(15.00 hodin)
Poslanec Igor Svoják: První návrh je bod číslo 12, sněmovní tisk 590, druhé čtení, legalizace využití konopí. (Předsedkyně si upřesňuje návrhy.) První bod tento pátek. A druhá změna, druhý bod tento pátek, bod 38, sněmovní tisk 700.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano, děkuji. Pan kolega Vladislav Vilímec. Prosím.
Poslanec Vladislav Vilímec: Vážená paní předsedkyně, kolegyně a kolegové, dovolte mi navrhnout vyřazení bodu 80, jedná se sněmovní tisk 802, z programu této 47. schůze. Sněmovní tisk 802 je poslaneckým návrhem, podaným poslankyněmi a poslancem Helenou Langšádlovou, Lenkou Andrýsovou a Ivanem Fuksou, novely zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Důvodem tohoto mého návrhu je připravený komplexní návrh novely zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů zaslaný Ministerstvem financí do vnějšího připomínkového řízení. Jsem přesvědčen, že oba návrhy by se tedy na příští schůzi měly projednat souběžně, abychom nemuseli hned případně měnit tento v zásadě pouze dílčí poslanecký návrh novely zákona.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám. Prosím pana poslance Michala Babáka.
Poslanec Michal Babák: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, dovolil bych si navrhnout dva body. První bod k tisku 801, taktéž jak můj kolega pan předseda Tejc bych si dovolil navrhnout druhé čtení jako první pevně zařazený bod dnes, ale zároveň třetí čtení jako první pevně zařazený bod na pátek v 9.00, a to z podobných důvodů, jak tady říkal můj předřečník, kdy si myslím, že je potřeba dát veřejnosti jasný vzkaz, že DPH bude od nového roku 14 a 20 %. I z toho důvodu, že rozpočtový výbor přijal předminulý týden náš pozměňovací návrh, který zachovává sazby 14 a 20 %. A dále bych zdůraznil, že pokud projdou tyto sazby 14 a 20 % a projde i tzv. solidární daň, to znamená druhé daňové pásmo, tak jsme připraveni tento návrh podpořit.
Druhá věc, kterou bych navrhl, je předřazení bodu tisku číslo 742, tedy novely zákona 513/1991 Sb., obchodního zákoníku, o obchodních společnostech a družstvech, zákon o obchodních korporacích. Je to návrh Věcí veřejných, který řeší zrušení anonymních akcií. Tento návrh reaguje na vládní novelu zákona, tisk 715, kterou tady před chvílí načetla vicepremiérka Karolína Peake. Nicméně tento návrh číslo 715 o zrušení anonymních akcií je absolutně nedostatečný, protože řeší tři varianty, jakým způsobem zrušit anonymní akcie. První varianta, ke které my se přikláníme a která je v podstatě jediná možná varianta, je zápis akcií do tzv. centrálního registru. Druhá varianta, kterou řeší nedostatečně vládní novela, je evidence akcií u komerčních domů, u komerčních bank. A třetí varianta, která je absurdní a v praxi v podstatě neproveditelná tak, aby anonymní akcie byly zrušeny, je převod akcií z tzv. doručitele na jméno. Kdo se pohybuje v komerčním trhu, tak dobře ví, že tato věc se bude jednoznačně obcházet, že společnosti samy si kontrolují zápis akcií na jméno, to znamená, že kolikrát ani akcie nejsou vydány, anebo nejsou dlouhodobě přepsány. To znamená, že v tomto momentě vládní návrh selhává, vládní návrh není dostatečný na zrušení anonymních akcií.
Proto navrhuji předřadit jako bod náš návrh, který je dostatečný, který řeší akcie zapsat pouze do centrálního registru pod číslem sněmovního tisku 742, a ten si dovolím zařadit jako první bod prvních čtení na tuto schůzi. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan poslanec Vít Bárta, prosím.
Poslanec Vít Bárta: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, dovolil bych si požádat o zařazení tisku 781 o tzv. spotřebitelských úvěrech, který není na programu této schůze, a dovoluji si tedy požádat o jeho zařazení na pořad schůze.
Jedná se o návrh zákona, který navrhuje ministr financí a který prošel zde první čtením a který prošel dokonce i jednáním rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny. Přestože pan ministr financí tady na minulé schůzi žádal, aby tento materiál byl intenzivně a rychle jednán, tak se neocitl na programu této schůze, přestože velmi dobře víme, že pan ministr financí jinak si v této koalici umí bezesporu prosadit cokoliv, co chce.
Zákon o spotřebitelských úvěrech je, obzvláště v tuto chvíli, před vánočními nákupy, velmi zásadní téma, které velmi úzce souvisí s tím, že jen v loňském roce k velké radosti nejenom exekutorů, ale i řady dalších obchodních, poloobchodních a šedých struktur na tyto struktury navázaných se těší takřka milionem exekucí, které jsou vypsány na občanech České republiky. A tyto úvěry, které jsou, jsou bohužel často velmi, velmi nemravné. Pan ministr financí předložil návrh zákona, který mírní největší, zásadní lumpárny spojené s trhem spotřebitelských úvěrů. A i když se s ním neshoduji v tom, že by ten zákon byl dostatečný, tak přesto už jenom vlastní projednávání základních parametrů, které pan ministr financí navrhuje, by velmi a velmi prospělo pro snížení počtu exekucí v České republice. Pro snížení počtu osobních bankrotů, pro snížení počtu osobních tragédií, které potkávají ne desetitisíce, ale v tuto chvíli statisíce občanů České republiky.
Nicméně dovolte mi v tomto kontextu říci, že základní nesouhlas, základní parametr, který navrhuji díky podpoře poslaneckého klubu Věcí veřejných i s jeho podporou v tomto zákoně změnit, je tzv. zastropování RPSN sazby, to znamená roční procentní sazby nákladů, která obsahuje součet všech úhrad ze strany osoby, která půjčku splácí, vůči půjčovateli. Celková částka je v tomto směru z našeho pohledu, právě ona ta RPSN sazba je z našeho návrhu zapotřebí zastropovat alespoň na 30 %, protože bohužel celá řada společností půjčuje s vyšším procentem než právě oné 30procentní RPSN. ***