(15.00 hodin)
Poslanec Pavel Holík: Děkuji, pane předsedající.
Vážený pane ministře, zhruba před měsícem jste představil změny, jež přinese novela zákona o potravinách a tabákových výrobcích. Jedná se převážně o adaptační novelu reagující na platnost přímo aplikovatelných předpisů Evropské unie. Mimo jiné zavádí minimální velikost písma na obalech potravin, povinné uvádění výživových údajů, alergenních látek, zároveň zvyšuje postihy za klamání spotřebitelů. Novela by měla začít platit současně s nařízením Evropské unie o označování potravin 13. prosince 2014.
Není sporu o tom, že tato opatření jsou pro spotřebitele zcela určitě přínosná a jejich zavedením lze očekávat zvýšení kvality potravinových výrobků. S tím já jednoznačně souhlasím. Ovšem do zákona se dostal také návrh změny kompetencí dozorových orgánů, jenž by měl začít platit o rok později, tedy od 13. prosince 2015. Pod Ministerstvo zemědělství má nově přejít kontrola potravin v tzv. otevřených stravovacích provozech, jako jsou restaurace, občerstvení, stánky apod., která nyní spadá do kompetence hygieniků v rámci Ministerstva zdravotnictví. Hygienickým stanicím by pak zůstala kompetence dozoru nad provozovnami uzavřeného typu stravování, např. nemocnice, lázeňská zařízení a školy.
Jsem lékař, spolu se svými kolegy zdravotníky se domnívám, že odejmutí pravomoci kontrol restaurací a dalších provozoven stravovacích služeb hygienickým stanicím není šťastným krokem. Nejde totiž jen o kvalitu potravin, ale také o dodržování hygienických předpisů a zásad v celé šíři vedoucí k maximálně možné eliminaci zdravotních rizik.
Pane ministře, opravdu se domníváte, že navržené úpravy přispějí ke zpřehlednění a zefektivnění výkonu dozoru nad trhem s potravinami? Jaké bude mít přenesení kompetencí ekonomické dopady? Dojde alespoň k úspoře finančních prostředků ze státního rozpočtu? Děkuji vám za odpověď.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím pana ministra, aby reagoval na tuto interpelaci.
Ministr zemědělství ČR Petr Bendl Děkuji za slovo, pane předsedající. Paní poslankyně, páni poslanci, pane poslanče, nejprve bych chtěl poděkovat za to obecné hodnocení zákona o potravinách, který Ministerstvo zemědělství dlouhé měsíce připravuje, neboť jsme se opravdu soustředili na maximum toho, čím bychom mohli zkvalitnit potraviny na českém trhu a přispět k lepší orientaci zákazníka na straně jedné a k lepší ochraně zdraví před škodlivými vlivy nebo dopady nekvalitních potravin obecně na trhu. Proto ty informace o alergenních látkách, zvětšení písma, spíš vytříbení informací, které zákazník potřebuje. To jsou věci, o kterých jsme dlouhou dobu debatovali.
Do diskuse na téma zákona o potravinách nás postihla celá ta metylalkoholová aféra a my jsme opravdu dělali zodpovědně, jednotlivé resorty, analýzy toho, co bychom chtěli vylepšit. Svoji analýzu si udělalo Ministerstvo financí, Ministerstvo průmyslu a obchodu a stejně tak ji dělalo i Ministerstvo zemědělství a Ministerstvo zdravotnictví. Dospěli jsme k přesvědčení, že má-li pod kontrolou celou tu linii pohybu potraviny od její výroby přes její zpracování až k její spotřebě jeden dozorový orgán, je to pro zdraví klienta, nebo zákazníka, chcete-li, lepší, je to lépe kontrolovatelné. V okamžiku, kdy se ty informace předávají z jednoho dozorového orgánu na druhý, je kolem toho spousta byrokracie a ne vždycky je ten efekt takový.
Já si uvědomuji to, na co narážíte, a s plnou zodpovědností říkám, že tam nepůjde o to, že bychom chtěli brát hygieně kompetenci, která se týká ochrany zdraví obyvatel, obecně, laicky řečeno, kontroly čistoty a dodržování hygienických pravidel. Tady šlo o kontrolu té potraviny, abychom v okamžiku, kdy se zjistí, že ta potravina byla špatná, uměli dohledat, kdo tu potravinu vyrobil. Snažil jsem se tohle - a věřím, že nakonec snad i úspěšně - vysvětlit svému vládnímu kolegovi panu ministrovi Hegerovi, že to prostě není o tom, že bychom chtěli, aby veterináři přebírali odpovědnost za práci hygienické služby v ochraně zdraví, ale vzhledem k tomu, že veterináři mají detailní dokonalé informace o produkci potravin, ať už je to živočišného, či rostlinného původu, tak jsou schopni lépe uvnitř toho resortu si ty informace předat tak, abychom byli schopni rychle reagovat a najít toho viníka. To je hlavní důvod.
Vláda nakonec rozhodla a doporučila, aby kontrola linie té potraviny v tomto ohledu byla pod jedním dozorovým orgánem. Smyslem, znovu říkám, nebylo ušetřit. Já sjednocuji dozorové orgány, ze sedmi dělám tři, a všude jsem říkal a mohu to říct i tady, že smyslem nebylo hlavně ušetřit. Smyslem bylo snížit počet kontrolorů, kteří v podstatě skoro všichni kontrolují totéž, jenom se objeví třikrát čtyřikrát v týdnu u kontrolované osoby a chtějí totéž. My se snažíme zjednodušit ten systém, zpřehlednit ho a tím pádem ho vlastně i zefektivnit. Jestli něco ušetříme, tak to bude kolem deseti, možná patnácti procent provozních nákladů, ale není to primárně ten důvod. Dozorových orgánů jsme měli spoustu, a když se bavím s potravináři anebo se zemědělci, s farmáři, se sedláky, tak jestli na něco nadávají, tak ne že jsou pod kontrolou, ale že tam každý týden přijde někdo kontrolovat téměř to samé, ale názor na to, jak to má vypadat, má každý jiný. A tohle je vlastně jeden z těch trendů, které se snažíme do zákona o potravinách promítnout.
Takže nemusíte mít podle mého hlubokého přesvědčení obavu, že bychom tím chtěli některou práci hygienické služby omezovat. V rámci ochrany zdraví občanů by tam měla zůstat, ale to, co chceme, je mít pod kontrolou tu potravinu od její výroby až po její spotřebu v těch otevřených provozovnách. (Předsedající: Čas prosím!)
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím ještě pana poslance Holíka o vystoupení.
Poslanec Pavel Holík: Děkuji za odpověď. Ta myšlenka asi není až tak úplně špatná, ale mám ještě takovou doplňující otázku. Za prvé, jestli jste danou situaci probírali se zástupci Ministerstva zdravotnictví. Naznačil jste něco, že ano. Nevím, nakolik jste došli ke shodě či ne. To je za prvé.
A za druhé, jak už jsem řekl, jako lékař si pořád myslím, že lékař odborník v hygienické oblasti, to znamená lékař třeba s hygienickou fakultou, je možná větším odborníkem, který by tuto práci mohl vykonávat. Teď je otázka, jestli bude jakoby zařazen pod Ministerstvo zemědělství a bude, abych tak řekl, ve službách ministerstva uplatňovat své vědomosti, nebo tam pořád bude nějaká spolupráce i s resortem zdravotnickým. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Ještě jednou poprosím pana ministra Bendla.
Ministr zemědělství ČR Petr Bendl Ono to bez spolupráce nejde, bez ohledu na to, že každý z dozorových orgánů má svoji agendu. Tak speciálně např. ve vztahu k evropským orgánům, kde se naše kompetence v oblasti ochrany zdraví obyvatel potkávaly na DG SANCO u pana komisaře Dalliho, se kterým jsme řešili nejenom věci týkající se metylalkoholové kauzy, ale i ostatní wellfary třeba drůbeže, nosnic apod., tam to bez komunikace a dobré spolupráce možné není. My jsme k tomu byli přinuceni a na základě těchto věcí jsme často naráželi na to, že zbytečně jsou někde třecí plochy a nemusely by být. Praxe ukáže, jestli to bude fungovat, ale já určitě budu svůj resort motivovat ke spolupráci nejenom s Ministerstvem zdravotnictví, ale i s ostatními - MPO, s celníky, s Ministerstvem financí apod.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano a teď končím tuto interpelaci, protože přejdeme k další. Paní poslankyně Kateřina Klasnová měla v úmyslu interpelovat paní ministryni Hanákovou, ale já ji tady nevidím. ***