(10.10 hodin)
(pokračuje Grebeníček)

"Já jsem v Bezpečnostní informační službě pracoval," prohlásil poslanec Bublan, "pracoval jsem i v rozvědce a byly případy, kde jsem byl přímo pozván do těch dřívějších vlád, a ty případy jsme přímo řešili." K tomu pak dodal: "Ta vláda ještě mohla zabránit, aby k něčemu nedošlo."

Za zmínku možná stojí i komentář novináře Erika Besta, podle něhož může být také veřejná správa Bezpečnostní informační služby do určité míry vnímána jako nástroj boje uvnitř vládní koalice. Výhrady zpravodajců se totiž ve větší míře týkají odvětví spadajících pod resort ministra financí Miroslava Kalouska, což může vyhovovat Občanské demokratické straně. Tato správa podle Erika Besta pracuje pro premiéra Petra Nečase a funguje jako zbraň na údajně silného vládního kolegu Kalouska.

Ano, byl jsem při podání své interpelace přesvědčen, že obdržím řádnou odpověď, která nebude dělat premiérovi a jeho odbornému servisu žádné problémy. Měl jsem za to, že jen člověk zasažený pocitem nepostižitelnosti, který má co skrývat, by se chtěl odpovědi na takové závažné otázky vyhnout.

Přestože například již zmíněná místopředsedkyně vlády informace o tom, co jí přichází z Bezpečnostní informační služby na stůl, běžně médiím a veřejnosti poskytuje, předseda vlády v případě odpovědi na mou interpelaci se rozhodl kontrolu činnosti vlády odklonit. Z porovnání dotazů, které jsem premiérovi v mimořádně závažné záležitosti krytí korupce a klientelismu vládami a ministry adresoval, z obsahu jeho písemné odpovědi plyne jediné: Předseda vlády podezření vyslovovaná veřejností i řadou expertů na jeho adresu de facto posílil a potvrdil. Nenašel odvahu uvést jediný faktický údaj, o nějž byl požádán. Nebyl schopen ve své odpovědi, jak jste se mohli přesvědčit, uvést jediný věrohodný argument nebo doklad, kterým by podezření na prokorupční a proklientelistickou činnost své vlády a svou vlastní oslabil nebo zpochybnil.

V situaci, kdy předseda vlády odmítá poskytnout členům zákonodárného sboru jakékoli základní údaje a vysvětlení k pasivitě vlády a k podezření z nezákonné nečinnosti vlastní i svého kabinetu, v okamžiku, kdy nebyl schopen uvést ani jediný, zdůrazňuji ani jediný fakt a doklad o tom, že by on sám kabinety, jejichž byl členem, anebo jeho ministři při dodržení konkrétních a adresných informací o podezření na trestnou činnost, klientelismus a ohrožování ekonomické bezpečnosti státu řádně konali v souladu se zákonem, zbývalo mi tedy jediné - požádat o zařazení interpelace k ústnímu projednání.

Dodávám jen, že považuji z pohledu Ústavy a platných zákonů za zcela neobhajitelné to, o co se premiér písemně pokusil. Mám na mysli především jeho komické tvrzení, že prý je tajné, proč vláda Mirka Topolánka, jejímž byl členem, její předseda a jednotliví odpovědní ministři nezabránili minimálně od roku 2006 primátoru Bémovi a kmotru Janouškovi a dalším pokračovat v činnosti ohrožující řádný výkon veřejné správy, veřejné zakázky a nakládání s veřejným majetkem na území hlavního města Prahy. A troufám si tvrdit, jde-li o boj s korupcí a klientelismem, o zjištění odpovědnosti byť jen za nakládání s majetkem a veřejnými penězi hlavního města Prahy i ve světle posledních afér kolem veřejných zakázek jedno: V rámci platné Ústavy je nezbytné žádat od předsedy vlády vyvození osobní odpovědnosti za nepochopitelný pokus utajit a odklonit před veřejností a Poslaneckou sněmovnou informace o odpovědnosti Topolánkovy vlády, v níž byl ministrem a místopředsedou, za nakládání s údaji o klientelismu a korupčních aktivitách na území hlavního města Prahy, ale i jinde. Je nezbytné žádat od premiéra pravdivé informace a také vyvození osobní odpovědnosti i za to, že tajil před veřejností údaje o klientelistických a prokorupčních aktivitách reprezentantů Občanské demokratické strany zjištěné Bezpečnostní informační službou až do doby, kdy se k nim dostala média. I to je důvod, proč by bylo vhodné, aby se premiér Petr Nečas k dané problematice znovu a hlavně pravdivě vyjádřil.

Mnohé však nasvědčuje tomu, že se tohoto vyjádření premiéra Nečase dnes zde na půdě Poslanecké sněmovny nedočkáme. Proto připomínám, že podezření vyslovené veřejností i odbornými experty, že zejména předseda vlády osobně, ale i další ministři kladli či kladou svými postoji, svou pasivitou, ale i aktivně překážky řádnému šetření a postihu případů korupce a velké hospodářské a jiné kriminality, není ničím překvapivým. O neodpovědném a případ od případu stranicky podjatém vztahu předsedy vlády, jeho místopředsedů, ministra zahraničí Schwarzenberga a ministra financí Kalouska ke zkompromitovaným osobám, například v kauzách Vondra, Barták nebo Parkanová, média informovala víc než dost.

Dovolávám se toho, že podezření na prokorupční a proklientelistické jednání předsedy vlády a jeho kabinetu v souvislosti s výkonem státní správy a zajišťováním ekonomické bezpečnosti státu a hlavního města Prahy snad nikde jinde nenabylo tak jasných kontur jako v případě, kdy se provalila aféra Občanské demokratické strany v hlavním městě Praze. Z uniklých odposlechů a informací, ke kterým se nakonec byla nucena přihlásit i Bezpečnostní informační služba, jasně plyne, že čelný představitel veřejné správy a jeden z nejvyšších představitelů Občanské demokratické strany i úředníci pražského magistrátu spolu s klientelistou Janouškem a podle jeho pokynů a zájmů projednávali, ovlivňovali věci veřejné správy a samosprávy včetně rozhodování o nakládání s veřejným majetkem a o personálních otázkách.

Dámy a pánové, vám, kdo jste té kauze věnovali tenkrát pozornost, nemohlo jistě uniknout do jisté míry pochopitelné lavírování Bezpečnostní informační služby. Nakonec ale, jak jste mnozí i v médiích zaznamenali, se Bezpečnostní informační služba přece jen veřejně přihlásila k tomu, že konkrétní adresné informace nejen o tomto pražském případě, ale i o podobných případech zasahování do veřejné správy a o klientelismu, korupci a ohrožování ekonomické bezpečnosti státu v dalších městech či regionech má a shromažďuje. Když se pak pokusil předseda vlády vyhýbat své odpovědnosti za pražskou aféru, Bezpečnostní informační služba jej usvědčila z nepoctivosti. Sama ohrožena podezřením, že případnou trestnou činnost a nelegální aktivity jistých osob v Praze svévolně kryla a tajila, Bezpečnostní informační služba jednoznačně veřejným prohlášením svých zástupců, včetně ředitele a tiskového mluvčího, potvrdila, že tyto adresné a konkrétní informace o klientelismu a činnosti korupčních mafií ohrožujících ekonomickou bezpečnost státu dostávají na stůl jak předseda vlády, tak i jednotliví ministři. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP