(14.40 hodin)

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Dámy a pánové, já děkuji Poslanecké sněmovně, zejména rozpočtovému výboru za projednání této předlohy. Vzhledem k obsáhlému vystoupení mého předřečníka pokládám za fér, abychom si ujasnili, o čem vlastně hlasujeme, protože jsem měl pocit, že tady máme chvíli zdravotnickou osvětu, pak zase daňovou legislativu, pak zase konkurenční boj. Tak to rozdělme a pojmenujme to zcela jasně.

Z hlediska fiskální - zdůrazňuji fiskální, nikoliv humanitní, ale fiskální - výhodnosti pro stát myslím, že tady prostě nemůže být sporu. Veřejným zdravotním pojištěním ročně protéká zhruba 230 miliard korun, na spotřební dani z tabáku vybere stát zhruba 45 miliard korun. Představa, že by všechny nemoci, chřipkou počínaje, transplantací srdce konče, byly z jedné čtvrtiny způsobeny kouřením, je zjevně absurdní. To znamená už jenom na bilanci veřejného zdravotního pojištění z tohoto cynického pohledu - zdůrazňuji, cynického pohledu, který nesdílím, ale zase nemá smysl tady někomu tvrdit něco, co není pravda - nemá smysl tvrdit, že pro ten stát je to ztrátové. Ne, není. To znamená, z tohoto cynického pohledu, který nesdílím, představa, že čtvrtina všech zdravotnických výkonů placených z veřejných zdravotních pojištění je způsobena kouřením, je zjevně pitomost. To znamená, už jenom na bilanci veřejného zdravotního pojištění bohužel - zdůrazňuji - je spotřební daň z tabáku pro stát významný byznys. Pokud k tomu připočtu i to, co říkal předřečník, že to výrazně zkracuje lidský život zhruba o 10 až 15 let, no tak je k tomu potom nutné - a znovu zdůrazňuji, nesouhlasím s tím, ale bavíme-li se v aritmetických číslech, tak ministr financí je musí pojmenovat, tak zkrácení lidského života o 10 až 15 let se logicky pozitivně promítá na penzijním účtu, což je další významný přínos pro státní rozpočet. Takže prosím, nepřesvědčujme se tady o tom, že kouření je pro veřejné rozpočty státu ztrátové. Není. Je bohužel vysoce ziskové. A k tomu dodávám jako ministr financí odpovědný za tyto bilance, pro českou společnost je samozřejmě kouření metlou, je špatné, rádi bychom se s tím vyrovnali, já s tím nesouhlasím, byť jako kuřák, ale máme-li s tím bojovat, musíme uvádět pravdivé argumenty. A fiskální argumenty, které uvádějí svatí bojovníci proti kouření, prostě pravdivé nejsou. Z hlediska bilance veřejných rozpočtů je bohužel - a tisíckrát zdůrazňuji bohužel - pro stát mimořádně výhodné.

Tím se chci dostat k tomu, co tady vlastně projednáváme v tuto chvíli. V tuto chvíli tady neprojednáváme zákon o zdraví lidu, tady projednáváme novelu zákona o spotřebních daních, která vyplývá z dohody v rámci Evropské unie, že si zvýšíme spotřební daň z tabáku na nějakou minimální úroveň, ke které jsme se zavázali. O tom snad není možné pochybovat. Až budeme projednávat zákon o zdraví lidu, tak si tu daň zvyšme tisíckrát víc, omezme si to kouření kdekoliv. Já dobře vím, že můj vzácný kolega - mezi námi kamarády přezdívaný jako Limonádový Leo - už je píše a vyrábí. Já to všechno podpořím, protože má pravdu. Ale až budeme projednávat ten zákon o zdraví lidu. Teď projednáváme, prosím pěkně, jenom evropskou harmonizační novelu o spotřební dani.

Nad rámec této novely je nezbytné - a k tomu jsme se zavázali, to prosím pěkně musíme schválit - o něco více, než jsme se zavázali, zdaňujeme řezaný tabák, protože si nemyslíme, že bychom měli nechat plátce spotřební daně utéct do balených cigaret. A pak je tady - a domnívám se, že to je to, co rezonuje touto Sněmovnou - pak je tady zásadní otázka v těch mantinelech, v kterých jsme vázáni šestou směrnicí EU a dohodou, je, zda legitimně budeme trochu vlídnější ve stejně zhoubném produktu. Domluvíme se na tom, že tabák, byť na něm stát vydělává, je zhoubný produkt a že společnost by si ho neměla přát. Ale ve stejně zhoubném produktu, který si společnost nepřeje, byť na něm stát vydělává, tak ve stejně zhoubném produktu buď trochu víc budeme fandit domácímu výrobci, který tady nainvestoval, zaměstnává tady lidi - to je varianta vládního návrhu -, anebo budeme trochu víc fandit těm dovozcům, kteří tady o to méně investovali a o to méně tady zaměstnávají, ale možná mají o to více času obíhat malostranské hospody. O tom nemůže rozhodnout vláda ani ministr financí. O tom prostě rozhodnete vy, jako suverén.

Já říkám, protože rád pojmenovávám věci pravými jmény - ano, v rámci platných legitimních pravidel vláda na můj návrh, nikoliv víc, než je povoleno, ale v rámci platných pravidel trochu víc zvýhodnila domácího výrobce, který tady investoval, podpořil tady domácí ekonomiku, zaměstnává tady lidi, platí za ně sociální pojištění. V rámci jiných, stejně platných pravidel, může kdokoliv z vás podpořit dovozce zahraničního zboží, který má možná dostatek zdrojů, má spoustu jiných nákladů, ale to už nechám na vás.

Hezký den.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Prosím nyní pana zpravodaje Radima Fialu, který se přihlásil do rozpravy ve třetím čtení.

 

Poslanec Radim Fiala: Dobré odpoledne, děkuji za slovo. Paní předsedající, vážené kolegyně, kolegové, já už se nebudu vyjadřovat ke kolegovi Šinclovi, který zde vystoupil, protože pan ministr financí to řekl velmi pregnantně, nicméně ještě podle jednacího řádu § 95 odst. 2 bych chtěl načíst legislativně technickou úpravu k tomuto sněmovnímu tisku 734.

V části první článku jedna se do výčtu novel doplňuje zákon č. 458/2011 Sb. Je to z toho důvodu, že se jedná o standardní doplnění výčtu novel zákona, které by tam všechny měly být uvedeny.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Pan kolega John, potom pan kolega Šťastný.

 

Poslanec Radek John: Vážené dámy, vážení pánové, předstupuji s návrhem na vrácení tohoto zákona do druhého čtení na základě krize, která je způsobena metylovou aférou a tím, že stát naprosto nezvládl kontrolu nad trhem, a dokonce prohibicí vyklidil v této chvíli místo pro výrobce černého trhu. Ti chycení jsou dva packalové, rozhodně to není ta lihová mafie, která tady operovala. My jsme měli důkazy už v roce 2008, kdy v Moravskoslezském kraji 50 % lahví bylo pančovaných, a tato lihová mafie není postižena zásahem policie. A právě tento zákon o spotřebních daních nám umožní, když s ním budeme dobře zacházet, zavřít legislativně dveře lihové mafii neboli těm, kteří léta provádějí miliardové daňové úniky a nyní způsobili smrt více než 25 lidí.

Jde o to, že v reakci na metylalkoholovou aféru se vláda přihlásila k opatřením, která omezují legislativně černý trh, a dokonce naznačuje, že by vyšla vstříc požadavkům výrobců alkoholu, kdy by kolky na alkohol byly placeny, v nich už i spotřební daň, to znamená stejně, jako je tomu u cigaret, kde se zamezilo úniku kolků na černý trh. Pokud nebude spotřební daň rovnou placena z kolku, tak až teď se vytisknou nové kolky, bude otázka jenom dní, kdy uniknou na černý trh a kdy se dostaneme do stejné situace. To znamená, zase budeme mít nové kolky i na lahvích s pančovaným alkoholem, protože lihová mafie - opakuji - není tím úspěchem policie dotčena. To je opravdu otázka dvou packalů, hlupáků, lidí nevzdělaných, kteří se chtěli obohatit, a není to ta sofistikovaná lihová mafie, která tady velmi úspěšně operuje. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP