(14.50 hodin)
Poslanec Vít Bárta: Já tomu rozumím. Kdybyste mě nechala domluvit, tak byste se dozvěděla, že chci reagovat v kontextu bodů, které chci zařadit na tuto schůzi. Chci reagovat na to, že pan místopředseda Zaorálek navrhuje bod týkající se metanolu. A v této věci považuji za logické, pokud chci mluvit o metanolu, na jeho proslov navázat. Nebo je to v rozporu s jednacím řádem Poslanecké sněmovny, paní předsedkyně?
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pane poslanče, jsou samozřejmě pravidla, o kterých víme, že jdou velmi pohodlně a dobře obejít. Každý z poslanců nese svou odpovědnost za to, jak se postaví před mikrofon a jak se zhostí své role, když všichni očekávají, že bude vědět, co jsou jeho povinnosti nejen dané přesně jednacím řádem, ale také normální zdvořilostí a slušností. Vyrovnejte se s tím, jak nejlépe umíte, prosím.
Poslanec Vít Bárta: Je mi ctí, paní předsedkyně, a rád bych v tomto kontextu navázal na svého předřečníka a začal bodem týkajícím se sKaret, který se dotýká ministra práce a sociálních věcí, a přesto se dotýká věci metanolu. Můžu takto, paní předsedkyně, v tomto duchu reagovat?
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pane poslanče, vy jste mi dal tři přihlášky. První se jmenuje Informace ministra dopravy k modernizaci trati Rokycany - Plzeň, druhá se jmenuje Informace ministra dopravy k machinacím při výstavbě D1, třetí se jmenuje Informace ministra práce a sociálních věcí k problematice sKaret. Prosím, abyste tedy hovořil k těmto třem tématům.
Poslanec Vít Bárta: Výborně. Reaguji na tu třetí předloženou výzvu, k sKartám, které se dotýkají pana ministra Drábka.
Dovolte mi navázat na předřečníka, pana místopředsedu Zaorálka, který říkal, že je zapotřebí hledat individuální odpovědnost, který říkal, že v této Sněmovně se nehledá individuální odpovědnost. Já se domnívám, že i když pan místopředseda Zaorálek jednoznačně nepatří k osobám, se kterými bych se shodoval na všem, co říká, tak v tomto bodě se s ním musím zcela jednoznačně shodnout.
Dovolte mi vzhledem k tomu, že sKarty jsou téma velmi akutní a velmi bolestivé, které může znamenat zásadní sociální rozvrat současné už tak pro občany České republiky závažné situace, abych využil podkladů svého stranického kolegy a místopředsedy strany pana Tomáše Jarolíma a z jeho podkladů navrhl bod pro pana ministra Drábka s názvem Informace ministra práce a sociálních věcí o aktuálních problémech doprovázejících zavádění sKaret.
Dámy a pánové, žádám o zařazení nového bodu programu schůze, a to Informace ministra práce a sociálních věcí k problematice sKaret.
Zavádění sociálních karet provází celá řada protiprávních aspektů a pochybných praktik. Ačkoli na to již řadu měsíců upozorňuje jak odborná veřejnost, tak i zástupci příjemců dávek, příslušníci vládnoucí koalice a výše jmenovaného ministerstva jsou v realizaci svého vysoce sporného úmyslu přímo k nezastavení. Celý projekt je přitom protkán věcnými i právními nedostatky, které náš stát, daňové poplatníky i samotné příjemce dávek přijdou velmi draho.
Jako vždy před zavedením podobné reformy má vláda tendenci včasná varování zcela ignorovat, a je tedy zřejmé, že po realizaci této reformy bude opět jejími následky nadmíru překvapen. Nuže, předpovídám, jakými věcnými a právními problémy bude ministerstvo v příštích měsících zaskočeno a co poslouží příčinou pro jeho horečnou byrokratickou činnost v příštím roce.
Jak je nám všem dobře známo, určité sociální dávky jsou pobírány také osobami bez přístřeší, tedy bezdomovci. Zamyslel se někdo na Ministerstvu práce a sociálních věcí nad tím, jak má takový bezdomovec zamezit riziku ztráty karty, a tedy nevyplácení dávek, které ve své řadě leda tak povede k prohloubení jeho stavu sociálního vyloučení? Při ztrátě sKarty bude navíc povinen za vydání nové karty uhradit poplatek ve výši 240 korun. Možná že by mu měli úředníci především vysvětlit, jak by měl ve svém postavení ke ztrátě karty se vůbec postavit z hlediska jejího zamezení. Má si tu kartu schovat pod lavičku, nebo si ji má zakopávat, aby ho někdo neokradl? Možná že naše republika po zavedení této reformy se stane oblíbenou destinací zahraničních novinářů, kteří budou své diváky bavit pohledem na české bezdomovce, jak pravěkými metodami ukrývají své vysoce moderní karty.
Já vím, že pro průměrného sofistikovaného občana České republiky je otázka správy bankomatní karty zcela jednoduchou, standardní a pro mnohé dokonce nepochopitelnou otázkou, že se ptám, jak se s tímto problémem bezdomovec vyrovná. Na druhou stranu jsem byl u toho, když se tvořila koncepce bezdomovectví hl. m. Prahy, a byl jsem u toho, jak elementární nedostatky v základních sociálních návycích bezdomovec má. A v této logice se tedy ptám, jak se s touto věcí bezdomovec vyrovná.
Paní předsedkyně Poslanecké sněmovny mě na začátku správně mentorovala, abych mluvil k věci. Když se podívám na billboard ODS k tématu sociálních dávek, kde paní předsedkyně Němcová hovoří o tom, že je zapotřebí zabránit příživnictví, tak toto je konkrétní příklad, kdy pokud budeme bankomatní karty vydávat bezdomovcům, nejde o zabránění příživnictví, ale naopak o progresi dalšího korupčního prostředí ve veřejné správě s cílem vytvoření dalšího a funkční systému, po kterém zůstane ve společnosti jen pachuť s příměsí něčeho příjemného do kapsy konkrétním úředníkům.
Dalším problémem je, že příjemce dávky je povinen úřadu práce osvědčit skutečnosti rozhodné pro nárok na dávku a stanovení její výše, případně na výzvu osobně se dostavit na úřad. Mezi těmito povinnostmi však nebyla novou právní úpravou výslovně stanovena povinnost převzít kartu sociálního systému. Přitom v demokratickém právním státě lze povinnosti ukládat pouze zákonem. To tedy znamená, že dle stávající právní úpravy nemůže být nepřevzetí karty důvodem pro zastavení výplaty dávek. Zapeklitá situace přímo vybízející některé vzpurnější typy, aby demonstrovaly ministerstvu, co si o reformě myslí, tím, že si onu kartu prostě nevyzvednou. Ptám se, jestli toto přesně nesouvisí s billboardem paní předsedkyně Němcové. Není přesně to onen prostor k tomu, jak naopak vytvářet prostor pro příživníky, kteří budou využívat mezery zákona, resp. neřešení konkrétní věci v zákoně k tomu, aby se další prostor pro příživníky vytvářel?
Nebezpečné může být i to, že některým osobám jsou dávky vypláceny v menších částkách, a to několikrát v průběhu měsíce, protože nejsou schopné nakládat s celou částkou. Každý příjemce dávek má však s sKartou právo pouze na jeden výběr z bankomatu České spořitelny měsíčně zdarma. Za každý další se platí bankovní poplatek ve výši 6 korun. Zpoplatněn je navíc i výběr hotovosti na pobočce České spořitelny, a to 40 korun za každý výběr. Z bankomatu přitom nelze vybrat celou dávku, kterou osoba v kalendářním měsíci obdrží. Bankomat totiž nevydává částku nižší než 200 korun.
Sečteno a podtrženo - nutíme naše bezdomovce, nutíme osoby v sociální nouzi, aby si spořili pro léta budoucí na účtu České spořitelny, anebo okrádáme naše sociálně slabé spoluobčany prostřednictvím České spořitelny k tomu, abychom se vyrovnali s tím, že někdo potřebuje zjevně tučný úplatek do kapsy. ***