(18.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Vojtěch Filip se ještě hlásí.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji. Já vím, že mi pan ministr financí nemohl odpovědět vzhledem k tomu, že to není v jeho náplni práce, ale právě proto, abychom takovou debatu mohli vést, navrhuji, aby tento návrh byl přikázán výboru petičnímu.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ještě petiční budeme hlasovat. Takže máme tři výbory.

 

Nejdřív hlasujeme výbor rozpočtový.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro rozpočtový výbor, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 140. Přihlášeno 137, pro hlasovalo 127 a proti 2. Takže to bylo přijato.

 

Další byl výbor zdravotnický.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro výbor zdravotnický, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 141. Přihlášeno je 137, pro hlasovalo 74, proti hlasovalo 31. Takže výbor pro zdravotnictví byl také přijat.

 

A poslední byl výbor petiční. - Pardon, teď jsem to udělal blbě. Prosím, znovu se přihlaste, já jsem vás omylem odhlásil. Já to přiznám.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro výbor petiční, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 142. Přihlášeno 129, pro hlasovalo 59, proti 60. Petiční odhlasován nebyl.

 

Pak pan Miloslav Kalousek navrhoval, aby se lhůta pro jednání zkrátila na těch 30 dní, takže to budeme hlasovat v té poslední fázi.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro zkrácení lhůty pro jednání na 30 dní, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 143. Přihlášeno je 132, pro hlasovalo 69, proti 37, takže lhůta nakonec zkrácena byla.

 

Pan ministr Kalousek má ještě něco na srdci? Ne, to je další zákon. Takže můžeme ukončit projednávání tohoto bodu. Tento bod tedy končím.

A máme tu další, to je bod 41. (Hlasy ze sálu.) Kontrola, pardon, kontrola ještě kvůli lhůtě, takže ještě těch 30 dní, poslední hlasování, kontrola hlasování. Přece jen. Pan poslanec Váňa. Prosím.

 

Poslanec Roman Váňa: Pane předsedající, nechápu, jak se to mohlo stát. Hlasoval jsem ne, na sjetině mám ano. Dovolím si zpochybnit hlasování.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To poslední hlasování, které se týkalo zkrácení lhůty, byla vůči tomu vznesena námitka. Budeme o ní hlasovat.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro námitku pana poslance Váni, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 144. Přihlášeno 133, pro hlasovalo 124, proti 2. Námitka byla přijata.

 

Budeme opakovat hlasování. Takže hlasujeme znovu poslední návrh ministra Kalouska, aby se lhůta k projednání zkrátila na 30 dní. To je to, co hlasujeme.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, zkrátit lhůtu k projednání, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti zkrácení lhůty?

Hlasování má pořadové číslo 145. Přihlášeno 135, pro hlasovalo 68, proti 51. To by znamenalo, že lhůta byla zkrácena.

 

(Probíhá kontrola hlasování.)

Je to v pořádku, dobře. Můžeme to ukončit a pustit se ještě do bodu

 

41.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 145/2010 Sb.,
o spotřebitelském úvěru a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 781/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Tady byla taky devadesátka, taky veto, takže požádám pana ministra Kalouska, aby to nyní uvedl.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi ještě jednu větu k minulému bodu. Dovolte, abych vyjádřil Poslanecké sněmovně svůj respekt za to, že nehlasovala také o přikázání výboru pro regionální rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí, neboť do jeho odborné gesce patří zákon o pohřebnictví. Velmi si toho vážím.

Nyní dovolte, abych předložil jménem vlády zákon, kterým se mění zákon o spotřebitelském úvěru. Je to jednak transpoziční novela, která upravuje a v podstatě harmonizuje způsob výpočtu takzvaného RPSN, tedy roční procentní sazby nákladů. Snahou je spotřebiteli přiblížit co největší vypovídací schopností skutečné náklady roční procentní sazby zejména tam, kde nejsou známy všechny předcházející parametry pro výpočet, například použití kreditní karty nebo revolvingového úvěru. Kromě této transpozice jsme si dovolili reagovat na některé poznatky z praxe a zvýšit ochranu spotřebitele vůči nešvarům, které se běžně dějí na trhu se spotřebitelskými úvěry.

Já bych tady jenom chtěl poznamenat, že bůhvíproč ve veřejné diskusi zaznělo, že je to nedostatečný zákon proti lichvě. Prosím pěkně, to s lichvou nemá vůbec nic společného. Tady jenom zpřísňujeme podmínky poskytování spotřebitelského úvěru. Lichva je trestný čin a otázku lichvy návrh tohoto zákona vůbec neřeší. Kdo to míchal, tak tomu nerozumí. Toť vše, co k tomu mohu říct. Já myslím, že všichni, kteří tady sedí a míchali, vědí, kdo míchal.

To, co se tam zásadně mění v případě spotřebitelského úvěru, je povinnost takzvaného odpovědného úvěrování. To znamená věřitel má povinnost poskytnout spotřebitelský úvěr jen tehdy, pokud posoudí úvěryschopnost spotřebitele a jeho schopnost splácet. Zrovna tak nebude možné využívat při poskytování nebo zprostředkování spotřebitelských úvěrů volání na předražené linky, kde dříve, než si domluvíte zprostředkování úvěru, protelefonujete více, než kolik si potřebujete půjčit. Mnohem detailněji je v tomto zákoně upraven také vztah mezi spotřebitele a zprostředkovateli spotřebitelských úvěrů. V neposlední řadě je tam 14denní nepenalizační lhůta, kdy je možné odstoupit od zprostředkování úvěru, samozřejmě za předpokladu, že ten úvěr nebyl do té doby poskytnut.

To jsou asi takové hlavní nové reglementy, které mají více ochránit lehkomyslného nebo málo poučeného spotřebitele před tím, aby naletěl nepříliš odpovědnému a slušnému věřiteli. Samozřejmě žádný zákon neochrání stoprocentně člověka před jeho vlastní neodpovědností. Nicméně se domníváme, že úpravy, které tady navrhujeme, jsou k dobru věci, a nejenom ve prospěch spotřebitelů, ale i poctivých poskytovatelů, kterým ti nepoctiví kazí pověst. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP