(15.50 hodin)
(pokračuje Rusová)

Aby však bylo rozhodnuto o takovémto postupu, je navrženo, aby návrh předkládal ministr zahraničí nebo vnitra a rozhodoval přímo ministr obrany. S tímto postupem však mám určitý problém. Celý rozhodovací proces musí být v souladu s právním řádem. Dle mého názoru bude nutno vše ve všech souvislostech prodiskutovat a to myslím, že už bude na místě ve výboru pro obranu, případně v ústavněprávním výboru.

V tomto předloženém materiálu by se mělo jednat o právní úpravu podmínek rušení provozu elektronických komunikací. I zde dle mého názoru bude nutno vše prodiskutovat, prodiskutovat výčet výjimek atd., a to opět ve výboru pro obranu a v ústavněprávním výboru, aby nedošlo k případnému zneužití této právní úpravy, případně vůbec se zabývat otázkou, zdali tento postup je v souladu s naším právním pořádkem.

Účinnost tohoto zákona je navržena dnem 1. května 2012. I zde je však potřeba zvážit datum účinnosti vzhledem k předpokládané legisvakanční době tří měsíců po dni jeho vyhlášení.

Jak je z mého předneseného vyjádření patrno, bude nutné se touto materií ještě zabývat. Myslím si, že tato diskuse se však může odehrát ve výborech, a to v ústavněprávním, ve výboru pro obranu a dávám ke zvážení i ve výboru rozpočtovém. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji, paní poslankyně. Pokud budete chtít navrhnout některé další výbory k projednání, přijde na to řada v další fázi. Nyní prosím o slovo pana poslance Václava Klučku, po něm je přihlášen pan poslanec Antonín Seďa.

 

Poslanec Václav Klučka: Děkuju, paní předsedkyně. Kolegové, kolegyně, zákon o ozbrojených silách v současné podobě, tak jak ho máme, nevyhovuje v potřebné míře úkolům a cílům poskytování efektivní humanitární pomoci do zahraničí, a to zejména s ohledem na časovou tíseň při poskytování potřebné pomoci v cílovém místě. Podle § 7 odst. 1 zákona o zahraniční rozvojové spolupráci a humanitární pomoci, který byl přijat v průběhu roku 2010, vláda rozhoduje o konkrétním zapojení České republiky do humanitární pomoci. Už předřečníci tady konstatovali, že proces zkrácení lhůty tím, že na žádost ministra zahraničních věcí nebo ministra vnitra ministr obrany dle volných kapacit leteckých prostředků poskytne tyto prostředky v přiměřené době natolik, aby tato humanitární pomoc do místa, kde bude vyslána, byla skutečně efektivní, což považuji za obrovský klad tohoto zákona.

Neméně podstatným důvodem k předložení navrhovaného zákona je nutnost právní úpravy podmínek rušení provozu elektronických komunikací. Takto to čtu z důvodové zprávy. Plně souhlasím s názorem předřečníků o tom, že tato oblast musí být velmi pečlivě prodiskutována, navíc ještě s konstatováním, že ona se v podstatě podobá prostoru rušení, který je zahrnut do zákona o české policii. Tady si myslím, že možná ve výboru pro obranu budeme skutečně muset zvažovat veškeré nuance takovéhoto postupu. Osobně si umím představit určité omezené případy výcviku ve vojenských prostorech v příslušném území, kde rušení nebude mít takový velký dopad na provoz elektronických komunikací a kde může zdárně příslušná jednotka tento nácvik provádět.

Toto všechno je třeba v zákoně znázornit, toto všechno je třeba ve výboru v druhém čtení prodiskutovat.

Dále si myslím, a to už je jenom taková má osobní poznámka, že by bylo možná dobré upravit některé názvosloví, které máme v uvedených paragrafech v zákonech o ozbrojených silách, např. velitel zásahu požární ochrany, velitel jednotky požární ochrany - to jsou věci, které jsou pomalu minulostí, neboť naše názvosloví hasičského záchranného sboru či záchranných hasičských jednotek je názvoslovím moderním, skutečným a uvedeným již v příslušných zákonech. To jsou drobnosti, které můžeme rovněž do zákona uvést. Proto doporučuji, aby tento zákon byl propuštěn do druhého čtení.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Klučkovi. Prosím nyní o slovo pana poslance Antonína Seďu.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, paní předsedkyně. Vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, jak bylo řečeno, cílem předloženého návrhu novely zákona o ozbrojených silách je provedení změny v právní úpravě vojenské letecké dopravy osob a přepravy materiálu jako předpokladu pro lepší zapojení České republiky do humanitární pomoci poskytované zahraničí. Stávající právní úprava sice umožňuje pro shora uvedené účely využít k dopravě osob a k přepravě materiálu volné kapacity vojenského dopravního letectva, ale jejich použití je vždy podmíněno rozhodnutím vlády, což je s ohledem na časovou tíseň nepříliš šťastné.

Podle vlády je civilní kontrola zabezpečena již tím, že Parlament rozhodl o plnění úkolů ozbrojenými silami v zahraničí, a proto o jednotlivém letu, se kterým je spojena přeprava humanitární pomoci, rozhodne ministr obrany na návrh ministra zahraničních věcí. Osobně jsem však přesvědčen o tom, že v návrhu zákona musí být ponechána povinnost ministra bezprostředně po rozhodnutí informovat Parlament České republiky.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, novým zněním § 24 se dále umožňuje, aby volné kapacity vojenského dopravního letectví bylo umožněno v rámci služební dopravy osob nebo přepravy materiálu využít i ve prospěch jiných osob, než dosud umožňuje ustanovení § 22 odst. 3 zákona o ozbrojených silách. Vláda předpokládá také dopravu cizích státních příslušníků na území ČR za účelem stáží, konferencí či jiných forem přípravy pro plnění těchto úkolů. Zárukou civilní kontroly má být skutečnost, že o použití vojenských přepravních kapacit v aktuálním čase a do aktuálního cíle rozhodne ministr obrany opět na žádost ministra zahraničních věcí nebo na žádost ministra vnitra. Mohu rozumět snaze vlády i Ministerstva obrany rozšířit využití armádního letectva, nicméně se obávám, že armáda může využívat zákonem dané možnosti ke komerčním letům. Proto mi v návrhu zákona schází rozsah parlamentní kontroly těchto letů.

Vážené kolegyně a kolegové, návrh zákona upravuje i podmínky k rušení provozu elektronických komunikací v ozbrojených silách. Navrhuje se, aby ozbrojeným silám bylo umožněno provádět vojenský výcvik s využitím rušičů. Rušiče provozu elektronických komunikací mají být používány podobným způsobem jako rušiče využívané Policií ČR. Pokud jde o kontrolu rušení elektronických komunikací, vláda navrhuje obdobný systém kontroly, který upravuje zákon o Policii ČR a který náleží Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.

Ptám se pana ministra, protože z návrhu zákona to není zřejmé, který konkrétní orgán Poslanecké sněmovny bude tuto kontrolu zajišťovat. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Seďovi. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Pan ministr může využít závěrečného slova po skončené rozpravě, nebo v rámci... Po skončené rozpravě. Nikdo se nehlásí, rozpravu končím.

Prosím pana ministra Alexandra Vondru o závěrečné slovo po skončené rozpravě.

 

Ministr obrany ČR Alexandr Vondra Děkuji, paní předsedkyně. Dámy a pánové, děkuji za tu krátkou debatu. Myslím si tři věci.

Za prvé, asi se všichni shodujeme, že úprava, která zpružní a zefektivní poskytování zejména naléhavé humanitární pomoci, je potřebná. Myslím si, že s tím žádný problém není.

Druhá věc. Používání rušiček při provozu elektronických komunikací je samozřejmě citlivá věc. Probereme to ve výboru pro obranu a bezpečnost. Je to částečně odborná diskuse, takže se k ní určitě dostaví i kompetentní lidé z Armády ČR a určitě, má-li to projít, projde to tak, aby Parlament měl stejnou míru kontroly, jako má nad Policií ČR.

A pokud jde o účinnost, tu samozřejmě upravíme. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP