(16.50 hodin)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan kolega Břetislav Petr.
Poslanec Břetislav Petr: Pane premiére, vy jste tady hovořil za prvé o takových surovinách, jako jsou jíly, jako jsou písky, jako jsou štěrky, a pak jste taky hovořil o surovinách, jako je uhlí. Musíme si uvědomit, že horní zákon rozeznává dva druhy nerostů, a to jsou nerosty vyhrazené, které jsou majetkem státu, a pak nerosty, které jsou nevyhrazené, které jsou součástí pozemku. Tak prosím vás nesměšujme těžbu štěrku, písku a nějakých hlín s těžbou vyhrazených nerostů. Vyhrazené nerosty jsou majetkem státu.
A teď k těm vyhrazeným nerostům, kam patří to nešťastné uhlí. Tak za prvé, situace je taková, že od roku 1990 neznám, že by při povolování těžby ať už černého, nebo hnědého uhlí byl použit institut vyvlastnění. Pokud někdo takový institut zná, byl bych rád, aby to řekl, a já bych se mu omluvil a ještě koupil, až bude zrušena prohibice, nějakou exkluzivní flašku alkoholu. Ale to není rozhodující.
Horní zákon zná něco jiného, než je vyvlastnění, a to je to, co tady nechceme respektovat. Že předtím, než je povolena těžba, musí být vyřešeny střety zájmu. A to je to, že obvodní báňský úřad nepovolí žádnou těžbu, dokud nebudou přineseny ony dohody o vyřešení střetu zájmu. A dohoda o vyřešení střetu zájmu spočívá v tom, že pokud půjde o povrchovou těžbu, tak těžař řekne: Vážený pane, vy tam máte barák, máte tam hektar pozemků, máte přístupové cesty, máte inženýrské sítě a já vám za ně nabízím pět, sedm milionů korun. Je to něco za něco. A teprve v případě, že by nedošlo k této dohodě, tak nastupuje institut vyvlastnění. A institut vyvlastnění je řešen řekl bych správním řádem. A když je vyřešen nedobře, tak každá ze stran má možnost se odvolat k soudu. On ten institut vyvlastnění není tak jednoduchý, že těžař řekne: Zítra se vystěhuješ a zítra tam já budu těžit! Takový je horní zákon. A bylo tady řečeno a mám dojem, že i z úst pana premiéra, že ten institut skoro tady neexistuje.
Ale my bychom potřebovali vyhrazené nerosty rozdělit ještě na strategické, vyhrazené a ty ostatní. Ty strategické proč? Horní zákon je nedokonalý v tom, že když se těžaři stanoví dobývací prostor, tak on si může s tou těžbou z hlediska ceny a z hlediska, komu ji dá, řešit, co on uzná za vhodné. Proto taky dodávku uhlí do Elektrárny Opatovice musel řešit soud. Proč? Když vytvoříme institut strategických surovin, tak tam musí být, že těžař z hlediska disponibility toho uhlí anebo čehokoli jiného bude taky poslouchat stát a stát bude moci taky hovořit do ceny. A to nám chybí.
Ale já se vrátím ještě k jednomu. Horní zákon umožňuje, pane premiére, v § 32a, že stát, aniž by se měnil tento zákon, může stanovit, že obce místo sta korun za hektar pozemku dostanou tisíc. Tato vláda, nebo pravicové vlády jsou u vlády šest let. A těch obcí, které mají na svém teritoriu dobývací prostor, je 328. Chceme-li těm obcím pomoci, proč za těch šest let jsme nezvýšili poplatek za hektar dobývacího prostoru na tisíc korun? Každá obec, která má na svém teritoriu dobývací prostor, je na tom hůř. Tak jí to aspoň zaplaťme.
Druhou záležitostí je právě institut strategických surovin. Bylo řečeno, že do konce roku bude velká novela horního zákona. Pokud vím, tak není ani záměr vypracován. Tak nás tady neuvádějte do pokušení věřit tomu, co jste tady řekl, že velký horní zákon bude do konce roku. Možná že se ho už od této vlády ani nedočkáme.
Děkuji za pozornost. (Potlesk z levé strany sálu.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan kolega Šťovíček, faktická poznámka.
Poslanec Milan Šťovíček: Děkuji, vážená paní předsedkyně, a slibuji, že už to bude naposled. Nechtěl jsem také už vystupovat, ale faktickou bych rád zareagoval na vystoupení své kolegyně paní poslankyně Konečné.
Opravdu nenadřazuji svůj osobní zájem a hovořím tu na tomto místě za tisíce obyvatel Horního Jiřetína, Černic, Karviné, ale i dalších obcí. Mluvím za tisíce rodin, které vlastní v těchto lokalitách dům. A nechci ani domýšlet a nechci ani spekulovat o tom, za koho - prostřednictvím paní předsedkyně - hovoří paní poslankyně. Děkuju.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová To byla faktická poznámka. Nyní řádná přihláška, pan poslanec Vít Bárta. Prosím.
Poslanec Vít Bárta: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, je velmi zajímavé, jak se za sebou sešly zde ve Sněmovně dvě normy. Jedna norma, která podle mě je normou velmi bohulibou a která schválila snazší pravidla pro vyvlastňování soukromých pozemků například kvůli stavbě dálnic. Ještě když jsem byl ministr dopravy, tak s panem ministrem Jankovským vznikla pracovní komise a po dvou letech je tady alespoň něco bohulibého z této koaliční doby. A je zajímavé, že na tu jednu dobrou zprávu následuje téma složitější, nad kterým je nyní právě tato debata. Ale já si myslím, že je dobré tak trošičku spojovat témata a upozornit na to, že vyvlastňování je někdy nutný nástroj a že zrovna u těch dálnic bylo jasně patrné, tak jak tady zaznělo od předřečníků, že to je téma, kterého řada společností zneužívala a zneužívá k řadě spekulací. Ke korupčnímu prostředí jednoznačně tento problém přispívá.
Nicméně bych rád upozornil tady na několik faktů při této druhé normě. Za prvé bych rád upozornil na to, že tato norma říká: Zrušme vyvlastňovací paragraf v horním zákoně, přesto návrh surovinové koncepce, který nyní je zaparkován na vládě, jasně počítá s těžbou a to znamená s prolomením limitů.
Energetická koncepce z mého pohledu na toto téma mlží. A v tomto kontextu je zapotřebí tady připomenout to, že opakovaně se tady vyzývá pan premiér k tomu, aby řekl, jak to je s českou konkurenceschopností, proč upadá a co s ní udělá. A přesně na tomto bodu můžeme vidět to, proč se Česká republika propadá v konkurenceschopnosti třebas v parametru transparentního chování vlády a předvídatelnosti chování vlády. Je to totiž přesně to, jak v jednom dokumentu se budeme chovat nějak a v druhém dokumentu se budeme chovat zcela obráceně. Přesto se jedná o dokumenty z pera stejné vlády. A bez ohledu na rozpor v těchto dokumentech o to více je nebezpečné se ptát, jak je možné, že na jednu a tu samou věc, akorát z různých úhlů pohledu, můžeme mít rozdílný přístup tak jednoznačně na papíře daný. ***