(21.20 hodin)
(pokračuje Hašek)

Z těchto a řady dalších důvodů považuji reformy, které jsou předkládány současnou vládní koalicí a podporovány poslankyněmi a poslanci současné vládní koalice, za jeden ze základních důvodů, proč by měla nynější vláda skončit.

Za další, stejně důležitý důvod považuji i stav čerpání evropských fondů. Jestliže v oblasti reforem vláda Petra Nečase zatím poměrně zásadním způsobem poškozuje ekonomickou situaci většiny občanů České republiky, pak v oblasti evropských fondů se jedná o útok na samotnou stabilitu naší země. V případě, že se vládě nepodaří napravit současný stav a Evropská komise naplní svoje hrozby, pak stojíme před zcela reálným nebezpečím, že se v našich veřejných rozpočtech objeví nový schodek ve výši možná stovek miliard korun, v lepším případě pak dostane následující vláda, která přijde nejpozději v roce 2014, od současné pravicové koalice s přívlastkem vláda rozpočtové odpovědnosti dáreček v podobě časované schodkové bomby, odhadované v horizontu mezi 50 až 100 miliardami korun. Opakuji, vláda rozpočtové odpovědnosti zanechá jako svoje dědictví časovanou bombu dodatečného a zbytečného dluhu odhadovaného na 50 až 100 miliard korun. To bude hezký příspěvek ke konsolidaci veřejných financí ČR, dámy a pánové!

Ministři i premiér již dnes pravděpodobně nejsou schopni ten současný stav čerpání evropských fondů ani vysvětlit a jediné, co slouží jako výmluva, je tvrzení o tom, že to zdědili jako špatný systém po vládách sociální demokracie.

Víte, dámy a pánové, vy už vládnete šest let, a jestli ten systém byl podle vás tak špatný, tak jste měli šest let a tři pravicové vlády na to, abyste jej změnili, abyste vyjednali jiné podmínky s EU, a nikoli jenom trapně ukazovali prstem kamsi do minulosti. To se nestalo a vláda Petra Nečase tak nyní nese plnou odpovědnost za to, jakým způsobem k čerpání evropských fondů přistoupila.

Nynější auditní systém čerpání, na který se z EU snáší největší kritika, byl nastavován v roce 2007 na Ministerstvu financí, a byli to ministři Topolánkovy vlády, kteří poté porušovali požadavky a podmínky EU. Chcete příklad, dámy a pánové? Například v červenci 2007 odvolal ministr práce a sociálních věcí ředitelku auditu, aniž by o tom informoval Ministerstvo financí, což byla vyjednaná podmínka s EU. Abych parafrázoval premiéra Nečase - kdo byl tím ministrem, který takto porušoval požadavky EU? Odpověď je jednoduchá, dámy a pánové: tehdejší ministr práce a sociálních věcí se jmenoval Petr Nečas.

Byla to právě předchozí vláda sociální demokracie, které se podařilo vyjednat pro Českou republiku největší množství dotací z nově přistupujících států na hlavu a pravicovým vládám jsme tak zajistili podle aktuálních kurzů asi 800 miliard korun na projekty pro rozvoj celé naší země v rámci všech operačních programů. Pak ale přišli noví ministři pravicových vlád, financí, školství, dopravy, vnitra, práce a sociálních věcí, a z evropských miliard, které mohly zásadním způsobem zlepšit hospodaření ČR, se najednou stává tikající časované bomba, která má potenciál významně destruovat veřejné finance.

Musím připomenout na tomto místě, že hejtmani, a to i ti předchozí, nejenom nynější skupina hejtmanů, nabízeli dlouhodobě vládě, aby byla využita vysoká efektivita a úspěšnost regionálních operačních programů, a tímto způsobem mohly být čerpány evropské prostředky. Jako dnes premiér a vláda hovoří např. pod tíhou problémů na Ministerstvu školství o snaze přesunout některé prostředky z jednoho operačního programu do jiného, kraje nabízejí tuto variantu pravicovým vládám už roky. Prakticky obratem jsem schopni v regionech doložit projekty zhruba za 15 miliard korun, které nemohly být realizovány ne proto, že by byly špatné, dámy a pánové, ale proto, že už byly vyčerpány alokované prostředky v regionálních operačních programech. Reakcí vlády ale není ROPy, které se pravidelně umisťují na špičkách přehledů v čerpání, využít, ale za odměnu v úspěšnosti čerpání, dámy a pánové, současná vláda navrhuje regionální operační programy rovnou zrušit.

Proto je podle mého názoru současná situace s evropskými fondy dalším velmi významným důvodem pro to, aby vláda skončila a obraz národních evropských fondů podléhal krizovému režimu s celonárodní prioritou, tak aby byla schopna celá politická scéna, všechny parlamentní strany, regionální reprezentace připravit společně krizový scénář na dočerpání co největšího množství finančních prostředků z EU až do konce tohoto programovacího období. To jsou ve skutečnosti jediné peníze, které mohou zaplatit projekty, projekty v regionech, udržet pracovní místa a nebo přinést nová pracovní místa.

Nemohu nezmínit, že současná vláda není schopna, nebo spíše nechce ve své většině spolupracovat také s regiony. Jsem bezezbytku přesvědčen, že vládnout odpovědně mj. znamená také vytvářet synergie na všech úrovních veřejné správy. Bohužel, a věřte, že to říkám velmi nerad, vláda se podle našich zkušeností příliš nezajímá o problémy regionů. Místo aby měla snahu dokončit reformu veřejné správy, tak koná v řadě případů obráceně.

A zase konkrétní příklad. To, co se stalo v resortu Ministerstva práce a sociálních věcí, to, o čem se uvažovalo v resortu Ministerstva průmyslu směrem k živnostenským úřadům, to, o čem se uvažovalo např. v oblasti Ministerstva pro místní rozvoj ve vztahu ke stavebním úřadům, to jsou věci, které jdou proti samotnému smyslu reformy veřejné správy zahájené po roce 2000.

Je tady stále neřešená neodůvodněná ohromná závislost krajských rozpočtů na státních dotacích. Jenom připomenu rozpočtové určení daní. U obcí a měst 2/3 jejich příjmů dneska jsou kryty rozpočtovým určením daní, 1/3 tvoří transfery. U krajů je to přesně obráceně. Pouze 1/3 rozpočtu krajů, které mají rozsáhlé kompetence a povinnosti v zajišťování základních veřejných služeb pro potřeby občanů, pouze 1/3 peněz je kryta rozpočtovým určením daní a 2/3 podléhají transferům. Transferům, na které stačí, dámy a pánové, v horším případě jedno zasedání vlády, v lepším případě jedno škrtnutí pera ministerského úředníka, a ty peníze jsou, nebo nejsou. Nezlobte se, ale v takovéto situaci nelze dlouhodobě plánovat. V takové situaci nelze dlouhodobě investovat. Nelze rozvíjet klíčové veřejné služby.

V oblasti bezpečnosti, dámy a pánové, musely zasáhnout v posledních dvou letech kraje a ze samosprávných peněz financovat státem zřizované bezpečnostní sbory - Hasičský záchranný sbor ČR a Policii ČR. Kdyby to kraje neudělaly, na některých místech už v loňském roce hrozilo uzavření stanic Hasičského záchranného sboru nebo uzavření obvodních oddělení policie. Kdyby měl zůstat v platnosti beze změny střednědobý rozpočtový výhled, který byl schválen v loňském roce při státním rozpočtu, tak pokud to nevíte, dámy a pánové, tak odhady Ministerstva vnitra, policie a Hasičského záchranného sboru jsou následující: v extrémní variantě uzavření více než stovky obvodních oddělení policie. Až budou občané volat na 158, kdo zvedne sluchátko? ABL? Asi těžko. Až budou občané volat Hasičský záchranný sbor a nejbližší stanice Hasičského záchranného sboru bude pouze v okresním městě, jak asi bude vypadat dojezdová vzdálenost a schopnost profesionálních hasičů účinně a včas zasáhnout?

Není to ale jen oblast vnitřní bezpečnosti, kterou samozřejmě spolusdílíme, odpovědnost třeba v krizovém řízení v době živelních katastrof. Rád bych připomněl otázku financování sociálních služeb. Víte, že už v minulosti při projednávání státních rozpočtů jsme hovořili o této položce naprosto pravidelně, dámy a pánové. Musím konstatovat, že od roku 2008 postupně snižuje stát, Ministerstvo práce a sociálních věcí prostředky na sociální služby v regionech, a to o více než 3 miliardy korun. Tři miliardy, které teď platí navíc kraje, aby udržely dostupnost, rozsah a kvalitu sociálních služeb. Musím říci, že takovouto politiku vlády už nelze nazvat jinak než likvidační.

Mezi důvody, proč sociální demokracie přistoupila k hlasování o nedůvěře, nemohu v závěru nezmínit ani morální krizi, které díky vašemu vládnutí je dnes vystavena celá česká společnost. Prakticky každý den se přesvědčujeme, že vláda boje s korupcí, jak jste se sami nazvali, postavila svoji existenci, možná další trvání, možná mj. také na korupčních kauzách, sledování, nahrávání uvnitř některých koaličních stran. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP