(14.30 hodin)
(pokračuje Babák)

Vzhledem k tomu, že též dnes na rozpočtovém výboru nebyl podpořen pozměňovací návrh na snížení motorové nafty o 2 koruny, a zřejmě též nepřítomností oněch sociálních demokratů, které nebudu již jmenovat, tak bychom rádi tuto věc předřadili, abychom ji stihli v legislativním procesu ještě do 1. 1. 2013. Jen velice krátce bych okomentoval důvody toho přijetí.

Stávající zdanění v České republice je natolik vysoké, že spotřebitelská poptávka se přesunula směrem z České republiky do zahraničí. V důsledku toho je spotřeba motorové nafty na území České republiky výrazně nižší, než by tomu bylo při nižší sazbě spotřební daně, tedy minimálně nižší o 2 koruny na litr. S nižší spotřebou je samozřejmě spojeno i nižší daňové inkaso. Cílem snížení spotřební daně o 2 koruny je nejen snížení daňové zátěže a podpora ekonomického růstu v České republice, ale zároveň růst daňového inkasa. V současné době platí o spotřebitelské poptávce po motorové naftě, že je velmi elastická. Rychle tak reaguje na cenu, která v tuto chvíli na trhu je. Od tržní ceny je v nepřímé úměře odvozeno i množství prodané komodity. Elasticita poptávky je způsobena především velkou mobilitou mezinárodní kamionové dopravy. Moderní dálkové nákladní automobily jsou schopné ujet na jednu natankovanou nádrž velmi dlouhé vzdálenosti, a řidiči tak mohou vybírat, ve kterém státě budou tankovat. Logicky tak k čerpání pohonných hmot vybírají státy s nižší cenou motorové nafty. Vzhledem k tomu, že mezinárodní ceny nafty jsou pro jednotlivé státy stejné, hlavním faktorem, který ovlivňuje rozdíl v ceně nafty, je právě uvedená spotřební daň. Právě výše daně tak rozhoduje o tom, kam se bude poptávka po motorové naftě přesouvat.

V současné době je Česká republika z tohoto pohledu ve velmi nevýhodném postavení. Česká republika má většinou vyšší cenu nafty, než mají ostatní okolní země, přes které procházejí hlavní proudy kamionové dopravy. České ceny motorové nafty jsou z tohoto pohledu nekonkurenceschopné. Celkový efekt tohoto zákona má být přitom takový, že nižší sazba spotřební daně způsobí takový nárůst spotřeby, že celkové inkaso daně bude vyšší než před snížením sazby.

Navrhovaný koncept, který předkládáme, snížení spotřební daně na naftu, by způsobil, že by se Česká republika stala velmi atraktivní pro mezinárodní dopravce. Došlo by tak nejen k přesunu zahraniční poptávky do České republiky, ale k návratu tankování domácích dopravců. Odborné studie, a je jich mnoho, uvádějí, že růst poptávky by byl natolik veliký, že by se inkaso daně mohlo zvýšit až o 2 miliardy korun, anebo, což je ta řekněme horší varianta, by bylo rozpočtově neutrální. Snížení spotřební daně by zároveň vedlo ke snížení daňového břemene pro české subjekty a znamenalo by zvýšení konkurenceschopnosti českých ekonomických subjektů nejenom v oblasti dopravy a průmyslu. Pozitivní impuls snížení daňové zátěže by prospěl samozřejmě celé České republice. Snížení či zvýšení spotřebních daní nelze v žádném případě považovat za zásah narušující přirozenou tvorbu cen ropy, naopak v ekonomicky napjaté době je to způsob, jak zvýšit poptávku a pomoci tak těžce zkoušené ekonomice.

Dále bych, paní předsedkyně, s dovolením rovnou přečetl i ty ostatní návrhy, které jsem předložil v písemné podobě.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Já oznámím Sněmovně, že jste předložil tedy ještě jeden, dva, tři - tři další přihlášky ke stanovení pořadu schůze. Jenom vás upozorním, že ty, které jste přednesl dosud a které se týkaly bodu č. 6, sněmovní tisk 733, č. bodu 7, sněmovní tisk 734, nelze zařadit tak, jak žádáte dnes, první a druhý bod, protože usnesení rozpočtového výboru nebylo dosud rozdáno. Čili neuplynula zákonná lhůta k tomu, aby mohly být tyto zákony projednávány.

Prosím, věnujte se tedy dalším návrhům. Toto je sdělení pro Sněmovnu.

 

Poslanec Michal Babák: V tom případě bych, paní předsedkyně, žádal, nevím přesně, jaké jsou lhůty, ale o pevné zařazení těchto bodů na zítřek na 14.30 hodin po polední pauze, kdy zřejmě už budou tyto lhůty splněny.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pane poslanče, je 14.35 hodin, usnesení zatím rozdáno nebylo. Takže těžko může uplynout 24 hodin do zítřka 14.30 hodin. Takže prosím ještě o jiný návrh.

 

Poslanec Michal Babák: Takže já tedy se pokusím zformulovat další návrh, a to je předřazení bodu č. 733 na zítřek jako pevně zařazený bod na 15. hodinu a bod 734 novela zákona o spotřební dani jako druhý zařazený bod po zítřejší 15. hodině.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano, prosím, můžete se věnovat dalším návrhům.

 

Poslanec Michal Babák: Děkuji. Dále bych se rád věnoval bodu č. 738. Je to bod novela zákona o spotřebních daních a já bych požádal o vyřazení tohoto bodu -

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Promiňte, bod číslo - který ? To není č. 738.

 

Poslanec Michal Babák: Sněmovní tisk č. 738, bod tady nemám, omlouvám se. Novela zákona o spotřebních daních, poslanecká iniciativa Věcí veřejných, předkládá Babák, John, Drastichová, Klasnová.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Já se ptám proto, já to samozřejmě ráda opravím, nemám s tím žádný problém, jenom v těch přihláškách, které jste mi dal, mluvíte o jiných návrzích. Tady tento tisk, který zmiňujete, vůbec není uveden v tom podkladu, který mi dáváte. Takže jenom mi upřesněte přesně, o jaký návrh jde.

 

Poslanec Michal Babák: Jde o návrh o novele zákona o spotřebních daních, je to bod (poslankyně Klasnová přistoupila k řečnickému pultu a ukázala poslanci Babákovi text) č. 75, č. tisku 738. Tento bod č. 75 si dovolím stáhnout z pořadu schůze vzhledem k tomu, že je shodný s návrhem předkládaným jako pozměňovací návrh ke sněmovnímu tisku č. 734.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Takže to je návrh na stažení z pořadu schůze bodu č. 75, sněmovního tisku č. 738.

 

Poslanec Michal Babák: Ano, přesně tak.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Prosím další návrhy.

 

Poslanec Michal Babák: Další návrh by se týkal sněmovního tisku č. 777, a to bych rád předřadil právě bod č. 56, novelu zákona o státním podniku, jako první bod bloku prvního čtení. Zmíněný tisk považuji já i moji kolegové z Věcí veřejných za naprosto zásadní pro příjmy státního rozpočtu v příštím roce. Je zde nutná jistota, že zákon vejde v platnost včas. Proto také navrhuji jeho předřazení.

Zákon jako takový má umožnit v rámci státního podniku zřídit tzv. fond zakladatele, do kterého může být z rozhodnutí státu převedena část nebo celý zisk a následně poslán přímo do státního rozpočtu. Dopředu říkám, že přijetí této normy je pro nás zásadní. Není možné snižovat platy důchodcům, nemít na platy učitelů a zároveň připustit, že na účtech státních podniků, např. Lesů České republiky, se bez užitku válejí doslova miliardy korun. V obtížné situaci, ve které se v tuto chvíli stát a státní rozpočet nachází, je jakákoliv liknavost při přijímání tohoto zákona nepřijatelná. Důležité je rovněž říci, že je nyní možné držet na účtech státních podniků prostředky jen tak, bezúčelně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP