(10.20 hodin)
(pokračuje Kalousek)
Od prvního pololetí roku 2012 se česká ekonomika nachází v záporné produkční mezeře a v mírné recesi. Z hlediska vnějšího prostředí čelí ekonomika přetrvávajícím rizikům, která souvisejí se zvýšeným stupněm nejistoty na finančních trzích v důsledku fiskálních problémů ekonomik jižní periférie Evropské unie, ale rovněž plynou ze slabšího výkonu ekonomiky evropské. Pokud jde o vnitřní rizika, jedná se především o chování domácností, které se projevuje poklesem současné spotřeby, což má samozřejmě velmi negativní efekt na aktuální vývoj domácí poptávky.
Hrubý domácí produkt v první pololetí 2012 meziročně reálně klesl o 0,9 %. Celkem domácí poptávka působila směrem k poklesu hrubého domácího produktu, a to jak vlivem spotřeby domácností, tak v důsledku negativního vývoje tvorby hrubého kapitálu. Jediným skutečně prorůstovým faktorem byl pozitivní vývoj bilance zahraničního obchodu.
Ekonomika se nadále nachází v záporné produkční mezeře, která za první pololetí dosáhla zhruba 2 % potenciálního produktu. Setrvávání ekonomiky v záporné produkční mezeře neumožňuje zlepšení na trhu práce. Využití výrobních kapacit ve srovnání s rokem 2011 dosahuje nižších hodnot a nachází se pod dlouhodobým průměrem.
Návrh státního rozpočtu pro rok 2013 předpokládá, že hrubý domácí produkt vzroste o 0,7 % po nyní odhadovaném poklesu 1 % v roce 2012. Růst hrubého domácího produktu v roce 2013 by měl být podpořen pozitivním vývojem zahraničního obchodu. Domácí poptávka bude i nadále působit ve směru meziročního poklesu.
Hlavním rizikem makroekonomického výhledu pro rok 2013 zůstává vývoj externího prostředí, zejména v souvislosti s mimořádně napjatou situací na finančních trzích. Horší než předpokládaný vývoj by se projevil horším výkonem zahraničního obchodu a následně dalšími negativními dopady do tvorby hrubého kapitálu.
Průměrnou míru inflace v roce 2012 jsme v říjnu odhadovali ve výši 3,3 %, v září cenová hladina měřená indexem spotřebitelských cen meziročně vzrostla o 3,4 %. Dynamika cenové hladiny je v roce 2012 determinována administrativními faktory, zejména tedy růstem snížené sazby DPH. Vzhledem k pozici české ekonomiky v rámci cyklu je příspěvek tržního pohybu cen k inflaci minimální. V roce 2013 by míra inflace měla klesnout ke 2 %, predikce říká 2,1 %. I v tomto roce očekáváme, že významnou roli budou hrát administrativní faktory, to znamená vzrůst obou sazeb DPH. Příspěvek pohybu tržních cen bude nicméně vyšší než v roce 2012.
Současný vývoj výkonu české ekonomiky neumožňuje zlepšení parametrů na trhu práce. Situace je a nadále bude ovlivňována poklesem počtu obyvatel v produktivním věku, což je 15 až 64 let. Predikce očekává, že míra nezaměstnanosti podle výběrového šetření pracovních sil ve druhé polovině roku 2012 ve srovnání s druhým čtvrtletím mírně vzroste a za celý rok odhadujeme průměrnou výši nezaměstnanosti 6,9 %. S ohledem na to, že ekonomika se i v roce 2013 bude nacházet v záporné produkční mezeře, a vzhledem k relativní rigiditě trhu práce očekáváme nezaměstnanost v roce 2013 v čísle 7,3 %. Z obdobných důvodů v roce 2012 očekáváme stagnaci zaměstnanosti a v roce 2013 pak mírné snížení o 0,2 %. Je třeba vzít v úvahu, že vývoj na trhu práce v rámci české ekonomiky je silně asymetrický, když se strukturální aspekty nabídky práce a poptávky po ní v různých regionech negativně odrážejí s odlišnou intenzitou.
Za celý rok 2012 odhadujeme růst exportních trhů okolo 1,9 %, což je významně méně než v roce 2011. Předpokládáme, že relativně nižší růst exportních trhů bude doprovázen i mírným snížením exportní výkonnosti.
S ohledem na předpoklad pouze velmi mírného růstu cen ropy v roce 2012 a predikci poklesu domácí poptávky, která se bude projevovat nízkými dovozy, očekáváme ve srovnání s roce 2011 vyšší přebytek obchodní bilance. Bilance služeb by měla víceméně stagnovat. I nadále záporná bude v důsledku odtoku reinvestovaných a repatriovaných zisků bilance výnosů.
Celkem se vývoj jednotlivých složek běžného účtu platební bilance v roce 2012 projeví zlepšením poměru deficitu běžného účtu k HDP na minus 1,3 %. V roce 2013 předpokládáme v zásadě stagnaci tohoto poměrového ukazatele na minus 1,2 %. Deficit běžného účtu v tomto rozsahu nezakládá z hlediska makroekonomické nerovnováhy žádná rizika, což platí i pro další indikátory. Česká republika je v té menší části zemí Evropské unie, která netrpí neduhem makroekonomických nerovnováh.
Při přípravě makroekonomické predikce Ministerstvo financí využívá spolupráce s institucemi státní i soukromé sféry zabývajícími se makroekonomickou analýzou a prognózou. Je možné konstatovat, že makroekonomický rámec návrhu státního rozpočtu je velmi blízký konsensuální makroekonomické předpovědi vycházející z názorů těchto institucí. Evropská komise nám předpovídá 0,8. My predikujeme 0,7. Některé prognózy hovoří o 0,2 až 0,3. Je samozřejmé, že přesná predikce na desetinu procenta je vzhledem k mimořádně turbulentní situaci v podstatě nemožná.
Nyní mi dovolte shrnout základní změny v návrhu státního rozpočtu na rok 2013 v porovnání s odmítnutým návrhem rozpočtu.
Snížení daňových příjmů a příjmů z pojistného na sociální zabezpečení vlivem nové predikce základních makroekonomických ukazatelů je 7,1 mld. Kč.
Zvýšení příjmů od státního podniku Lesy České republiky o 2 mld. Kč v kapitole Ministerstvo zemědělství, to znamená celkem předpokládáme tento příjem ve výši 6 mld. Souvztažné zvýšení příjmů a výdajů v souvislosti s předpokládaným zřízením nové organizační složky státu, Státního pozemkového úřadu, téměř 1 mld. Kč.
Snížení výdajů v kapitole Ministerstvo práce a sociálních věcí o 1,9 mld. Kč v oblasti mandatorních sociálních výdajů s tím, že došlo i ke zpřesnění struktury těchto výdajů.
Snížení výdajů na ostatní sociální dávky v kapitole Ministerstva vnitra o 0,3 mld. Kč.
Snížení výdajů kapitoly státní dluh o 2 mld. Kč vzhledem k přetrvávající mimořádně dobré pozici České republiky na kapitálových trzích.
Snížení výdajů kapitoly všeobecná pokladní správa na státní záruky o 0,9 mld. Kč. Tam se jedná o záruky pro Českou národní banku stále ještě za IPB podle usnesení vlády z roku 2000. V roce 2013 neočekáváme řešení žádného většího případu.
Zvýšení dotace Státnímu fondu dopravní infrastruktury v kapitole Ministerstva dopravy o 100 mil. Kč z důvodu upřesnění daňových příjmů. ***