(14.30 hodin)
(pokračuje Šincl)
Málokdo ví, že cigaretový kouř obsahuje více než 4 tisíce chemických látek a z hlediska způsobení rakoviny je zařazen do nejvyšší možné kategorie. Tyto látky jsou nebezpečné pro samotného kuřáka, ale jsou uvolňovány i do ovzduší a posléze inhalovány pasivními kuřáky. Kouření v České republice má tak na svědomí každoročně smrt tří tisíc pasivních kuřáků. V průměru si kuřák zkrátí život o patnáct let a každý druhý kuřák kouření podlehne. Každý šestý kuřák pak dostane rakovinu plic.
Toto jsou jasné a jednoznačné argumenty, proč zvýšit spotřební daň u tabákových výrobků, a to nejen o trošku, jak to předkládá pan ministr financí, ale na hranici významně odrazující, například podle mého názoru tak, aby krabička cigaret stála aspoň 200 Kč. Zatím takový názor zde nebyl předložen. Zatím.
Je zcela logické, že tabáková lobby se takovému trendu brání, a tak pravděpodobně z její dílny se objevil nový nebezpečný argument, jehož principem je vnutit politikům a veřejnosti mylnou představu, že stát na kouření vydělává. Nebezpečné je to v tom, že tomu dokonce věří i samotný pan ministr financí a ministr zdravotnictví. Podle ministra zdravotnictví jsou totiž kuřáci přínosem pro státní kasu. Své tvrzení pak pan ministr opírá o pochybnou analýzu, podle které na spotřebních daních a DPH zaplatí kuřáci o desítky miliard více, než kolik stojí celkem jejich léčba.
Výsledky této analýzy se velice nápadně podobají jednostranně zaměřené studii, kterou si nechala zpracovat společnost Philip Morris už v roce 1999, jejímž výsledkem byla bilance příjmů a výdajů státního rozpočtu vlivem spotřeby cigaret. S výsledky analýzy souhlasí i ministr financí Miroslav Kalousek. Cituji: "Analýza potvrzuje to, co jsem si, upřímně řečeno, vždycky myslel, že je to přínosné, a nikoliv ztrátové." Kuřáci podle nich státní kase ročně přinesou 50 mld. Kč, zatímco jejich léčba stojí jen 6 mld. Kč. Realita je jako obvykle jiná. I když s tím mnozí zde přítomní nesouhlasí, tak podle mého názoru roční náklady na léčbu kuřáků činí ovšem až 80 mld. Kč. Oproti tomu je příjem z daní tabákových výrobků pouze asi 50 mld. Kč.
Kouření tedy výrazně zatěžuje zdravotní systém České republiky a společnost jako celek tedy na kuřáky značně doplácí. Zvýšené náklady spojené s kouřením nesou spotřebitelé, stát, soukromé firmy, tudíž v podstatě tabákový průmysl nepřímo dotují. Pan ministr zdravotnictví jako lékař určitě ví, že více lidí umírá kvůli kouření na nemoci srdce a cév než na rakovinu plic. Právě tato léčba patří k nejdražším. Do nákladů souvisejících s kouřením je třeba započítat také následky pracovní neschopnosti, škody z požárů a řadu dalších faktorů. Z makroekonomického pohledu lze totiž tvrdit, že kuřák na pracovišti má nižší produktivitu než nekuřák. Zkrátka potřebuje si v určitých intervalech zapálit a je nervózní, když tak neučiní. Některé fyzické práce pro něj představují mnohem větší zátěž než v případě nekuřáků.
Často je bohužel opomíjen jeden smutný fakt, který možná vysvětluje postoj pana ministra financí. Jde o to, že průměrný kuřák žije o 7,5 roku méně než nekuřák. Předpokládáme-li totiž, že kuřák bude žít o těch 7,5 roku méně, během kterých by nepobíral starobní důchod ve výši okolo 10 500 Kč - kuřáci statisticky vydělávají totiž méně -, připraví se o 630 tis. Kč. Každý rok tak stát na důchodech paradoxně ušetří částky v řádech desítek miliard korun vzhledem k tomu, že u nás kouří 28 % populace, a tedy i 28 % důchodců.
Jak o tom přemýšlím, začínám si myslet, že toto asi možná je jedním z hrůzných důvodů pana ministra financí, proč navrhuje spotřební sazbu jen v těchto úrovních. Tím chce pravděpodobně ulevit výdajové části státního rozpočtu v oblasti vyplácení důchodů. Dopočítal jsem se s kolegou, že by to mohlo být, jak se mi dnes zmínil, až 20 miliard korun ročně.
Tabákový průmysl nemá své jen zastánce na Ministerstvu financí, ale i jinde, možná i mezi vámi, což se ukáže v závěrečném hlasování. Určitě stojí za povšimnutí, že i například prezident Klaus nelenil a loni slavnostně přestřihl pásku nové části závodu největšího výrobce cigaret Philip Morris. A dokonce jeden z kandidátů na budoucího prezidenta, důchodce z Vysočiny, všichni asi víme, o koho jde, veřejně prohlašuje, že dobrý vlastenec kouří, pije a umírá na hranici důchodového věku. Cigaretku nebo dýmku si neodpustí nikdy. Navzdory přísnému zákazu si zapálil i v Šumavském národním parku.
Je nepochybné, že daně za prodej tabáku nejsou přínosem pro ekonomiku státu. Kdyby totiž kuřáci přestali kupovat logicky cigarety, logicky by se zvýšila u nás nejen produktivita práce, ale peníze nyní vydávané za cigarety by mohly být použity k nákupu jiných výrobků či služeb, které jsou zdaněny DPH. Spotřební daně z tabáku vybrané státem představují jen přerozdělení již vytvořené hodnoty, tedy se nedají počítat jako přínos pro společnost.
A na závěr první části mého vystoupení něco pro kuřáky, kterým se možná zdá, že jsou plány Evropské unie a pana ministra financí pro kuřáky příliš tvrdé. Mně vůbec ne. Jak jsem již řekl, jsou naopak velice mírné a měkké. Buďte rádi, že nežijete na Islandu. Tamní parlament v červenci 2011 projednával návrh bývalé ministryně zdravotnictví, podle které by se cigarety měly prodávat jen v lékárnách a na předpis.
Ve druhé části mi dovolte upozornit na mnou podaný pozměňující návrh, který máte všichni k dispozici. Podstatou pozměňujícího návrhu, který jste všichni obdrželi, je - naopak od mého postoje k tabáku - snížení spotřební daně z motorové nafty o 2,50 Kč na litr. Jsem totiž přesvědčen, že snížení této spotřební daně je adekvátní reakcí na růst ceny motorové nafty a s tím související pokles prodeje této komodity u nás. Domnívám se, že snížení spotřební daně by mělo význam vzhledem ke konkurenčnímu nastavení cen v ostatních zemích a mohli by se vrátit ti, kteří tankují levně v zahraničí. Zdražení pohonných hmot je dnes natolik neúnosné, že je vzhledem k požadavku optimálního příjmu pro státní rozpočet kontraproduktivní.
Současně mnou podaný pozměňující návrh navrhuje snížení spotřební daně z benzinu o 1,5 Kč na litr. Domnívám se, že snížení spotřební daně by snížilo negativní důsledky pro Českou republiku. Přijetí tohoto návrhu by podle odborných analýz znamenalo zvýšení prodeje pohonných hmot o 23 % a tomu adekvátní zvýšení příjmu státního rozpočtu v oblasti spotřební daně. Navrhované opatření je současně doprovázeno vyšším výběrem daně z přidané hodnoty. Státu by tak mohl po přijetí navržené úpravy vzrůst daňový příjem v následujícím období v součtu v závislosti na prodejní ceně pohonných hmot o 3 až 5 miliard korun. Takto získané finanční prostředky by měly být adresně využity při tvorbě příjmové stránky rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pomocí mechanismu operativní řízení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, který takový postup umožňuje.
Děkuji vám za pozornost a předem děkuji všem za podporu mnou podaných pozměňovacích návrhů. (Potlesk zleva.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Pan ministr Kalousek, poté pan zpravodaj Radim Fiala. Prosím, pane ministře. ***