(18.50 hodin)
(pokračuje Babák)
Druhý pozměňovací návrh se týká výše kauce, kterou bychom rádi snížili z 20 na 10 milionů korun, což byl původní návrh. Cílem kaucí je podle autorů novely omezení vzniku a zneužívání účelově založených společností ke kriminálním deliktům. V průběhu přípravy zákona byla původně navržená částka 10 milionů korun zvýšena na dvojnásobek. Toto zvýšení ovšem nebylo nikde věrohodně odůvodněno. Negativní dopady celoplošné dvacetimilionové kauce na zachování konkurence na distribučním trhu jsou zásadní, protože takto vysokou kauci bude schopno složit jen velmi málo procent dnes existujících a přitom poctivých subjektů. Kauce se tak z nástroje na ozdravení trhu stává nástrojem na likvidaci zdravého konkurenčního prostředí. Pro zavedení nižších kaucí hovoří i další argumenty. Není jisté, zdali vůbec bude možné použít kauci jako náhradu na distribuci na nezaplacenou daň, což některé rozsudky Evropského soudního dvora naznačují, že to možné nebude. Dále, naopak vytlačení poctivých, ale finančně slabších subjektů z trhu je okamžitý a nevratný krok.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se k samotnému zavedení kaucí i k jednotlivé výši několikrát vyslovil negativně, ale jeho připomínky nebyly dosud brány na zřetel. V neposlední řadě požadavek snížení kauce z 20 na 10 milionů publikovala i Hospodářská komora České republiky.
Pozměňovací návrh vrací výši kauce na původní úroveň. Mimochodem, jde o úroveň, která byla v počátcích přípravy zákona akceptována většinou účastníků trhu včetně obou rozhodujících podnikatelských asociací. (V sále je obrovský hluk a neklid.)
A poslední pozměňovací návrh se týká distribuce plynu, a to tak, že distribuce plynu je v rámci trhu pohonných hmot, jak již víme, zcela samostatným oborem. Jeho podíl na celkovém trhu pohonných hmot činí necelá 2 % a z hlediska výběru DPH jde o víc než málo 1 %.
Díky řadě v minulosti přijatých opatření v zákoně o spotřebních daních a v zákoně o pohonných hmotách jde o trh téměř nezatížený daňovými úniky. S ohledem na nižší daňovou zátěž, malé prodávané objemy a již zmíněná existující opatření neexistuje riziko, že by byl tento trh v budoucnu cílem daňových podvodníků. Všichni distributoři plynu musí být již dnes držiteli zvláštních povolení vydávaných příslušným celním úřadem. Získání takového povolení je řízením a není nárokové. Jediným přínosem zavedení kaucí pro trh plynu, tedy pro trh LPG, je rozbití zdravého konkurenčního prostředí a vytvoření podmínek pro ovládnutí trhu několika finančně nejsilnějšími společnostmi.
V rámci projednávání v hospodářském výboru bylo navrženo pouze zrušení kauční povinnosti pro distributory plynu. Ministerstvo financí však doporučilo cestu vyloučení distributorů plynu ze skupiny distributorů, tedy z celého dopadu novely zákona o pohonných hmotách. Předložený pozměňovací návrh reflektuje uvedené doporučení přímo Ministerstva financí a vylučuje distributory, kteří distribuují výhradně plyn, jako osoby, na které se nevztahuje povinnost registrace v registru distributorů. Staví je tak do stejné pozice, jakou v zákoně mají distributoři stlačeného zemního plynu, což je pod označením CNG.
Všechny tři pozměňovací návrhy dál načtu v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Protože nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím. - Pardon, omlouvám se. Pan kolega Zgarba.
Poslanec Petr Zgarba: Dobrý večer, pane místopředsedo. Děkuji za slovo.
Dámy a pánové, já bych jenom chvilinku chtěl upoutat pozornost k tomuto tisku zvláště ze strany předkladatelů. Bylo sděleno, že se jedná o 8 mld. daňových úniků na překupu a neodvádění DPH při dovozu pohonných hmot. Já se ptám - nejradši bych se zeptal pana ministra financí, proč v té věci nejedná, proč nepředložil legitimní a rozumný návrh zákona, který by toto řešil.
Vás, pane předkladateli, bych se rád zeptal na to, z jakého důvodu stanovujete kauci - jak podle ÚOHS, tak i podle mě diskriminačně - na úroveň 20 milionů. Malý distributor ať platí kauci ve výši objemu nebo tržby odpovídající svému obratu, velký distributor ať platí velkou kauci. Lineárně, jednoduše pro každého stejně, tak ať neomezujeme hospodářskou soutěž a podmínky obchodu na území České republiky. (V sále je trvalý silný hluk.)
Dále tedy... V podstatě... Na mě tento návrh jako celek působí... Samozřejmě chci říct, že nechci hovořit o tom, že bychom měli zavírat oči nad daňovými úniky. Tato věc je nutná řešit a zákon v nějaké podobě musíme schválit a musíme přijmout. Nicméně bych vás chtěl požádat o to, zdali byste tento zákon nechtěli dopracovat takovým způsobem, aby nediskriminoval jakoukoliv fyzickou či právnickou osobu na území České republiky.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Ještě někdo se hlásí do obecné rozpravy? Pan kolega Skokan. (Hluk v sále je stále velmi silný.)
Poslanec Petr Skokan: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Milé kolegyně, vážení kolegové, já vás nechci unavovat a zdržovat před závěrem našeho jednání, přesto si k novele zákona o pohonných hmotách dovolím krátký komentář, a to především k pozměňovacímu návrhu, který jsem předložil. Tento pozměňovací návrh totiž kopíruje podobné opatření, které je navrhováno v novele zákona o povinném značení lihu. Ten je nyní projednáván jako reakce na loňskou metanolovou aféru.
Není vůbec důvod, proč bychom na distributory lihu měli být přísnější než na distributory pohonných hmot a naopak. Povolení k posečkání daně nebo rozložení úhrady daně na splátky je totiž standardním opatřením daňového řádu a správci jím reagují na požadavek subjektu, který se nachází ve výjimečně těžké finanční situaci. Do krátkodobé druhotné platební neschopnosti se subjekt dostává nikoliv vlastní vinou, ale nezřídka je taková situace způsobena špatnou platební morálkou právě státem řízených organizací. Je nepřípustné, abychom nastavili zákonem taková pravidla, aby podnikajícímu subjektu bylo odepřeno právo podnikat. Byl by tím totiž vyřazen z registru distributorů. A to všechno jenom proto, že jiný státem řízený subjekt zaplatí svým dodavatelům se zpožděním. Je věcí rozhodnutí příslušného správce daně, a tak je i nastaven daňový řád, zdali považuje subjekt za poctivý, či rizikový a zdali posečkání daně povolí, nebo ne.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Ještě někdo se hlásí do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím. Protože nepadl žádný návrh, přistoupíme k rozpravě podrobné, kterou tímto zahajuji. Jako první přihlášený v podrobné rozpravě vystoupí pan kolega Chaloupka. Prosím, pane kolego, máte slovo.
Poslanec Otto Chaloupka: Děkuji, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, přihlašuji se tímto k pozměňovacímu návrhu ke sněmovnímu tisku 883, sněmovní dokument č. 6596, a žádám vás o jeho podporu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane kolego, za vaše vystoupení i stručnost. Dalším přihlášeným je pan kolega Kádner. (Hluk neutichá!)
Poslanec David Kádner: Pane předsedající, dámy a pánové, já se tímto přihlašuji k pozměňovacímu návrhu ke sněmovnímu tisku 883 pod evidencí 6611. Děkuji za podporu.
Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Dalším přihlášeným je pan kolega Nekl. Prosím, máte slovo.
Poslanec Josef Nekl: Děkuji, pane místopředsedo.
Dámy a pánové, já bych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu pana poslance Pavka Hojdy, který je uložen jako sněmovní dokument 6608, ale bohužel není ještě v systému zobrazen, proto si ho dovolím načíst. Je to opravdu velmi stručné.
1. V části první čl. I v § 6i se vkládá nový odstavec, který zní: "(5) Distributor pohonných hmot není povinen poskytnout kauci, pokud: a) během pěti předcházejících let vykonával činnost distributora a jako distributor prodal každý rok v daném období minimálně 500 000 litrů pohonných hmot, b) během stejné doby splňoval a splňuje podmínky spolehlivosti a bezdlužnosti podle tohoto zákona. "***