(17.40 hodin)

 

Poslanec Michal Babák: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, také bych se krátce vyjádřil k prvnímu čtení vládního návrhu zákona o opatřeních ke zvýšení transparentnosti akciových společností. V podstatě již několikrát jsme tady hovořili o tom, a navážu na své předřečníky, že tento vládní návrh zákona neřeší zrušení anonymních akcií, lidově řečeno. Neřeší to hlavně z toho důvodu, že dává akciovým společnostem tři možnosti, jak s akciemi naložit, to znamená, jakým způsobem transformovat nebo imobilizovat nebo zapsat akcie tak, aby byly údajně transparentní.

U té první možnosti my říkáme ano, je to možnost, je to věc, záležitost, která jde správným směrem. Je to zapsání do centrálního registru. Centrální registr tady existuje. Dokonce máme i několik komodit, které vyžadují, aby se do centrálního registru zapisovaly akcie, ať je to pojišťovnictví, bankovnictví, nebo živnost s odpady. To znamená, že tamtudy cesta jde. Tam si myslím, že bychom se shodli na tom s Ministerstvem spravedlnosti, že je to dobře vypracováno.

Nicméně to by nemohla být ta druhá, respektive třetí možnost, kdy umožňuje akciovým společnostem zapsat tyto akcie, jak tady bylo již řečeno, respektive imobilizovat akcie u komerčních bank, což si ani technicky nedovedeme představit, jakým způsobem by to fungovalo. Jsem zvědav, jestli si to dovede představit Ministerstvo spravedlnosti. Protože komerční banky jako takové nefungují na nějakém centrálním systému, každá komerční banka má jiný software, existuje i spousta možností, jak tuto věc v komerčním sektoru komerčně obcházet. To znamená, druhá varianta myslím fungovat nebude.

Co se týče třetí varianty, což je jakási transformace akcií z akcie na doručitele na akcie na jméno, to je myslím dobrá myšlenka. Nicméně pravděpodobně tvůrci tohoto zákona nemají ponětí, jakým způsobem to funguje v praxi, kdy samozřejmě i akcie na jméno, to aktuální jméno na té akcii nemusí být pravdivé. Akcie na jméno jsou pod správou té dané akciové společnosti, což znamená, že akciová společnost si může s tou akcií v podstatě dělat co chce, napsat tam cokoliv, antidatovat tam cokoli. To znamená, že v tuto chvíli to je myslím jakási úlitba, je to něco na způsob toho, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. V tuto chvíli to opravdu nemá řešení, tento zákon, tak, aby akcie byly opravdu transparentní.

I z tohoto důvodu jsme vytvořili náš návrh na zrušení anonymních akcií. Je to dokonce návrh, který je na této schůzi pod bodem číslo 69, sněmovní tisk 742, novela zákona, obchodního zákoníku, který reaguje přesně na to, co říkám, a to že řeší pouze jedinou a jednu možnost, to je zapsání akcií do centrálního registru, a žádnou další možnost, žádnou další imobilizaci bank, žádné jakési přepsání za akcii na doručitele, na jméno. To znamená, že opravdu to řeší. Proto jsem i dnes vystupoval a chtěl jsem předřadit tento náš návrh, protože si myslím, že je daleko dokonalejší, daleko transparentnější než vládní návrh zákona, který opravdu nic neřeší.

Nicméně pokus je dobrý. To znamená, že Věci veřejné propustí pravděpodobně tento tisk do druhého čtení, ale rádi bychom k tomuto tisku udělali pozměňovací návrhy, které budou v duchu toho, co jsem tady říkal, a v duchu tisku 742. Rád bych tedy předložil tento návrh například do rozpočtového výboru, aby se tím zabýval i rozpočtový výbor. Proto bych velice rád dal hlasovat přikázání nejen do výboru - předpokládám, že to půjde do ústavněprávního výboru, ale i do rozpočtového výboru.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, rozprava probíhá, nikdo se do ní nehlásí, v tom případě bychom mohli tuto fázi rozpravy ukončit. Končím rozpravu. Teď se budeme zabývat návrhy - ono tady vlastně k hlasování o zamítání nebylo navrženo nic, takže se jenom zeptám ministra - nemáte už nic na srdci v této fázi, po skončení obecné rozpravy, žádné závěrečné slovo už nechcete? Nechcete, dobře. Takže se budeme zabývat jenom návrhy na přikázání. Zagonguji.

Prosím, budeme hlasovat. Je tady nejdříve návrh - pan poslanec Babák ještě navrhoval přikázat to rozpočtovému výboru. Já se zeptám, jestli je ještě nějaký jiný návrh kromě toho, co tu zazněl ve vystoupení. Pokud ne, tak budeme nejdřív hlasovat návrh přikázat to ústavněprávnímu výboru. Ještě pan poslanec Tejc? (Nikoli.)

 

Zahajuji hlasování, kdo je pro, přikázat výboru ústavněprávnímu, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 116, přihlášeno 178, pro hlasovalo 131, proti nula. Takže to bylo přijato.

 

Teď tedy hlasování o dalším návrhu, to byl návrh přikázat to rozpočtovému výboru.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přikázat rozpočtovému výboru k projednání, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 117, přihlášeno je 179, pro hlasovalo 82, proti 32. Takže to bylo zamítnuto, protože to nedosáhlo kvora.

 

Takže toto druhé hlasování nepřikázalo, ale výbor to samozřejmě může projednat bez přikázání, jenom připomínám, pokud bude mít zájem se tím zabývat.

To je asi vše, co jsme mohli hlasovat. Takže tím bych ukončil projednávání v prvém čtení. Děkuji navrhovateli. Končím projednávání bodu číslo 18.

 

Teď můžeme přikročit k dalšímu bodu, to je bod číslo 19. Je to

 

19.
Vládní návrh zákona o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních
/sněmovní tisk 646/ - prvé čtení

Požádám ministra spravedlnosti, aby tento text uvedl. Prosím.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já mám takový návrh, že bychom mohli sloučit rozpravu u bodů 19 a 20, pokud říkám dobře ta čísla, neboť spolu úzce souvisejí. V obou případech jde o vládní návrhy zákonů v mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních, kdy v jednom případě dochází k tomu, že první zákon nahrazuje dosavadní hlavu 25 trestního řádu a upravuje komplexně spolupráci justičních orgánů České republiky s cizozemskými orgány a ten druhý zákon na něj přímo navazuje a v podstatě přidává některé další podrobnosti, které se týkají zejména rejstříku trestu.

Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP