(15.00 hodin)
(pokračuje Bárta)

Pokud chce tedy klient vybrat hotově celou sociální dávku, kterou mu stát přiznal, musí ji vybrat na pobočce, a to za poplatek 40 korun. To jsem říkal. Ale to není vše. Tak tomu bude zejména v případě, kdy v místě bydliště příjemce dávky nejsou obchody, v nichž lze platební kartu použít. V případech, kdy v místě bydliště příjemce dávky bude pouze bankomat jiné banky než České spořitelny, zaplatí příjemce dávky za každý výběr částku také 40 korun. Já si velmi dobře pamatuji, když jsem seděl na jednání K9, ptal jsem se ministra Drábka, jestli rušení úřadů práce a jestli nový systém jeho sociálních reforem bude znamenat omezení sociální sítě a dostupnosti pro sociálně slabé spoluobčany. Tady je výsledek. Obávám se, a na to se na ministerstvu také moc nemyslí, že zatímco některé klienty tato reforma skutečně nikterak neohrozí, pro mnohé ze sociálně slabých bude zavedení tohoto poměrně drahého bankovního produktu znamenat velmi nebezpečnou ránu přes rozpočet, a dokonce ne ve prospěch státu, nýbrž ve prospěch soukromé banky.

Navíc zpoplatnění sociální pomoci je v rozporu s právem každého na pomoc v hmotné nouzi zakotveným v článku 30 odst. 2 Listiny základních práv a svobod. Pravidla pro zpoplatnění výplaty dávek musejí být stanovena v zákoně, jako je tomu například u důchodů, a nikoliv jen smlouvou mezi Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR a Českou spořitelnou. V opačném případě se dopustíme právně napadnutelného činu. Opětně prostor pro příživníky.

Je tu i další věcný nedostatek. Ministerstvu se chystá také dostatečný prostor pro chyby budoucí. Jak již pan ministr Drábek veřejně oznámil, uvažuje nad tím, že by se sKarta mohla stát průkazem zdravotního pojištění, a to prosím pěkně přesto, že nesplňuje parametry mezinárodní karty zdravotního pojištění. Problém tkví v tom, že tyto parametry jsou podle směrnice Evropské unie povinné. Což znamená, že si pan ministr již před vydáním současných karet připravuje manévrovací prostor pro jejich brzkou výměnu a vydání karet nových. Není nutno podotýkat, že spíše než státní pokladně či snad příjemcům dávek tyto nepřetržité a horečné změny prospějí spíše výrobcům oněch zlořečených karet.

K tomu je zapotřebí připočítat i velké množství úředníků, které budou tyto byrokratické mechanismy dále živit. Je tu ale i velký právní nedostatek. Na takzvaný technický účet spojený s kartou mohou být totiž poukazovány výlučně nepojistné sociální dávky a podpora v nezaměstnanosti. Tyto prostředky přitom nepodléhají exekuci vůbec, nebo pouze částečně. Nelze však vyloučit, že exekutor postihne pohledávkou i účet na sKartě, neboť mu v tom aktuální právní úprava výslovně nebrání. A to v celé výši zůstatku na tomto účtu, nikoliv pouze ve výši takzvané zákonně zabavitelné částky. Připomenu, jestliže jsme na začátku mého příspěvku jednoznačně z podkladů Tomáše Jarolíma ukázali na to, že není výhodné si vybrat celou částku, kterou od Ministerstva práce a sociálních věcí konkrétní sociální slabý občas dostane, a jestliže naopak paradoxně v zájmu České spořitelny sociálně slabého občana motivujeme k tomu, aby kumuloval na tomto účtu svoje peníze, tak mu z druhé strany negarantujeme to, že následně exekutoři budou moci tuto nakumulovanou částku sebrat. Pro prokázání povahy účtu by sice taková exekuce měla být zastavena z důvodů nepřípustnosti, ovšem do té doby se příjemce sociálních dávek může ocitnou zcela bez prostředků.

Novela občanského soudního řádu, která exekuční postižení účtu spojeného s sKartou zcela vyloučí, nabude účinnosti až 1. ledna 2013. Ano, podle sdělení pana ministra práce a sociálních věcí jsou prostředky na takzvaném technickém účtu pod zvýšenou ochranou. Na náš dotaz, co je tímto termínem myšleno, nám však Česká spořitelna odpověděla, že se jedná pouze o její dohodu s Exekutorskou komorou České republiky, podle které peněžní ústav nesdělí exekutorovi číslo tohoto účtu na jeho první dotaz.

Dámy a pánové, tady je důkaz o absolutní lži Ministerstva práce a sociálních věcí. Tady je důkaz, že do 1. ledna Tomáš Jarolím jednoznačně identifikoval mezeru v zákoně, která může na ulici vrhnout celou řadu osob, které díky nátlakům exekutorů a díky nedokonalému exekutorskému zákonu umožní exekuování sociálních dávek jednoznačně od sociálně vyloučených osob.

A nakonec snad ten nejkrásnější právní nedostatek. Software pro informační systém související s provozováním takzvané sKarty, jeho technickou podporou a dálkovou správou a dohledem na ním je v České republice od roku 2008 patentově chráněn. Bohužel však vlastníkem licence a patentově chráněného průmyslového vzoru je firma, se kterou se vláda ani ministerstvo ani Česká spořitelna nepokusily zahájit jednání o možnosti tento systém využívat. To de facto znamená, že pro systém je používána technologie, která je patentově chráněna, a to bez ohledu na souhlas vlastníka licence a průmyslového vzoru. České republice tak v budoucnu hrozí arbitrážní řízení s důsledky minimálně srovnatelnými s kauzou převzetí Investiční a Poštovní banky Československou obchodní bankou a možná i s kauzou Diag Human, se kterou představitelé TOP 09 mají tak bohaté zkušenosti. Jako kdybychom neměli dokonalou empirii s Diag Human! Jako kdybychom nevěděli, co v této věci je za pochybení na straně Ministerstva financi, pana Kalouska. Jako kdybychom nevěděli, že se tady možná záměrně vytváří v souvislosti s sKartami další prostor pro drahou arbitráž, která Českou republiku bude stát miliardy korun. Pan ministr Kalousek se bezesporu potřebuje vyrovnat s otázkou prohibice ve své kanceláři. (Smích v řadách koalice.)

Ale já znovu připomínám billboard paní předsedkyně Němcové Konec příživníků v Čechách. Nejsou oni ti klíčoví příživníci, kteří tady vytvářejí prostor pro arbitráže, kteří tady vytvářejí prostor pro poškozování českého státu?! Nejsou to mnohem závažnější a horší příživníci než ti, na které je upozorňováno ze strany ODS na jejich billboardech?!

Samé pěkné věci s sebou přináší tato reforma. V každém případě je fajn, že ani toto není zdaleka poslední věc, kterou lze celému systému sKaret vyčítat. Koneckonců i z řad ODS na téma sKaret zazněla řada konkrétních připomínek. Omlouvám se, že zazněly výrazně elegantnějším způsobem, než je můj rozlobený projev, ale domnívám se, že závažnost tohoto problému vyžaduje určitou emoci.

Vážená paní předsedkyně Němcová, dovolte mi v této věci konstatovat, že žádám o zařazení tohoto bodu a žádám, aby pan ministr Drábek poskytl k této věci informaci. Dovolte mi v této věci přejít k dalšímu bodu, tak jak jsem se písemně k dalším bodům přihlásil. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP