(13.00 hodin)
(pokračuje Pospíšil)
Nyní budeme hlasovat o tom, kdo souhlasí s přikázání výboru pro sociální politiku.
Zahajuji hlasování číslo 264. Kdo je pro přikázání? Kdo je proti?
Hlasování číslo 264, přihlášeno 119 poslanců, pro 107 poslanců, proti 5 poslanců. Konstatuji, že návrh byl přijat a my jsme tak přikázali tento návrh výboru pro sociální politiku.
Dále bylo navrženo, aby tento návrh projednal také ústavněprávní výbor. O tom nyní budeme hlasovat.
Zahajuji hlasování číslo 265. Kdo je prosím pro návrh? Kdo je proti návrhu?
Hlasování číslo 265, přítomno 119 poslanců, pro 79, proti 24. Konstatuji, že i tento návrh byl přijat. Přikázali jsme tak tento tisk i ústavněprávnímu výboru.
Dámy a pánové, konstatuji, že v tuto chvíli končíme prvé čtení tohoto sněmovního tisku a budeme postupovat dál podle schváleného pořadu naší schůze. Přistupujeme k bodu
53.
Návrh poslanců Jana Klána, Květy Matušovské, Gabriely Hubáčkové, Marie Rusové
a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 491/2001 Sb., o volbách
do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 62/2003 Sb., o volbách
do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 628/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 628/1. Konstatuji, že za navrhovatele předložený návrh uvede paní poslankyně Matušovská. Prosím, aby se nyní ujala slova.
Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane předsedající. Vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych vám jako zástupkyně navrhovatelů představila následující novelu změn volebních zákonů, která stejně jak předchozí tisky leží v Poslanecké sněmovně od března minulého roku.
Volební zákony, zákon o volbách do Parlamentu České republiky, zákon o volbách do Evropského parlamentu, o volbách do zastupitelstvech krajů a o volbách do zastupitelstev obcí, mimo jiné upravují problematiku delegování členů okrskových volebních komisí a náhradníků. Ti jsou delegováni formou doporučení nebo doručení jejich seznamu starostovi, přičemž je stanoveno, co seznam musí obsahovat. Mimo jiné je to u navrhovaného člena též datum narození, popř. jeho rodné číslo. V tomto případě jsou citované zákony nejednotné, pokud jde o povinně uváděné údaje v seznamech delegovaných členů volebních komisí, když zákonem o volbách do zastupitelstev obcí a zákonem o volbách do Evropského parlamentu je povinností uvádět u delegovaného člena datum narození, zatímco zákonem o volbách do Parlamentu České republiky a zákonem o volbách do zastupitelstev krajů je povinností uvádět rodné číslo.
Další nejednotnost je spatřována v případě zániku mandátu člena zastupitelstva obce oproti zániku mandátu člena zastupitelstva kraje, a to v návaznosti na případy, kdy se členové zastupitelstev sami vzdají výkonu funkce člena zastupitelstva. Zatímco v případě člena zastupitelstva kraje končí mandát okamžikem, kdy se vzdá výkonu funkce člena zastupitelstva, v případě člena zastupitelstva obce zaniká mandát dnem, kdy se vzdá výkonu funkce člena zastupitelstva, tedy až uplynutím dne, kdy tak učinil. To v praxi vyvolává aplikační problém spočívající v konečném důsledku v tom, že přesto, že se člen zastupitelstva obce vzdá výkonu své funkce, je stále považován za člena zastupitelstva s veškerými právy a povinnostmi, to na jedné straně, a na straně druhé vzdá-li se člen zastupitelstva obce výkonu funkce člena zastupitelstva, není již považován za člena zastupitelstva obce. Ani výkladová praxe v tomto případě není jednotná. Aby se tedy odstranil tento problém, je navrhováno sjednocení terminologie tak, aby v okamžiku vzdání se funkce člena zastupitelstva obce skončil zároveň jeho mandát, tedy sjednocení se zákonem o volbách do zastupitelstva kraje.
Konají-li se volby do zastupitelstev obcí nebo zastupitelstev krajů společně s volbami do Poslanecké sněmovny nebo do Senátu Parlamentu České republiky, plní povinnost okrskové volební komise komise sestavená z členů delegovaných pro volby do zastupitelstev obcí nebo krajů. V takovém případě však politická strana a politické hnutí, které nemá sestavenu kandidátku do obecního nebo krajského zastupitelstva, ale má postavenu kandidátku do Parlamentu České republiky nebo Senátu, nemůže delegovat své zástupce do okrskových volebních komisí, a tedy své zástupce v komisi nemá. Proto je navrhováno, aby i tato politická strana mohla delegovat své zástupce do volební komise.
Cílem předloženého návrhu je odstranění výše popsaných problémů. Svým obsahem je pouze legislativně technického charakteru a po věcné stránce nijak zásadním způsobem nezasahuje do koncepce volebního zákona. Navrhovaný zákon nemá žádné dopady na státní rozpočet ani do rozpočtů samosprávných celků. Není v rozporu s ústavním pořádkem a ani neodporuje mezinárodním smlouvám, kterými je Česká republika vázána. Navrhovaná změna není v rozporu s právními normami Evropského společenství.
Dámy a pánové, děkuji za pozornost a podporu předloženého návrhu zákona. (Potlesk poslanců KSČM.)
Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Děkuji paní navrhovatelce. Nyní se slova ujme zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec David Vodrážka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec David Vodrážka: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Členové vlády, dámy a pánové, zmiňovaný návrh změny zákonů o volbách do zastupitelstev obcí, krajů a do Evropského parlamentu obsahuje dílčí nedostatky. Jde například o zvolení jednotného institutu rodného čísla, protože dnes by se mělo jako údaj požadovat místo rodného čísla datum narození. Problémem je také řešení zániku mandátu člena zastupitelstva v případě jeho rezignace. To by způsobilo obtíže při určování přesného okamžiku doručení rezignace i zjišťování usnášeníschopnosti zastupitelstva a mohlo by vést k zpochybňování výsledků hlasování zastupitelstva. Navíc nedostatky stávající právní úpravy jsou podle vlády řešeny v rámci připravovaného volebního zákoníku.
Rád bych tedy navrhl zamítnutí tohoto zákona. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Děkuji pěkně panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu. Nevidím nikoho, kdo by se hlásil... Ano, pan poslanec Klučka. Prosím.
Poslanec Václav Klučka: Děkuji vám, pane místopředsedo. Já opravdu nevím, ze kterého data stanovisko vlády je, ale předpokládám, že je z doby, kdy byl předložen parlamentní tisk a vláda tento tisk projednávala. Pokud je tomu jinak, prosím o sdělení, kdy že to bylo.
Ty chyby, které jsou tady vyčítány, se dají opravit. A dají se opravit, když tento zákon postoupíme do druhého čtení. Nevěřím tomu, že vláda připraví to, co slibuje. (Potlesk poslanců KSČM.)
Místopředseda PSP Jiří Pospíšil: Děkuji pěkně. Jsme stále v obecné rozpravě, ve které nezazněl zatím žádný návrh. V obecné rozpravě. Pane zpravodaji, prosím. ***