(16.30 hodin)
(pokračuje Velebný)
Dále v § 4 odst. 1, který zní: Určená organizace vypracuje k podkladům pro poskytnutí investiční pobídky posudek a spolu s nimi ho předloží ministerstvu nejpozději do 30 dnů ode dne jejich podání. V posudku uvede, zda žadatel může splnit všeobecné a zvláštní podmínky, zda se může jednat o strategickou investiční akci, zhodnotí soulad investiční akce uvedené v záměru s přímo použitelným předpisem Evropské unie a závazně posoudí, zda by poskytnutí investiční pobídky bylo v souladu s obchodně hospodářskými cíli a investičními strategiemi České republiky.
Vyplyne-li z posudku, že žadatel může splnit všeobecné a zvláštní podmínky pro poskytnutí investiční pobídky, že investiční akce uvedená v záměru je v souladu s přímo použitelným předpisem Evropské unie a že by poskytnutí investiční pobídky bylo v souladu s obchodně hospodářskými cíli a investičními strategiemi České republiky, vydá určená organizace žadateli potvrzení, že může splnit všeobecné a zvláštní podmínky pro poskytnutí investiční pobídky, že investiční akce uvedená v záměru je v souladu s přímo použitelným předpisem Evropské unie a že poskytnutí investiční pobídky bude v souladu s obchodně hospodářskými cíli a investičními strategiemi České republiky, a k posudku připojí návrh na poskytnutí investiční pobídky. V návrhu na poskytnutí investiční pobídky uvede, jakou formu investiční pobídky je možné poskytnout, její výši a podmínky pro její uplatnění.
V případě, že z posudku vyplyne, že žadatel nemůže splnit všeobecné a zvláštní podmínky nebo investiční akce uvedená v záměru není v souladu s přímo použitelným předpisem Evropské unie nebo by poskytnutí investiční pobídky nebylo v souladu s obchodně hospodářskými cíli a investičními strategiemi České republiky, připojí určená organizace k posudku návrh na zamítnutí poskytnutí investiční pobídky.
Krátké odůvodnění. Dámy a pánové, novelizace ustanovení § 2 odst. 1 a § 4 odst. 1 zákona zavádí novou podmínku pro poskytnutí investiční pobídky zájemci, kdy poskytnutí investiční pobídky musí být v souladu s obchodně hospodářskými cíli a investičními strategiemi České republiky. Obchodně hospodářské cíle a investiční strategie jsou popsány a vymezeny vícero strategickými dokumenty. Například: Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky na období 2012 až 2020, Rámec strategie konkurenceschopnosti Národní ekonomické rady vlády, Analýza konkurenceschopnosti České republiky Ministerstva průmyslu a obchodu, Národní program reforem, Strategie hospodářského růstu České republiky na léta 2005 až 2013 atd.
Pro zavedení konkrétních administrativně procesních postupů při posuzování souladu poskytnutí investičních pobídek s obchodně hospodářskými cíli a investičními strategiemi České republiky se navrhuje vypracování speciálního samostatného vnitřního předpisu určené organizace, a to agentury pro podporu podnikání a investic CzechInvest. Zavedení této podmínky v rámci procesu schvalování poskytnutí investiční pobídky umožňuje lépe a pružněji reagovat na aktuální hospodářské priority České republiky. To znamená podporovat ta hospodářská odvětví a obory spojené nejen s udržením zaměstnanosti a hospodářským růstem České republiky, ale i vysokou měrou přidané hodnoty, vysoce kvalifikované pracovní síly, s vysokým podílem inovací či šetrné k životnímu prostředí. Tím vším pak bude přispívat k dalšímu rozvoji hospodářství České republiky i její mezinárodní konkurenceschopnosti. Zavedení navrhované podmínky pak může mít rovněž pozitivní dopad na rozpočty, neboť umožňuje reagovat i na aktuální rozpočtové trendy a možnosti.
Dámy a pánové, děkuji za pozornost. (Potlesk zleva.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Velebnému a zeptám se, zda se někdo ještě hlásí do podrobné rozpravy. Nehlásí se nikdo, proto končím podrobnou rozpravu a končím také druhé čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji panu ministrovi, děkuji též panu zpravodaji.
Budeme se věnovat dalšímu bodu. Zahajuji tedy projednávání bodu
15.
Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 523/1992 Sb.,
o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců České republiky,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 446/ - druhé čtení
Za navrhovatele tento návrh uvede pan senátor Petr Pakosta, kterého mezi námi vítám. Prosím, aby se ujal slova. Prosím, pane senátore.
Senátor Petr Pakosta: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, před vámi leží návrh senátního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 523/1002 Sb., o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců České republiky, ve znění pozdějších předpisů. Předložený návrh se týká nejvyššího orgánu Komory daňových poradců čili její valné hromady.
Současná úprava pravidel pro fungování Komory daňových poradců a její valné hromady pochází z doby, kdy Komora daňových poradců jako profesní organizace vznikala. Postupem času, a to i s ohledem na nárůst členů komory, se ukázalo, že tato úprava je poněkud zastaralá, nefunkční a neodráží skutečné zastoupení aktivních členů komory. To se týká zejména zákonem stanoveného požadavku nadpoloviční přítomnosti členů komory jako podmínky pro usnášeníschopnost valné hromady, a to buď osobně, nebo na základě plné moci. V době, kdy zákon vstupoval v platnost, byl počet členů komory několikanásobně nižší a zajištění tohoto ustanovení v praxi nevyvolávalo větší problémy. V současné době však praktické problémy s plněním požadavku přítomnosti nejméně zhruba 2100 členů Komory daňových poradců jako předpokladu usnášeníschopnosti valné hromady vedou ke stavu, kdy fyzicky je přítomno několik stovek daňových poradců a násobně větší počet je přítomen pouze virtuálně na základě udělené plné moci. To vede ke stavu, kdy většina plných mocí je v rukou malého počtu osob, což má za následek - mírně řečeno - porušení principu profesní samosprávy.
Na základě zkušenosti z ostatních, svým zastoupením a fungováním velmi podobných profesních organizací je zřejmé, že je třeba pravidla pro svolávání a fungování valné hromady Komory daňových poradců změnit tak, aby tato pravidla odpovídala současnému stavu. Předložený návrh si toto klade za cíl.
Je samozřejmé, že zákon o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců České republiky obsahuje problematických míst více, ale jako nejpalčivější problém jsou odbornou veřejností, tedy daňovými poradci, vnímána právě ustanovení o valné hromadě. Návrh, který je před vámi, ruší onu zmíněnou podmínku 50procentní účasti členů Komory daňových poradců jako předpokladu usnášeníschopnosti této valné hromady a zachovává možnost zastoupení jiným členem komory na základě plné moci.
Ještě zdůrazním jednu věc. Valná hromada Komory daňových poradců, která se konala 7. října 2011, přijala usnesení, kterým předložený návrh významnou většinou podpořila. Zároveň ale přijala doporučení, zda by nebylo možné omezit počet plných mocí udělených jednomu daňovému poradci fyzicky přítomnému na valné hromadě na pět. Toto řeší pozměňovací návrh, který byl přijat na jednání vašeho rozpočtového výboru a který, jak věřím, zazní zde v podrobné rozpravě.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu senátorovi Pakostovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru a usnesení rozpočtového výboru nám bylo doručeno jako sněmovní tisk 446/2. Slovo dostane nyní zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Pavel Svoboda.
Poslanec Pavel Svoboda: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Dámy a pánové, dovolte mi, abych navázal na slova zástupce předkladatele, který nás tady velmi podrobně a přehledně seznámil s podstatou tohoto vládního návrhu, a dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením a stanoviskem rozpočtového výboru, který na své 23. schůzi z 18. ledna 2012 doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby senátní návrh zákona, kterým se mění zákon o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců, schválila ve znění pozměňovacího návrhu, který jste všichni dostali do svých lavic. Děkuji. ***