(15.10 hodin)
(pokračuje Bárta)
Abyste měli představu, jak zásadním způsobem v Čechách lichva kvete, tak rád vám uvedu jenom několik velmi konkrétních příkladů. Kupříkladu společnost Cofidis, u níž si můžete půjčit půjčku kupříkladu ve výši 20 tisíc korun na jeden rok při 35% RPSN, znamená to, že za rok z této půjčky vrátíte více než o 10 % více, vrátíte místo 20 tisíc takřka 23,5 tisíce korun.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pane poslanče, já vás nerada přerušuji, omlouvám se vám za to, ale domlouvám se, zjišťovali jsme fakta, proč tedy není tento bod zařazen do programu schůze. Pro vaši informaci: To všechno, co teď říkáte, nemůžeme brát v potaz - lhůta uplyne 27. 10. Teprve poté je možno požádat o zařazení tohoto bodu na pořad schůze. Čili je zde ta možnost, ale až příští týden. Sedmadvacátého je v sobotu.
Poslanec Vít Bárta: Výborně! Já tedy prosím k tomuto návrhu se vrátím příští týden. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji také a prosím nyní pana poslance Bohuslava Sobotku.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, já bych chtěl navrhnout zařazení dvou nových bodů. První by se týkal informace předsedy vlády o přípravě důchodové reformy.
My jsme teď ve velmi zvláštní situaci. Od 1. ledna 2013 by měla být spuštěna tzv. důchodová reforma, kterou prosadila tato vládní koalice, ale v tuto chvíli ještě nemáme schváleny všechny potřebné legislativní návrhy a je otázka, jestli vůbec tedy bude možné tuto reformu od 1. ledna 2013, tak jak si ji vláda naplánovala, skutečně zahájit. Je to samozřejmě velká míra nejistoty pro všechny občany ČR. Člověk by předpokládal, že se tedy teď bude vláda soustředit na to, aby občany poctivě a pravdivě informovala o tom, co jim takzvaná důchodová reforma může přinést, co jim může sebrat, a místo toho se v tuto chvíli objevila informace, kterou pokládám za velmi závažnou a kterou doposud nikdo ze členů vlády nevyvrátil.
Minulý týden se v médiích objevila informace o tom, že během schvalování různých fází vládních daňových reforem a během schvalování důchodové reformy došlo k chybě v rámci návaznosti jednotlivých předpisů a v případě, že ta chyba nebude odstraněna do 1. ledna příštího roku, tak dojde k tomu, že osoby samostatně výdělečně činné budou do systému platit zhruba 8,5 % z vyměřovacího základu místo stávajících 28 % a osoby samostatně výdělečné činné, které se rozhodnou odejít do druhého pilíře, budou dokonce platit jenom 3,5 % místo stávajícího vyměřovacího základu. To není žádná malá chyba nebo malá odchylka od stávajícího výběru, protože podle odhadů, které se opět objevily v médiích, a ze strany vlády je vůbec nikdo nedementoval, by to znamenalo roční výpadek někde v řádu 15 až 20 miliard korun. Pokud si uvědomíme, že důchodový účet je v tuto chvíli v deficitu, který se pohybuje mezi 40 až 50 miliardami korun ročně, tak se domnívám, že další výpadek v rozsahu 20 miliard korun by samozřejmě znamenal vážný úder pro stabilitu veřejných rozpočtů.
Tady se teď vede debata o daňovém balíčku, o státním rozpočtu, bavíme se o dopadech v řádu deseti patnácti miliard, ale tady hrozí téměř dvacetimiliardový výpadek a mám pocit, že to vládu nechává celkem v klidu. Já bych proto skutečně chtěl požádat o to, aby se předseda vlády na této schůzi Poslanecké sněmovny jasně vyjádřil k tomu, zda skutečně hrozí riziko takto velkého výpadku příjmů důchodového účtu a zda skutečně se vládní koalice dopustila takových chyb při schvalování důchodové reformy, že je vůbec něco takového možné. My jsme tady jako sociální demokraté opakovaně důchodovou reformu kritizovali, žádali jsme koalici, aby odložila její spuštění, koneckonců dnes ještě tady předložíme Poslanecké sněmovně návrh zákona na odložení důchodové reformy o dva roky, protože jsme přesvědčeni, že není dobře připravena, ale tento argument, ta pochybnost, která se objevila v minulých dnech, si myslím, že dodává naší snaze o odložení celkové důchodové reformy velkou váhu.
Chci se zeptat předsedy vlády a byl bych rád, kdybychom k tomu udělali samostatný bod, tak aby se poslanci mohli vyjádřit, zda skutečně našemu důchodovému systému hrozí toto riziko v podobě dramatického snížení plateb osob samostatně výdělečně činných na důchodový účet. Navrhuji, abychom tento bod zařadili zítra dopoledne jako první bod. Pokud tam do té doby budou zařazeny jiné body, tak navrhuji zařadit jej zítra dopoledne po pevně zařazených bodech. To je první návrh. Bod by zněl informace předsedy vlády o přípravě důchodové reformy.
Druhý návrh na doplnění programu se týká problematiky, která už tady z různých aspektů byla dnes zmíněna zejména v souvislosti s tzv. kartou sociálních systémů známou jako sKarta. Já bych chtěl avizovat, že v Senátu již byl předložen návrh zákona, předložila ho skupina senátorů za sociální demokracii, který navrhuje omezit výrazným způsobem funkce takzvané sKarty a ponechat jejím prostřednictvím pouze výplatu dávek v hmotné nouzi. To si myslím, že by alespoň pro tuto chvíli mohlo vyřešit řadu problémů, které jsou na sKartě kritizovány, a nová vláda by pak mohla vyjednávat o úpravě smlouvy tak, aby sKarty mohly být úplně zrušeny.
Ale sKarty nejsou jediný problém, který se objevil v minulých měsících a fakticky v minulých dvou letech v souvislosti s působením pana ministra Drábka a jeho náměstka pana Šišky na Ministerstvu práce a sociálních věcí. Hlavní problém jsme zažili na jaře letošního roku. Víte, že došlo ke kolapsu úřadů práce. Následně byl problematizován, a to z celé řady stran, výběr dodavatelů pro nové informační systémy na úřadech práce, které zkolabovaly. Systémy na úřadech práce nefungují dodnes, to znamená, dodnes je vůbec problém vyplatit včas sociální dávky. Navíc je tady problém harmonizace mezi informačními systémy kolem sKarty a informačními systémy, které fungují na úřadech práce. I tady se objevují stížnosti ze strany zaměstnanců úřadu práce.
Dověděli jsme se, že smlouva na sKarty byla uzavřena na úžasné období 12 let. To je skutečně standardní smlouva, která se uzavírá ve státní správě na takto dlouhé období 12 let. Setkali jsme se také s tím, že pan náměstek Šiška byl dokonce zadržen a obviněn. Já nevím, jestli je ještě stále náměstkem na Ministerstvu práce a sociálních věcí, jestli byl tedy řádným způsobem odvolán. To jsme se nedozvěděli. Máme tady zvláštní demisi-nedemisi ministra práce sociálních věcí Drábka, který sice oznámil, že z ministerstva odejde, ale stále na ministerstvu zůstává a dnes k mému překvapení dokonce přišel do Poslanecké sněmovny a sedí tady na místě, kde sedí členové vlády, ačkoliv všude v médiích už se o něm mluví jako o bývalém ministrovi práce a sociálních věcí. Ono to s tou minulostí a bývalostí zřejmě nebude tak horké.
Ale já si myslím, že působení pana ministra Drábka a jeho náměstka pana Šišky na Ministerstvu práce pravděpodobně vejde do dějin, protože jim se za poměrně krátké období podařilo zdevastovat řadu sociálních ochranných systémů, včetně do té doby fungujících úřadů práce, podařilo se jim prosadit zcela nový, já bych řekl dokonce mičurinský způsob zadávání veřejných zakázek na informační technologie bez toho, aniž by se muselo dělat jakékoliv výběrové řízení. A já se domnívám, že my bychom tuto zkušenost jako Poslanecká sněmovna, kterou jsme učinili s působením pana ministra Drábka a jeho náměstka Šišky na Ministerstvu práce, měli určitým způsobem zhodnotit. Pokládáme jako sociální demokraté za vhodné, abychom k tomu využili nástroj vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny, která by se zaměřila na působení ministra Drábka a náměstka Šišky na Ministerstvu práce a sociálních věcí, zejména s ohledem na změny v informačních technologiích. ***