(18.00 hodin)
(pokračuje Látka)

6. V bodě 17 - v § 7a odst. 2 písm. a) v bodě 1 se slova "v případě prodeje ucelené části budovy může povinnost zpracování průkazu zajistit vlastník ucelené části budovy, a to pouze pro tuto část" zrušují.

7. V bodě 17 - v § 7a odst. 2 písm. a) v bodě 3 se slova "v případě pronájmu ucelené části budovy může povinnost zpracování průkazu zajistit vlastník ucelené části budovy, a to pouze pro tuto část" zrušují.

8. V bodě 17 - v § 7a odst. 2 písm. b) až d) se za slovo "budovy" vkládají slova "nebo ucelené části budovy".

9. V bodě 17- v § 7a odst. 3 se slova "ucelené části budovy" nahrazují slovem "jednotky".

10. V bodě 17 - v § 7a se za odst. 4 vkládá nový odstavec 5, který zní -

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pane poslanče, ale vy můžete pouze odkázat na usnesení, vy ho nemusíte číst v této chvíli. Já nevidím důvod ke čtení toho usnesení.

 

Poslanec Jan Látka: Dobrá, takže odkazuji pouze na toto usnesení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Výborně! Skvělé, děkuji. Teď bych otevřel rozpravu, do které se jako první s přednostním právem hlásí ministr Chalupa. Prosím.

 

Ministr životního prostředí ČR Tomáš Chalupa Pane místopředsedo, vážení kolegové, dovolte i mně, abych uvedl několik slov k tomuto zákonu. Sice hlavním gestorem je Ministerstvo průmyslu a obchodu, ale Ministerstvo životního prostředí je spolupředkladatelem ve smyslu zpracování toho materiálu.

Já bych tady chtěl upozornit na některé faktory, které tento zákon popisuje a které jsou z hlediska obsahu toho zákona podle našeho názoru nejdůležitější. Fakticky je to pokračování principu zpřísňování podmínek pro energetické standardy veřejných a následně i soukromých budov v České republice a pravdou je, že v tomto ohledu to navazuje na předchozí směrnici. Ovšem ta předchozí směrnice, kterou si zejména starostové v České republice vybavují jako směrnici, která je nutila k tomu, aby zaváděli různé energetické audity u všech svých budov nebo společenství vlastníků či bytových družstev, tak v tomto ohledu zavádí další požadavky. Tím nejvýznamnějším požadavkem je, že zavádí princip tzv. budovy s téměř nulovou spotřebou energie ve smyslu definičním a na základě ní pak vážně podmínky. Fakticky to např. znamená, že některé z těchto budov... (v části sálu panuje rozruch) ... že některé z těchto budov v roce... k 31. 12. 2018 nebude možné vystavět budovy o zastavěné ploše nad 250 metrů čtverečních... (Rozruch v části sálu.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tam je nějaký neklid! Prosím tedy, pokračujte, pane ministře, věřím, že už to bude... (Část poslanců sleduje fotbalový západ ČR - Řecko.)

 

Ministr životního prostředí ČR Tomáš Chalupa Já jsem v šoku, ale dobrá zpráva mimo tento materiál.

Z hlediska tohoto materiálu tedy pro veřejné budovy ke konci roku 2018, pro všechny budovy ke konci roku 2020. Zákon navrhuje zajistit splnění požadavků na energetickou náročnost budov prostřednictvím tzv. závazného stanoviska Státní energetické inspekce. Zároveň navrhuje zpracování průkazů energetické náročnosti, nástrojů na snižování energetické náročnosti, bude představovat efekt v podobě snížení spotřeby primárních zdrojů, což mimochodem je krok, na který navazuje další směrnice, která směřuje do České republiky a která byla projednávána na společném zasedání výboru pro evropské záležitosti Sněmovny i Senátu zhruba před měsícem.

Dámy a pánové, dovolte mi zmínit, že ty návrhy, které předkládá návrh výboru hospodářského a také životního prostředí, jsou návrhy, které i podle mého názoru na jednu stranu sice jsou změnou v tomto principu, ale změnou, která pomůže zejména českým domácnostem a uleví jim v aplikaci této směrnice, byť jsem přesvědčen o tom, že z té stávající energetické politiky je právě hledání úspor tím, na co se máme soustředit ze všeho nejvíc.

Proto mi také dovolte informovat o tom, že moje ministerstvo ve spolupráci s kolegy nadále intenzivně pracuje na tom, abychom byli schopni spustit nejpozději ke konci příštího roku program, jehož cílem je podpořit nejenom veřejné budovy, vlastníky veřejných budov, primárně obce, ale také budovy soukromé v energetických úsporách a využít tohoto opatření. Velmi se obávám, že zejména pro obce s aplikací tohoto zákona, jehož transpozice je pro nás povinná, a my nemáme možnost žádné výjimky, tak pro obce právě program tohoto typu bude jedinou možností, jak získat prostředky pro realizaci opatření pro výstavby zařízení na svých územích, které by splňovaly standardy tzv. nulové, téměř nulové spotřeby energie. Děkuji pěkně.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak a teď můžeme do rozpravy. Tady je prvním přihlášeným pan poslanec Sivera... (Rozruch a výkřiky v sále.) Pozitivní neklid, pardon. Dokonce 2 : 0 tedy, dobře.

Omlouvám se. Podrobná rozprava ještě není. Vy jste pouze do podrobné, takže v tom případě ještě... Je důležité to teď zvládnout, já věřím, že se to povede.

Ještě pořád je obecná rozprava. Obecná rozprava, do ní se už nehlásí vůbec nikdo. Typické, ano. Takže můžeme obecnou rozpravu ukončit a budeme se zabývat rozpravou podrobnou, do které se hlásí pan poslanec Sivera.

 

Poslanec František Sivera: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, já bych se rád přihlásil k pozměňovacímu návrhu, který jsme společně odsouhlasili s Ministerstvem průmyslu a obchodu a byl vystaven v elektronické podobě pod číslem 2681. Tento pozměňovací návrh řeší otázku účinnosti přeměny uhlí na jiné zdroje energie, a to prostřednictvím zavedení tzv. minimálních limitů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Také do podrobné ještě pan poslanec Jan Bureš.

 

Poslanec Jan Bureš: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, v této historické chvíli bych se rád přihlásil k elektronicky podaným pozměňovacím návrhům k tomuto tisku. Mé pozměňovací návrhy jsou vedeny pod číslem 2602 a 2623.

Také bych se ještě chtěl přihlásit k jednomu pozměňovacímu návrhu a ten by byl k pozměňovacímu návrhu pana kolegy Františka Sivery a ten bych si dovolil přečíst, protože není vložen v elektronickém systému.

1. V bodě 1 pozměňovacího návrhu v doplňovaném § 6 odst. 4 se slova "s instalovaným výkonem vyšším než 5 MWe" nahrazují slovy "bez dodávky užitečného tepla".

2. V bodě 1 pozměňovacího návrhu v doplňovaném § 6 odst.5 se slova "bez dodávky užitečného tepla" zrušují. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ještě pan poslanec Urban třeba, nebo pan ministr? Záleží na vás. Jsme v podrobné. Ano, pan ministr to ještě zopakuje.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Kuba Já pouze v podrobné požádám o zkrácení lhůty na projednání na 48 hodin. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. A vy máte taky? Prosím.

 

Poslanec Milan Urban: Já jenom malou povinnost z role zpravodaje. Já bych se chtěl přihlásit ke sněmovnímu dokumentu číslo 2683, kde se jedná o legislativně technické úpravy vládního návrhu zákona, a ke sněmovnímu dokumentu číslo 2686, kde se jedná o legislativně technické úpravy směřující k usnesení hospodářského výboru i výboru pro životní prostředí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Takže ještě někdo do podrobné? Už nikdo, můžeme podrobnou rozpravu ukončit. Budeme hlasovat o návrzích.

Padl tady návrh na to, abychom zkrátili lhůtu k projednávání mezi druhým a třetím čtením na 48 hodin. Takže to je ten jediný návrh, který budeme hlasovat. Ještě zagonguji, kdo chce hlasovat.***




Přihlásit/registrovat se do ISP