(14.50 hodin)

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Fiala: Pane poslanče, já si na některé politické metody zvykám, takže si na ně zvyknu poměrně rychle. Já vám odpovím jasně. Spolu jsme mluvili a moji zástupci s vámi mluvili opakovaně o všech těch tématech a shodli jsme se na tom, že jsou potřeba. Já samozřejmě budu diskutovat paragrafované znění zákona i s opozicí a budu se snažit pro to získat širší politickou podporu, jak jsem řekl. My v tuto chvíli máme katalog témat, o kterých diskutujeme. Můžete mi říct, jak by mohla existovat všeobecná shoda nad katalogem témat? To, co z toho bude vtěleno do té novely, vznikne právě z té debaty, z toho zvažování kroků, které jsou pro vysoké školství nezbytné. Já myslím, že to je jasné a že to každý snad chápe a že to moje vysvětlení je jednoznačné a srozumitelné.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To je konec interpelace pana poslance Ohlídala na ministra Fialu. Další je interpelace pana poslance Adama Rykaly, který bude interpelovat ministra Zbyňka Stanjuru. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Adam Rykala: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážený pane novopečený ministře, dovolte mi nejprve, abych vám pogratuloval k nové ministerské roli ministra dopravy.

Oba dva jsme z Moravskoslezského kraje, oba dva jsme z kraje, který trápí vysoká nezaměstnanost a znečištěné ovzduší. Proto bych využil této interpelace a rád bych se vás chtěl zeptat na váš pohled na výstavbu nejpotřebnějších komunikací v našem Moravskoslezském kraji. Rád bych vás požádal, abyste mi zde mohl osvětlit, jaké záměry s jedním z těchto nejlidnatějších regionů v České republice máte a jaké stavby budou, pokud budete ministrem dopravy, za vaší éry na ministerstvu realizovány v Moravskoslezském kraji, případně které stavby budou připraveny. Doufám totiž, možná bláhově, že nejste dosazen na Ministerstvo dopravy jen uměle jako pobočník pana ministra Kuby, který má za úkol připravit fúzi Ministerstva dopravy s Ministerstvem průmyslu a obchodu. Já pevně věřím, že ve své nové funkci pomůžete Moravskoslezskému kraji, za který jste byl i zvolen poslancem.

Děkuji vám tedy, že v čase, který máte na svou odpověď, nám přiblížíte vaše priority v nové funkci ministra dopravy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Teď požádám pana ministra Zbyňka Stanjuru. Prosím, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Zbyněk Stanjura Hezké odpoledne. Ještě nejsem ani 24 hodin ministr a už jsou na mě dneska čtyři interpelace. Děkuji, kolegové, za důvěru. Jistě pochopíte, že ne na všechny vám dám dneska detailní odpověď, takže berte, že ty odpovědi jsou předběžné s výjimkou této první interpelace.

Byl jsem člen prvního zastupitelstva Moravskoslezského kraje a ještě v prvním volebním období jsme spolu i s tehdejší opozicí schválili dopravní koncepci našeho regionu. Přestože už jsme druhé volební období, kdy máme role prohozeny, to znamená, že pravice je v opozici a levice vládne, tak podle mě to je jediný programový dokument, který nedoznal změny, protože na něm byla shoda už na začátku a ta zásadní obměna či výměna na úrovni kraje, její ostré politické střety na úrovni kraje se odehrávají v jiných oblastech než v oblasti dopravy a myslím, že je to dobře.

Takže co se týče priorit, které já vidím v Moravskoslezském kraji, tak jsou totožné s těmi, které jsou v prioritách samotného kraje. Není žádný důvod, abychom z centrální úrovně říkali, že to má být jinak, když v našem regionu existuje dlouhodobá politická shoda napříč politickým spektrem.

Klíčová stavba D47 je v zásadě hotová. Sice tam budou ještě investovány příští rok peníze na ten poslední úsek, ale ten již byl otevřen, takže tam je to potřeba dodělat, ať tam může i nákladní doprava. Já jsem se ještě minulý týden zúčastnil ještě jako poslanec, nevěda v té době, že budu ministrem dopravy, pravidelného jednání se sdružením 1/11, 1/57, kde vlastně moje město Opava hraje tu klíčovou zakladatelskou roli, kde jsme debatovali jednak o rozpočtu na příští rok i na roky další.

Příští rok bude zhruba 1,4 miliardy na akci 1/11 Mokré Lazce - hranice okresu Ostrava. Je to navýšení zhruba o 330 milionů, které doporučuje hospodářský výbor. Budeme o tom hlasovat příští týden a věřím, že to podpoří opozice i koalice. To znamená, nebude (bude?) tam 1 miliarda 40 milionů, jak bylo plánováno v původním rozpočtu, plus 330 k tomu. Současně se nám povedlo na hospodářském výboru, a děkuji všem kolegům, kteří pro to hlasovali, uvolnit 300 milionů na další úsek, na ten druhý, který spojí západní část kraje přímo s dálnicí, to znamená prodlouženou Rudnou, s tím, že tam je 300 milionů. To napříště naprosto stačí, protože podle zpráv, které mám k dispozici, v zásadě se dá postavit jedna velká mimoúrovňová křižovatka, která by měla stát kolem nebo něco pod těch 300 milionů, a může být připravována akce, další stavební objekty. Ambicí je dostat prodlouženou Rudnou do OPD II, to znamená budeme se bavit o letech 2014-2020, tak aby plynule pokračovala výstavba roku 2014 za masivní účasti evropských zdrojů.

K tomu samozřejmě běží příprava dalších staveb, zejména východní části jednajedenáctky. Myslím, že máme čtyři nebo pět staveb v přípravě. Je to i v návrhu rozpočtu, od obchvatu Frýdku-Místku po ty úseky kolem Třince, Třinec-Nebory a podobně. I tam je ambice dostat tyto úseky do OPD II. Musíme ty akce kvalitně připravovat tak, ať se dají dobře vysoutěžit a ať se neopakují problémy s realizací staveb.

Já si myslím vždycky, když je špatná příprava, tak vás to doběhne při realizaci. Vznikají vícenáklady, zpoždění, problémy s čerpáním peněz. Tohle všechno budu chtít odstranit tím, že se chci soustředit na velmi dobrou přípravu staveb a současně s důrazem jak na žadatele, tak na samotnou státní správu, abychom postupovali v těch složitých řízeních bezchybně. Aby se nestalo, že sundáme záměr nebo oznámení o jeden den dříve a díky tomu se ruší územní rozhodnutí. Aby se nám nestávalo, že jsme zapomněli z 300 účastníků dva obeslat a z těchto čistě formálních důvodů se pak ruší územní rozhodnutí či stavební povolení a realizace staveb se odsouvá o měsíce a roky. Chci o tom mluvit i s představiteli měst, obcí a kraje, protože na jejich úřadech je ten přenesený výkon státní správy, i na jejich přesné práci záleží. Stejně tak jako na práci ŘSD, aby žádosti byly kvalitně zpracované, aby se nestávalo, že tu chybí hluková studie, tu chybí souhlas toho či onoho.

Stejně tak bychom měli připravovat výkupy pozemků. Trasy jsou stabilizované. Víme, kde to povede, a chci apelovat a spolupracovat i s městy a obcemi, aby to vykupovaly dopředu. Aby to v okamžiku, kdy se soutěží, když bude předávána stavba zhotoviteli, bylo majetkoprávně vypořádáno, protože to opět plodí další a další zdržení.

Mou snahou je silniční doprava. Na tu železniční už mám jenom sedm vteřin. Někdy příště. Mám tady seznam staveb, o kterých vám potom mohu říct, které budou realizovány příští rok na železnici.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Rykala. Prosím. Další minuta.

 

Poslanec Adam Rykala: Děkuji. Vystupuji proto, aby ještě pan ministr dostal další část, aby mohl reagovat. Zároveň bych mu chtěl popřát mnoho štěstí v nové práci a hlavně mu přeji, aby vydržel až do konce volebního období na Ministerstvu dopravy, protože pokud dobře počítám, tak je čtvrtý ministr dopravy v tomto volebním období a snad už k žádné výměně nedojde. Přeji hodně štěstí.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ještě jednou poprosím pana ministra Stanjuru.

 

Ministr dopravy ČR Zbyněk Stanjura K tomu, abych zůstal ministrem, potřebuji dvě věci. Za prvé, abych měl důvěru pana premiéra, a za druhé, aby opozice neshodila vládu. Doufám, že ani jedna se nestane a do konce volebního období tady vydržím. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Poprosím nyní pana poslance Petra Hulinského, kterého tam teď ale nevidím. Vím, že paní ministryně Karolína Peake se omlouvala z odpoledního jednání, takže není přítomna. Zároveň vidím, že tady není přítomen ani pan poslanec Hulinský, takže tuto interpelaci zřejmě nevyslechneme.

Poprosím pana poslance Pavla Holíka, který je připraven a bude interpelovat přítomného ministra Petra Bendla ve věci novely zákona o potravinách. Máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP