(16.00 hodin)
(pokračuje Šincl)

Také tempo zvyšování snížené sazby z přidané hodnoty zvláště v období ekonomické recese je dle mého názoru absolutně nepřiměřené a asociální, neboť toto zvýšení určitě nebude dostatečně kompenzováno v nárůstu mezd, a povede proto k dalším zásadním změnám v objemu a struktuře koupěschopné poptávky obyvatelstva.

Jen pro ty, co to nevědí a jen se tváří, že to vědí, mi dovolte připomenout, že mezi komodity s takzvanou sníženou sazbou daně z přidané hodnoty patří především potraviny, voda, léky a léčiva, knihy, noviny, zdravotnické potřeby, zboží pro užívání nemocnými, dětské sedačky, dětské pleny, úprava a rozvod vody, dodávky tepla atd. atd.

Také mi zde dovolte připomenout, že takzvaná snížená sazba daně z přidané hodnoty se oproti roku 2007 zvýšila až trojnásobně, z 5 % na navrhovaných 15 %. Vyvolala tím enormní nárůst cen základních životních potřeb, a přesto toto neuvážené zvyšování zcela evidentně příliš nepřispělo ke zlepšení veřejných financí. Toto jasně ukazuje poslední zvýšení snížené sazby z 10 % na 14 %. K překvapení vlády a analytických expertů NERV se spotřebitelské ceny oproti očekávání výrazně zvýšily, avšak do státního rozpočtu z tohoto zvýšení nedoputovalo téměř nic.

Určitým signálem, že to není asi správná cesta, by mohlo být i to, že návrhem na další zvýšení snížené sazby DPH na 15 % přitom v Evropě takzvaně výrazně vybočujeme z řady. Například na potraviny je ve Velké Británii nulová procentní sazba snížená, v Lucembursku 3 %, ve Španělsku 4 %, v Polsku 5 %, v Belgii 6 %, v Itálii 10 %, na Slovensku 10 % a v Rakousku 10 %.

Je jasné, že celý komplex navrhovaných řešení je nevyvážený a výrazně nespravedlivý. Vládní koalice jen dál pokračuje v přenášení tíhy daňového břemene na středně- a nízkopříjmové skupiny obyvatelstva, především na rodiny s dětmi, důchodce, zaměstnance apod. Nic na tom nemůže změnit ani navrhovaná - ovšem jen na přechodnou dobu tří let - takzvaná solidární přirážka k dani z příjmu fyzických osob ve výši 7 %. To je naprostý výsměch.

Tento předložený návrh je dle mého názoru klíčový, protože negativně ovlivní životy deseti milionů obyvatel České republiky a negativně ovlivní hospodářský vývoj naší země v příštích letech. Z těchto důvodů jsem se rozhodl, že se pokusím tento návrh trochu vyspravit a odstranit z něj alespoň ty největší hlouposti. Proto jsem v rozpočtovém výboru, do kterého byl tento materiál přikázán, předložil dva pozměňující návrhy.

Mnou podaný první pozměňující návrh měl hlavní cíl - zachovat i po lednu 2013 dosavadní systém dvou sazeb daně z přidané hodnoty, a to v jejich současné výši, to je 20 % základní sazba a 14 % snížená sazba daně z přidané hodnoty, a současně zabránit účinnosti novely zákona číslo 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, kde bylo rozhodnuto, že se sazby daně z přidané hodnoty od 1. ledna 2013 sjednotí na úrovni 17,5 %. Pokud nebude toto rozhodnutí změněno, tak dojde podle již schváleného zákona od příštího roku k dalšímu výraznému nárůstu cen základních životních potřeb, především potravin, léků, zdravotnických prostředků, vody, tepla a dalších komodit a služeb. Důsledky tohoto zvýšení, nastupujícího po čtyřprocentním zvýšení sazeb DPH v letošním roce, by byly pro životní úroveň obyvatelstva katastrofální.

Zdůrazňuji, že tento můj pozměňující návrh zohledňuje změnu zákona o dani z přidané hodnoty obsaženou ve sněmovním tisku 733, který Poslanecká sněmovna schválila dne 26. září 2012 ve třetím čtení. Pozměňující návrh zohledňuje rovněž úpravy v rozsahu zboží podléhajícího snížené sazbě DPH, které jsou obsaženy v předloženém vládním návrhu zákona, sněmovním tisku 801. V souvislosti s navrženou věcnou úpravou je současně vládní návrh zákona mým pozměňujícím návrhem opraven tak, aby odpovídal obvyklým legislativním zvyklostem vyjádřeným v legislativních pravidlech vlády, tj. aby bylo novelizováno platné znění zákona, a nikoliv jeho znění účinné.

Vedlejším cílem mého pozměňujícího návrhu bylo a stále je vyjít vstříc některým svým koaličním kolegům, kteří v poslední době velice často mediálně vystupují a mají problém se zvyšováním daní, především se zvýšením sazeb DPH na 15 a 21 %. Velice mě mrzí, že mou snahu najít k nim cestu moji kolegové z koalice v rozpočtovém výboru nepochopili a zdrželi se v rozpočtovém výboru hlasování. Docela mě to překvapilo. Nicméně téměř identický návrh, který podal jeden z mých jiných kolegů, byl nakonec v rozpočtovém výboru přijat a je součástí usnesení rozpočtového výboru.

Dovolte mi v této souvislosti poznamenat, že je zajímavé, že tito moji vážení kolegové z koalice se zaklínají v letošním roce naprosto zřetelnou neúčinností vlivu zvýšení sazeb daně z přidané hodnoty na zvýšení příjmů veřejných rozpočtů, nicméně tento jejich svatý boj proti neúčinnému zvyšování daně z přidané hodnoty má malý problém. Oni sami totiž se svými koaličními kolegy na konci minulého roku pod stejným praporem záchrany veřejných financí v Parlamentu prosadili již zmiňovanou sjednocenou sazbu daně z přidané hodnoty na výši 17,5 %. No, a tato sjednocená sazba daně z přidané hodnoty by pro státní rozpočet paradoxně znamenala další pokles příjmů, v realistické variantě až o 20 mld. korun. Bude tedy zajímavé se dozvědět, zda část poslanců ODS, která odmítá jakékoliv zvyšování sazeb daně z přidané hodnoty pro rok 2013, je také proti sjednocené dani z přidané hodnoty a podpoří mnou avizovaný pozměňující návrh, nebo návrh finančního výboru, který toto řeší. Uvidíme, jaká je pravda. Zlé jazyky totiž tvrdí, že takzvaní rebelující poslanci skrývají za takzvaným odporem proti zvyšování daně z přidané hodnoty své jiné cíle. Těmi jsou především úpravy v oblasti daně z příjmu fyzických osob, především takzvaný již zmiňovaný solidární příspěvek a určité omezení výdajových paušálů OSVČ, nebo odstranění jedné konkrétní osoby z její funkce. Proti tomu poslednímu nic nemám, v tom jim dokonce fandím. Už aby to bylo!

V již zmiňovaném balíčku zůstal také návrh zrušit klíčovou sociální dávku, takzvaný příspěvek na bydlení, a současně také dávku v hmotné nouzi, doplatek na bydlení. Tento škrt se dotkne přibližně 170 tis. občanů České republiky, kterým tato nepromyšlená redukce státního příspěvku výrazně zkomplikuje život. Jde především o chudší rodiny s malými dětmi, o lidi nemocné a hendikepované a o seniory. Příjmy těchto kategorií se nepohybují příliš vysoko nad hranicí bídy. Je smutné, že odstupující ministr Jaromír Drábek tento zcela zásadní návrh ve Sněmovně nijak nekomentoval, nezdůvodnil a neuvedl jeden jediný argument pro schválení tohoto návrhu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP