuhá paliva, tedy to, co jinak znají všichni v oblasti spalování plynu. A za druhé potom, aby deset let od účinnosti tohoto zákona, tedy pravděpodobně od roku 2022, byla povinnost pro všechny provozovatele domácích topenišť míti doma topeniště, které splňuje emisní požadavky třetí emisní třídy. S ohledem na to, že v té době již nebude několik let možné v obchodní síti nabízet jiné než čtvrté, nebo dokonce vyšší třídy, bereme řešení jako možné.
Co se týká těch samotných otázek přímé kontroly, o kterých tady bylo hovořeno, tento návrh je nezavádí. Nicméně jsme připraveni o tom vést další diskuse i s ohledem na nutnou ústavní ochranu soukromí.
A pokud, paní předsedkyně, dovolíte, já bych ještě uplatnil procedurálních návrh. (Souhlasí.) Dle § 95 jednacího řádu Poslanecké sněmovny se na vás obracím s žádostí o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 48 hodin. Děkuji pěkně.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Prosím paní zpravodajku, paní poslankyni Kateřinu Konečnou, která je též přihlášena do podrobné rozpravy k tomuto tisku.
Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, paní předsedkyně. Vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych se také já přihlásila ke třem svým pozměňujícím návrhům, které máte zaevidovány v systému k tomuto tisku.
Jen krátce zdůvodním. Dva z nich jsou čistě legislativně technické. Když došlo k různému přečíslování jak při projednávání ve výboru, tak v samotné vládě, tak jsme toto nezaregistrovali a tím pádem by nám docházelo k nejasnostem.
Ten třetí, možná podstatný, nebo nejpodstatnější, je ten, že odkládáme účinnost tohoto zákona o dva měsíce. To znamená aby tento zákon vstoupil v platnost až 1. 9. Je to především proto, abychom stihli implementaci celého tohoto dokumentu, abychom se ve chvíli, kdy by náhodou například senátoři měli jiný názor k tomuto zákonu a vrátili nám ho, nedostali do toho, že tento zákon bude mít platit od 1. 7. a my ho například v této době budeme mít ještě na stole. Jenom bych ráda dodala - protože jsem byla zpravodajkou sněmovního tisku 445, který nám Senát také vrací, vlastně s odložením účinnosti -, že tím dosáhneme také toho, že oba dva tyto tisky vstoupí v platnost v jeden den, což bylo podstatou tohoto návrhu. Kdyby se tak nestalo, došlo by k velkým právním kolizím, protože by nám platil vlastně minimálně ten tisk 445 a zároveň původní návrh zákona o ovzduší. Proto vás tímto žádám o podporu. A je to po konzultaci se všemi dotčenými partnery. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní poslankyni Konečné. Pan poslanec Tomáš Úlehla se hlásí dál.
Poslanec Tomáš Úlehla: Ještě jednou, omlouvám se. Dámy a pánové, protože ještě - abychom učinili formalitám zadost, je to nezbytné. Chtěl bych se přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který není v elektronické podobě. Jedná se o úpravu § 10 odst. 1, kde se slova "oxidem siřičitým a oxidem dusičitým" zrušují. A má to vliv na přílohu č. 6 k zákonu, který projednáváme z hlediska smogových situací a podmínek jejich vzniku a ukončení. Proto budu velmi rychlý při čtení.
První bod je Informativní prahová hodnota pro částice PM10. Informativní prahová hodnota je považována za překročenou v případě, že alespoň na jedné měřicí lokalitě reprezentativní pro úroveň znečištění v oblasti minimálně 100 kilometrů čtverečních překročila 24hodinová průměrná koncentrace částic PM10 hodnotu 100 mikrogramů na metr krychlový ve dvou po sobě následujících dnech a zároveň i za posledních šest hodin alespoň na polovině měřicích stanic reprezentativních pro danou oblast rostoucí trend hodinových koncentrací částic PM10. Trend koncentrací částic PM10 se vyhodnocuje z časové řady klouzavých 12hodinových průměrů hodinových koncentrací. Seznam měřicích lokalit a jejich reprezentativnost pro konkrétní území v rámci zóny nebo aglomerace je stanoven ve Věstníku Ministerstva životního prostředí.
A bod 2. Regulační prahové hodnoty pro částice PM10. Regulační prahová hodnota je považována za překročenou v případě, že alespoň na polovině měřicích lokalit reprezentativních pro úroveň znečištění v oblasti minimálně 100 kilometrů čtverečních překročila 24hodinová průměrná koncentrace částic PM10 hodnotu 150 mikrogramů na metr krychlový ve třech po sobě následujících dnech a zároveň i za posledních šest hodin alespoň na polovině měřicích stanic reprezentativních pro danou oblast rostoucí trend hodinových koncentrací částic PM10. Trend koncentrací částic PM10 se vyhodnocuje z časové řady klouzavých 12hodinových průměrů hodinových koncentrací. Seznam měřicích lokalit a jejich reprezentativnost pro konkrétní území v rámci zóny nebo aglomerace je stanoven ve Věstníku Ministerstva životního prostředí.
A za třetí. Informativní a varovná prahová hodnota pro troposférický ozon. Informativní prahová hodnota je považována za překročenou v případě, že alespoň na jedné měřicí lokalitě reprezentativní pro úroveň znečištění v oblasti minimálně 100 kilometrů čtverečních překročila hodinová koncentrace troposférického ozonu hodnotu 180 mikrogramů na metr krychlový. Varovná prahová hodnota je považována za překročenou v případě, že alespoň na jedné měřicí lokalitě reprezentativní pro úroveň znečištění v oblasti minimálně 100 kilometrů čtverečních překročila hodinová koncentrace troposférického ozonu hodnotu 240 mikrogramů na metr krychlový.
A za čtvrté, poslední bod - Ukončení smogové situace. Smogová situace je ukončena, pokud na žádné měřicí lokalitě reprezentativní pro úroveň znečištění v oblasti minimálně 100 kilometrů čtverečních není překročena žádná prahová hodnota, přičemž tento stav trvá nepřetržitě alespoň 12 hodin v případě troposférického ozonu nebo 24 hodin v případě částic PM10 a na základě meteorologické předpovědi není očekáváno obnovení meteorologických podmínek podmiňujících smogovou situaci v průběhu 48 hodin následujících po poklesu úrovní znečištění pod prahové hodnoty. Časový interval 12 hodin se v případě troposférického ozonu zkracuje až na 3 hodiny v případě, že meteorologické podmínky nelze označit jako podmiňující smogovou situaci a podle meteorologické předpovědi je téměř vyloučeno, že v průběhu nejbližších 48 hodin takové podmínky opět nastanou.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Zeptám se, zda se někdo ještě hlásí do podrobné rozpravy k tomuto tisku. Nehlásí se nikdo. Podrobnou rozpravu končím. Jsou před námi případná závěrečná slova. Pana ministra se zeptám. ***