(10.30 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Základní údaje nového návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2013 jsou tedy předkládány v této podobě: Příjmy státního rozpočtu 1 bil. 80,8 mld. Výdaje státního rozpočtu 1 bil. 180,8 mld. Deficit neboli saldo rovných 100 mld. Kč. Nový státní rozpočet zabezpečí dosažení deficitu veřejných rozpočtů na HDP ve výši 2,9 %. Hovořím pochopitelně o metodice ESA 95. Částka střednědobého výdajového rámce pro rok 2013 byla dodržena.

Po stručném shrnutí základních změn a makroekonomického prostředí dovolte, abych zdůraznil některé zásadní příjmové stránky státního rozpočtu. Příjmy z daní a poplatků se odhadují ve výši 554,2 mld. Kč, příjmy z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti jsou rozpočtovány ve výši 377,8 mld. Kč. Příjmy z rozpočtu Evropské unie a finančních mechanismů jsou do rozpočtu zapojeny částkou 100 mld., jedná se zejména o příjmy ze strukturálních fondů Evropské unie a Fondu soudržnosti a příjmy určené na realizaci opatření v rámci společné zemědělské politiky, takzvané přímé platby.

Dovolte, abych vás seznámil rovněž s rozhodujícími výdaji.

Na výdajové straně rozpočtu jsou samozřejmě nejsledovanější agregací celkové mandatorní výdaje, tedy ze zákona povinné. Pro rok 2013 jsou rozpočtovány ve výši 689,8 mld. Kč, což tvoří 58,4 % celkových výdajů státního rozpočtu, což znamená meziroční pokles o 0,1 procentního bodu. Tento poměr vyjadřuje, že prostor vlády, v rámci něhož lze v oblasti výdajů pružně reagovat, zůstává zhruba stejný, dokonce se o tu jednu desetinu zmenšil.

Dále bych rád zmínil několik podrobnějších údajů vyplývajících z výdajové části.

Výdaje na důchody se rozpočtují ve výši 394,1 mld. Kč s meziročním růstem 3,1 %. Nižší dynamika růstu oproti předcházejícím letům a snížení proti předpokládaným výdajům ve výhledu na rok 2013 vyplývají z úpravy valorizačního vzorce, nicméně přes tuto úpravu je ten růst poměrně razantní. Výdaje na valorizaci podle toho nového vzorce se předpokládají ve všech kapitolách správců důchodové služby ve výši 4,9 mld., zbytek je přírůstek počtu starobních důchodců.

Výdaje na dávky nemocenského pojištění, které jsou odvozeny od růstu mezd, porostou tedy jen úměrně růstu těchto mezd a je to na odhadovanou výši 20,4 mld. Kč.

V meziročnímu růstu výdajů na nepojistné sociální dávky jsou zohledněny metodické a legislativní změny platné již v roce 2012. Za těchto podmínek se navrhují výdaje na dávky státní sociální podpory ve výši 36,9 mld. Kč, dávky pomoci ve hmotné nouzi ve výši 7,5 mld. Kč a dávky zdravotně postiženým osobám zmírňující hendikepy ve výši 2,3 mld. Kč. Odhad těchto výdajů celkem ve výši 46,7 mld. Kč roste proti očekávaným výdajům v roce 2012 o 2,7 %. Výdaje na příspěvek na péči v sociálních službách se pro rok 2013 předpokládá ve výši 20,5 mld., což je nárůst o necelá 3 %.

Návrh výdajů na výplatu podpor v nezaměstnanosti se v důsledku očekávaných úspor snižuje oproti schválenému rozpočtu na rok 2012 na úroveň 9,8 mld. Kč. Bude samozřejmě zajímavé sledovat, do jaké míry tuto částku ovlivní včerejší nález Ústavního soudu, ale nález Ústavního soudu bude nezbytné respektovat.

Výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti jsou rozpočtovány ve stagnující výši 3,1 mld. Kč, ale to je částka, která je očištěna od prostředků z Evropské unie.

Na platbu státu do systému zdravotního pojištění jsou rozpočtovány prostředky v objemu 53,2 mld. Kč, což na jednoho pojištěnce znamená stabilní částku pojištění 723 korun.

Výdaje na platy a ostatní platby za provedenou práci rozpočtované v organizačních složkách státu představují 128,2 mld. Kč, rozpočtovaný průměrný plat činí 23 857 korun, což znamená v zásadě stagnaci.

Výdaje na výzkum, vývoj a inovace jsou zahrnuty v celkovém objemu 40,1 mld. Kč včetně prostředků z Evropské unie. Vládě mimořádně záleželo na tom, aby právě tato položka na rozdíl od všech ostatních nestagnovala a neklesala, ale aby naopak došlo aspoň k jejímu mírnému zvýšení, což se podařilo o částku 1,4 mld. Kč oproti roku 2012.

Výdaje na společnou zemědělskou politiku jsou rozpočtovány ve výši 31,5 mld. Kč. Největší položku tvoří přímé platby, u nichž je na předfinancování vyčleněna částka 22,8 mld. Kč.

Vládní rozpočtová rezerva je navržena v zákonné výši 0,3 % navrhovaných výdajů, to znamená 3,6 mld. Kč.

Státní dluh, jehož výše se ke konci roku 2012 očekává na úrovni 1,662 mld. Kč, dosáhne na konci roku 2013 hodnoty 1,762 mld. Kč.

Na závěr svého vystoupení bych rád zopakoval, že předložený návrh státního rozpočtu v duchu, nebo v souladu se známou fiskální strategií vlády zabezpečuje podíl deficitu veřejných rozpočtů na HDP ve výši 2,9 %. V roce 2014 očekáváme tento podíl na úrovni 2,7 a v roce 2015 na úrovni 2,4. Vzhledem k přetrvávající ekonomické situaci se vláda rozhodla k mírnému rozvolnění fiskální konsolidace na léta 2014 a 2015 ve prospěch prorůstových výdajů, nicméně vůle držet deficit bezpečně pod 3 % je nezměněna a vláda učiní vše pro to, aby v příštím roce bylo ukončeno řízení o nadměrném schodku, které s Českou republikou vede Evropská komise.

Dovolte ještě, abych na závěr poděkoval rozpočtovému výboru za návrh usnesení, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně propustit tento rozpočet do druhého čtení, a prosím vás všechny o podporu osvíceného usnesení rozpočtového výboru. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji za úvodní slovo ministru financí Miroslavu Kalouskovi. Rozhodla jsem přikázat tento návrh k projednání rozpočtovému výboru. Rozpočtový výbor předložil usnesení, bylo nám doručeno jako sněmovní tisk 857/1. Nyní dostane slovo zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Pavel Suchánek. Prosím.***




Přihlásit/registrovat se do ISP