(15.10 hodin)
(pokračuje Doktor)

Svět vícenákladů spojených s předmětem činnosti a proti tomu akce vlády, tlak opakovaně zvýšených daní, navíc na poslední chvíli, a jasného dopočitatelného poklesu poptávky jako celku. To je autentický příběh ze světa vesnice Jihočeského kraje, kde tedy žiji já. Nežiji v žádném poslaneckém ghettu. Takový je svět reálií, takový je svět, na který se lidé, mí kolegové, velmi často spolužáci, připravují a jehož důsledky sklidíme ve fiskálním období roku 2013.

A lidé si čtou nadpisy novin: 21 milionů lahví zabaveného alkoholu, tisíce nelegálních kolků vedle legálních kolků. Použiji sdělení ze včerejška: Celníci zadrželi 1,2 - zdůrazňuji 1,2 - milionu litrů nezdaněného alkoholu na Pelhřimovsku. Odhadovaný únik daně: 333 milionů korun. Na hrubý palec v kauze, která běží od září letošního roku, lze dopočísti daňové úniky již v řádu miliard. A já nechápu, jak pan generální ředitel cel může míti hlavu ještě mezi rameny a býti na svém místě. Tady se prostě nic neděje. Parlament České republiky, jako kontrolní orgán vlády, jako místo, kterému by měl pan ministr financí předkládat své účty a účty ze skutků svých podřízených, je chráněn většinou, již já nedokážu dohlédnout, ale jejíž naladění nedokážu ani přijmout. Ke cti některých z nás tedy je třeba říci, že přes marné pokusy poslanců a poslankyň, kteří se o něco podobného již v minulosti nebo v minulých dnech snažili.

Mé názory a vnímání věci se mohou zdát subjektivní. To jistě, a tak si beru na pomoc čísla oficiální. A protože mnoho čísel zavádí chaos, dal jsem si tu práci a postavil vám ta čísla tak, aby vám navozovala obraz reality. Reality, kterou podle mne není možné přehlížet, reality, která ovšem potvrzuje trend a naznačuje jisté limity ekonomiky, které jsou nepřekonatelné. Je možné se přenést pouze dalšími vyššími výkony ekonomiky, které ovšem nikdo v příštím roce v našem prostoru neočekává. Již několikrát jsem vás odkazoval a varoval zároveň před důsledky stagnujícího výběru daní. Vykonám tedy pro vás tu službu opakovaně, že vám odprezentuji srovnání skutečností - zdůrazňuji slovo skutečností - výběru daní roku 2011 a roku 2012 k měsíci listopadu. Prezentován bude vždy rozdíl, rok 2012 a rok 2011.

Daň z přidané hodnoty: plus 0,9 %. Abyste věděli, co plus 0,9 % znamená, je to plus 2,2 miliardy korun vybrané navíc oproti lednu až listopadu roku 2011, a pro vyšší orientaci vám řeknu, že ty 2,2 miliardy korun byly vybrány právě a jen v listopadu. Až do října byl výkon výběru daně z přidané hodnoty na nule ve srovnání s inkasem roku 2011. Zbývá doříci, že z těchto 2,2 miliardy navíc se těší pouze státní pokladna. Obce jsou na tom zhruba o 3,3 miliardy hůře a kraje o 0,6 miliardy korun. Výkon druhé nejdůležitější daně, daně navíc vázané na spotřebu: minus 0,6 %.

Teď přijdou relativní zprávy lepší. Daň z příjmu právnických osob plus 9,3 %, výkon tedy v nominální hodnotě plus 8,8 miliardy korun. Zdůrazňuji zejména kolegům nalevo, to mě potěší osobně, že daň, respektive sazba této daně, je pár šťastných let zafixována na 19 %, a doufám, že se jí dlouho nikdo nedotkne.

Daň z příjmu fyzických osob, zvláštní sazba, plus 2,4 miliardy.

Daň z příjmů fyzických osob, osoby samostatně výdělečně činné plus 48,9 %. Jen abyste věděli, co takové alarmující číslo, šťastné číslo, znamená - je to 0,3 miliardy korun, takže 300 milionů korun ve státní pokladně navíc.

Budu-li pokračovat ve zkratce dále, majetkové daně minus, silniční daň nula, šťastný dálniční poplatek 23 % navíc, ale to je pouze 700 milionů korun v nominální hodnotě. Všechny ostatní daně jsou na tom poměrně stejně nešťastně.

Suma sumárum, vezmu-li v úvahu nominální korunové vyjádření, pak nebýt mimořádné kondice daně z příjmu fyzických osob, zafixované na oněch zmiňovaných 19 % po pár šťastných let, a výnosu nové loterijní daně, která nebyla v roce 2011 započítána, to je vám jasné, byl by výkon výběru daní v roce 2012 nejen nulový, ale dokonce slabší nežli výběr daní v roce 2011. A nevýslovně menší než plán příjmu rozpočtu daňových výnosů roku 2012, s kterými počítal schválený rozpočet. Pohledem na výkon měsíců prosinců po dva roky zpět pak dovodím inkaso letošního roku za měsíc prosinec zhruba ve výši 77 až 78 miliard korun. Nebude rozhodně silnější než léta předešlá a troufám si odhadnout, že celkový výběr daní v roce 2012 bude činit 728 až 730 miliard korun. Schválené číslo státního rozpočtu bylo 773 miliard korun. Rozdíl 43 miliard korun českých.

Zvyšovat daně klopýtající ekonomice, tím spíše, máte-li, vážené kolegyně a kolegové, k dispozici údaje, které jsem vám předeslal - zdůrazňuji, že jsou to údaje Ministerstva financí České republiky, nikoliv mé kalkulačky Michala Doktora, zejména údaje potvrzující trend a alarmující limity ekonomiky v oblasti zdanění spotřeby -, je zhruba stejně moudré jako léčit onkologického pacienta pobytem v táboře nucených prací. Zvýšením břemene, včetně břemene daňového, se nikomu neodlehčí. Naopak, poklesne hlouběji v kolenou. Lidé a firmy na daních více nezaplatí. Odhodlají se k daňové optimalizaci a k daňovým únikům. Někteří proto, že již nemohou platit více, jiní proto, že dávno nechtějí. A zdůrazňuji, teď a v tuto chvíli nemluvím o daňových únicích. Já mluvím o spotřebě realizované v jiné zemi, o výnosech daní do pokladny úplně jiného státu, než kterým je Česká republika. Pan ministr financí ve svých veřejných vystoupeních sice tvrdí, že tento jev neexistuje, ale já tedy odpovím, že i kdyby se na hlavu postavil, toto jsou reálie České republiky. Každý občan, který si spočítá, že mu cesta za hranice z prostoru, kde on nese nějaké kvalifikované daňové břemeno, pakliže ušetří, prostě z tohoto prostoru odjede a svou potřebu, které se nemůže vyhnout a kterou potřebuje pro svůj život, realizuje jinde.

Blížím se k závěru. Z výše uvedeného dovozuji: Plánované příjmy roku 2013 jsou nadsazené a naprosto nereálné. Již v dubnu roku 2013 nám Ministerstvo financí České republiky oznámí první rozpočtové korekce a v druhé polovině léta jako další. Vláda bude muset oželet tou či onou metodou minimálně 25, spíše 30 miliard korun. Uvedený výsledek je v příkrém kontrastu s ambicí vlády učinit prorůstová opatření, neb skutečné zdroje na tento manévr prostě v rozpočtu vůbec nebudou.

Víte o mně, že já jsem tento dokument vládního rozpočtového nebo daňového balíčku nepodporoval nikdy v minulosti. Na svém hlasování nemám co měnit, neb jevy, před kterými jsem vás varoval na jaře letošního roku, nejenže setrvávají, ale ještě zesilují. Děkuji vám za pozornost.***




Přihlásit/registrovat se do ISP