(14.40 hodin)
(pokračuje Rykala)
Připadám si jako ve zlém snu. Vždyť nejistotu ohledně výše daní, daně z přidané hodnoty, pociťuje jako problém 88 % firem. Dámy a pánové, to vyplývá z průzkumu Komory certifikovaných účetních, kterého se zúčastnilo 223 finančních manažerů a účetních českých firem.
Uvědomujete si, dámy a pánové, že na počátku ledna díky způsobu schválení tohoto zákona může začít platit již dříve schválená jednotná sazba DPH 17,5 %? A ta by se možná v průběhu ledna, během měsíce, změnila na plánovaných 15 a 21 %. Takový daňový guláš právě teď vaří vláda ČR.
Vláda se rozhodla zkomplikovat život nejenom lidem, ale i firmám. Podnikatelům komplikuje plánování cenové politiky, přípravu plánu finančních rozpočtů, přípravu ceníků výrobků a služeb, nastavení dodavatelsko-odběratelských vztahů a také nastavení účetních systémů v podnicích. Vláda a její kroky jsou neuvážené a nepředvídatelné. Firmy nemohou plánovat, protože vláda stále reformuje. A co už zreformovala, tak zjistila, že zreformovala špatně, a proto znovu reformuje.
Uvědomujete si vůbec, dámy a pánové z vládní koalice, že vaše hrátky mají obrovský negativní dopad na naši ekonomiku? Vy jste dokázali za pár let, že se vám nedá důvěřovat a že nejste schopni efektivně spravovat stát a zastupovat zájmy voličů. Dokonce ani těch voličů, kteří vás volili.
Už jsem ze strany koaličních poslanců zaslechl, proč se ještě dnes zabýváme tímto Kalouskovým škrticím balíčkem. A to proto, protože za to může Senát. Ten zlý, oranžový Senát. Já však říkám, že ten za to nemůže. S takovou neúctou jste snad, vážené kolegyně a kolegové, Senát před lety nezakládali. Proč má Senát zákonnou lhůtu 30 dní na projednání sněmovních návrhů? Nejspíš proto, aby pečlivě prozkoumal, které pasáže v zákoně jsou zcela špatně, případně které obsahují jenom titěrné chyby a které nám může Senát opravit a vrátit k projednání. Vy dnes tlačíte na to, aby Senát nezdržoval, aby nehledal chyby, aby nevracel zákony do Sněmovny, protože je konec roku. A ještě budete kolegy ze Senátu hanět za to, že vůbec si dovolují vyjadřovat se k zákonům a že zbrzďují legislativní proces.
Když jsme u té neúcty. Vy jste neuctiví i k prezidentu republiky. Jak mají vaše postupy vnímat naši občané, když dnes např. 101, 102 hlasy projde zákon o daňových, pojistných a dalších zákonech a pan prezident bude muset podepsat do konce roku tyto změny. Protože pokud je nepodepíše, tak od 1. ledna zde budeme mít daňový guláš.
Jak máme tedy vaše postupy vnímat, když vy z parlamentní republiky tvoříte republiku ve stylu - jedna a jediná pravda je ta, kterou si prohlasujeme, kterou si prohlasujeme podivnou většinou ve Sněmovně, tedy hlasy ODS, TOP-09 a odpadlíků z Věcí veřejných? Jste si jisti, že je vaše vláda stále legitimní? A že stejně je legitimní tento zákonodárný sbor?
Volby by samozřejmě způsobily pravici velkou újmu, to je mi jasné. A proto se budete snažit udržet u moci tak dlouho, jak jen to půjde, a těm z vás, kteří se cuknou, tak těm třeba dohodíte trafiky v Českém aeroholdingu, v Českých dráhách nebo v ČEZu. A to už nemluvím o tom, kdo vám pomáhá zákony schvalovat a za jakou cenu.
Myslím si, že by se paní předsedkyně Sněmovny či premiér této země v době Vánoc měli omluvit za chování poslanců vládní koalice. Ač opozice není viníkem těchto komplikací vytvářejících z našeho státu Absurdistán, cítím odpovědnost jako poslanec a doufám, že jsou v tomto státě i rozumní, racionálně uvažující lidé, kteří si budou pamatovat při dalších volbách, co prováděla současná vláda. Doufám, že s koncem legitimity této vlády nenastane konec světa, jak předpovídají Mayové, ale věřím, že s koncem legitimity této vlády vzroste sebevědomí občanské společnosti.
Budu dnes s kolegy ze sociální demokracie hlasovat proti zvyšování DPH. A budu hlasovat proti změnám, které na nás pan Kalousek chystá od Nového roku. A opakuji, je velmi nestandardní debatovat o změnách, na kterých závisí rozpočet České republiky, 12 dnů před koncem roku a uvádět tak české občany a firmy do nejistoty. Jedině že by pan ministr Kalousek věřil, že v pátek přijde konec světa, a tedy je jedno, co bude platit po 1. lednu. Věřím, že konec světa nenastane a že lidé v této zemi i přes kroky vládní koalice prožijí spokojené Vánoce a přežijí celý příští rok, i když to bude velmi těžké.
Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad ČSSD.)
Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Dříve než dám slovo panu senátoru Jiřímu Lajtochovi, který se hlásil z místa, bohužel jsem jeho přihlášku přehlédl, požádal o vystoupení s přednostním právem pan místopředseda Pospíšil.
Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, budu velmi stručný. Můj vstup je mimo téma tohoto bodu. Chci vám poděkovat za podporu, kterou jsem od vás dostal při volbách do funkce místopředsedy Poslanecké sněmovny. Ještě jednou děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkujeme, pane místopředsedo. Poprosím pana senátora Jiřího Lajtocha. Prosím.
Senátor Jiří Lajtoch: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, navržený zákon obsahuje zejména změny daňových zákonů. Kromě nich návrh obsahuje jen změnu zákona o pojistném na veřejné zdravotním pojištění. Vláda předložila tisk Poslanecké sněmovně č. 801 jako věcně totožný se senátním tiskem č. 396, což byl poslanecký tisk 695, návrh zákona o změně daňových, pojistných a dalších zákonů v souvislosti se snižováním schodku veřejných rozpočtů, který nebyl Parlamentem schválen. Návrh zákona byl tedy podán včetně změn zákonů v sociální oblasti, které ovšem Poslanecká sněmovna tentokrát nepřijala. V oblasti daní jde zejména o zvýšení DPH a zavedení tzv. solidární daně a v oblasti veřejného zdravotního pojištění o zrušení maximální hranice pojistného.
Návrh zákona je zpracován novou legislativní technikou, představující zásadní změnu v technice zpracování nového zákona, aniž je tato změna obsažena v legislativních pravidlech a aniž je používána i jinými navrhovateli než Ministerstvem financí. Jde o obdobnou legislativní techniku, jaká byla použita v senátním tisku 396, tedy zákon o změně daňových, pojistných a dalších zákonů v souvislosti se snižováním veřejných schodků, a senátního tisku 402, zákona o změně zákonů v souvislosti s přijetím zákona o pojistném na důchodové spoření.
Návrh má několik částí obsahujících novely téhož zákona. Body novely příslušného zákona jsou rozděleny do částí podle dne nabytí jejich účinnosti a body novely zákona o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí jsou takto rozděleny i podle znění, která novelizují. ***