(16.50 hodin)
(pokračuje Koskuba)

Já vím, že je to i věcí justice, ale nejen jí. A paradoxně se pak dozvídám, že nejhůře dopadají ti, kteří se kriminálním činům bránili. Bránili se legální zbraní, bránili svůj majetek, a dokonce - a s panem ministrem, přiznávám se, jsme to kdysi v kuloárech probírali - já jsem šokován, kdy prakticky u nás na policistu, který použije služební zbraň, se zprvu pohlíží hůře než na pachatele samotného. Pro ty lidi to musí být neskutečně stresující! Já si neumím představit - když my se v nemocnici rozhodneme v nouzi bez všeho k urgentnímu, z vašeho pohledu krvavému zákroku, tak že bych trnul, že hned ráno na mě naběhne generální inspekce zdravotnických sborů a začne zkoumat, jestli náš pokyn k okamžité operaci byl v souladu se vším, co jsme měli vědět a co jsme mohli udělat.

Znovu zdůrazňuji, dámy a pánové, já nechci žádný Divoký západ, ale není možné, aby řádný občan, který vlastní zbraň, ji směl použít až poté, co bude pachatelem trestného činu zavražděn. To trochu postrádá logiku!

To je vše, co jsem k tomu chtěl dodat. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dívám se, kdo další do rozpravy. Pokud není žádná další přihláška, tak obecnou rozpravu zřejmě můžeme ukončit. A případné závěrečné slovo - jestli nechce ještě v závěrečném slovu reagovat navrhovatel nebo zpravodaj? Ano? Ne. Dobře. V tom případě se můžeme zabývat pouze návrhem na přikázání výborům k projednání. Já tedy zagonguji, kdyby se někdo náhodou chtěl ještě zúčastnit tohoto přikázání.

Organizační výbor to navrhl přikázat výboru pro bezpečnost. Má někdo jiný návrh? Vy máte jiný? (Ano.) Prosím o jiný návrh.

 

Poslanec František Dědič: Navrhuji také přikázání zemědělskému výboru. (Zvolání "jó!" v levé části sálu.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Zemědělskému výboru. To jsou souhlasné výkřiky předpokládám. Ano.

 

Takže teď budeme nejdřív hlasovat výbor pro bezpečnost.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro výbor pro bezpečnost, aby mu bylo přikázáno projednání tohoto návrhu, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 129, přihlášeno je 141... Ne, to se zvyšuje, takže přihlášeno už je 144. Pro hlasovalo 116, proti nula, takže přikázání výboru pro bezpečnost bylo provedeno.

 

A pak tady byl ještě návrh: zemědělský výbor, takže ten hlasujeme nyní.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro přikázat výboru pro zemědělství, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 130, přihlášeno je nyní 147, pro hlasovalo 85, proti 27, takže výsledek je, že toto bylo přijato. To bylo také přijato. A to je celé. Bod číslo 37 tím končí.

 

Další je bod číslo

 

33.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu
a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění
pozdějších předpisů, (zákon o azylu), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 843/ - prvé čtení

Znovu bych požádal ministra vnitra Jana Kubiceho, aby uvedl i tento návrh. Prosím, máte slovo.

 

Ministr vnitra ČR Jan Kubice Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych na základě pověření vlády uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o azylu, zákon o pobytu cizinců na území ČR a zákon o sociálně-právní ochraně dětí.

Vládní návrh zákona je zpracován předně z důvodu zajištění transpozice dvou směrnic EU, které jsou součástí budování tzv. společného evropského azylového systému. První z těchto směrnic je směrnice 2011/51/EU, z níž plyne povinnost ČR zajistit osobám požívajícím mezinárodní ochrany možnost získat právní postavení dlouhodobě pobývajícího rezidenta. Těmto osobám se tak umožní lepší mobilita v rámci EU. Druhou z transponovaných směrnic je směrnice 2011/95/EU. Jejím cílem je zajistit, aby členské státy EU používaly společná kritéria pro udělení mezinárodní ochrany. Směrnicí se také harmonizuje postavení osob požívajících mezinárodní ochrany ve všech členských státech a sjednocuje se i postup azylantů a osob požívajících doplňkové ochrany k integračním opatřením.

Vládním návrhem zákona se dále doplňuje již dříve provedená implementace některých směrnic EU a zohledňuje se jím také vývoj praxe v oblasti mezinárodní ochrany. Změny se týkají mj. zefektivnění vedení samotného řízení o udělení mezinárodní ochrany, zajištění větší ochrany azylantů a osob požívajících doplňkové ochrany a specifikace poskytování zdravotní péče dětem cizinců narozených na území ČR.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Paní poslankyně Bebarová-Rujbrová. Já bych ji poprosil, kdyby... Ano, prosím.

 

Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Přeji dobrý den. Jak už zde uvedl pan ministr, hlavním cílem návrhu je snaha pokročit do druhé fáze sjednocování právních úprav azylové politiky v rámci zemí EU. Dochází tak k transpozici předpisů EU do právního řádu ČR, konkrétně se to týká směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/95 o normách, které musí splňovat státní příslušníci třetích zemí nebo osoby bez státní příslušnosti, aby mohli požívat mezinárodní ochrany, o jednotném statusu pro uprchlíky nebo osoby, které mají nárok na doplňkovou ochranu, a o obsahu poskytnuté ochrany, dále směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/51, kterou se rozšiřuje oblast působnosti směrnice Rady z roku 2003 o právním postavení státních příslušníků třetích zemí, kteří jsou dlouhodobě pobývajícími rezidenty, na osoby požívající mezinárodní ochrany, a konečně směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/51, kterou se rozšiřuje oblast působnosti směrnice z roku 2003 na osoby požívající mezinárodní ochrany. Dochází ke zpřesnění transpozice dalších předpisů EU v oblasti norem pro řízení při přiznávání a odnímání postavení uprchlíka či navracení neoprávněně pobývajících státních příslušníků třetích zemí atd.

Cílem je zajistit, aby členské země EU užívaly shodná kritéria pro posouzení potřeby mezinárodní ochrany a poskytovaly jim srovnatelné výhody. Nově tak třeba dochází k úpravě postavení cizinců, azylantů nebo těch, kteří požívají doplňkové ochrany a dlouhodobě, tedy nepřetržitě po dobu pěti let, pobývají na území. Nadále jim může být přiznán status rezidenta.

Až potud jde o změny žádoucí, vyplývající z potřeby sjednocování evropské legislativy a zlepšující, či alespoň nezhoršující postavení cizinců. Další změny jsou odůvodňovány potřebami, které přinesla praxe, a jsou k diskusi.

Doporučuji projednat návrh ve výborech.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím pana poslance Antonína Seďu. Otevírám obecnou rozpravu.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, jak vláda přiznává ve své důvodové zprávě, novela zákona o azylu nedělá transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady číslo 2011/95/EU, protože, jak ministerstvo konstatuje, ČR nepovažovala tuto směrnici za optimální. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP