(13.20 hodin)
(pokračuje Urban)
Co se týká této normy ve vztahu k Ministerstvu zemědělství, ve vztahu k tomuto řešení, tak hospodářský výbor v tom nějaký zásadní problém nevidí. Chtěl jsem jenom toto k tomu usnesení zde dnes dodat. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, to byla tedy jenom slova zpravodajů příslušných výborů a teď teprve otevírám obecnou rozpravu. Takže kdo se hlásí do obecné rozpravy k návrhu zákona o státním podniku? Není tu nikdo. Aha, pana poslance Paroubka bych v tom případě vyzval, je jediný řádně přihlášený. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jiří Paroubek: Vážený pane místopředsedo, vy se mě trvale snažíte přehlížet. Já se samozřejmě nenechám, ale určitě to není zlá vůle, jak se známe, takže věřím, že včas předložené přihlášky vás prostě zmátly.
Já bych si dovolil dvě poznámky úvodem v reakci na vystoupení jednak pana ministra a jednak na vystoupení předsedy hospodářského výboru. Tak trošku mi ve vystoupení pana ministra chyběla reakce na to, co jsem zde říkal v prvním čtení tohoto zákona. Myslím si, že není dobré, když takovýto zákon je předkládán jako nějaká resortní norma, že tedy jaksi si peníze, které shodou okolností v té převážné většině zřejmě - protože to je druhá věc, o kterou jsem se při prvním čtení zajímal, tedy tehdy, kdy se projednával tento návrh poprvé, kolik vlastně jsou ty prostředky, jaká je celková výše těchto prostředků v jednotlivých státních podnicích. Tady navazuji na vystoupení předsedy hospodářského výboru. Já bych uvedl ty státní podniky kromě Diama, o kterém hovořil on. Jsou to Lesy České republiky - tam je pravděpodobně ta pastva nejšťavnatější. Dále Státní tiskárna cenin, Česká pošta, Řízení letového provozu České republiky, Vojenské lesy a statky České republiky a Národní podnik Budvar.
Zajímalo by mě tedy, kolik je ta celková částka na těchto účtech, a samozřejmě, že nepředpokládám, že by tyhle prostředky měly být použity na krytí provozních potřeb jednotlivých resortů, ale předpokládal bych, že tyto prostředky - a nemyslím jenom prostředky, které jsou na účtech Lesů České republiky a které se tam léta flákají a které tedy, zaplať pánbůh, spíš narůstají, což je jenom dobře - chtěl bych říci, že tyto prostředky by měly jít především do investic s velkým multiplikačním efektem ve prospěch celého státu.
Domnívám se, že bychom měli slyšet i na úrovni Poslanecké sněmovny, jaké investice to budou. A proto vidím jako slabinu, jestli je tato norma tady předkládána jako de facto resortní norma a tak trošku se dovídáme okrajově, že se to vlastně týká i jiných oblastí. Myslím si, že ty oblasti s velkým multiplikačním efektem jsou např. bytová výstavba, kde vláda naprosto neuvažuje o nějakých programech na podporu komunální bytové výstavby, výstavby sociálních bytů. Bytová výstavba má přece obrovský multiplikační efekt a všichni víme, v jakém stavu je stavební výroba v téhle zemi, jak klesá. Jak vypadá dno, se zřejmě dovíme na konci tohoto roku, ale možná, že to nebude ještě dno definitivní. Stavaři mluví o tom - ty velké stavební firmy mluví o ohromném poklesu stavebních zakázek v řádech desítek procent, 15 až 20 %. No a stát by tedy měl něco udělat, možná i něco ve vztahu k veřejným stavbám. Samozřejmě jsou i jiné nástroje, pokud jde o výstavbu liniových staveb. Tady nevolám po nějakém použití prostředků na tohle, protože ty prostředky, pokud je to 12 až 15 mld. podle mého odhadu, ale mohu se mýlit, tak prostě tohle jsou jen drobné ve vztahu k potřebám resortu dopravy. Ale tahle národohospodářská úvaha ze strany vlády mi naprosto chybí.
Já se nedivím ministru zemědělství, že by byl rád, aby co nejvíce těchto peněz zůstalo v jeho resortu. To je přání každého ministra. A upřímně, mít takové zlaté tele, jako jsou finanční prostředky Lesů České republiky, to by se mi také líbilo, ale myslím, že je potřeba širšího národohospodářského pohledu. A taky jsem trošku překvapen, že lidé, kteří se zabývají hospodářskou politikou a ekonomií mezi mými kolegy v opozičních stranách, k tomuto návrhu mlčí. Domnívám se, že o tomto návrhu bychom měli hodně mluvit, protože to může být jedna z oblastí, které mohou velmi silně ovlivnit hospodářský růst. Těch 15 mld. korun, pokud půjdou do investic a pokud k nim přijdou ještě nějaké prostředky třeba krajů, soukromých osob nebo veřejných korporací obecně, tak to už může být 0,5 % hrubého domácího produktu a to je přece velmi významné.
Tento pohled mi u tohoto materiálu zcela chybí. Proto promiňte, ale nebudu pro tenhle materiál ve třetím čtení hlasovat, pokud zásadně nezmění svoji podobu.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. A teď do obecné rozpravy? Tak to byl tedy jediný přihlášený do obecné rozpravy a vypadá to, že se ani nehlásí nikdo další. V tom případě obecnou rozpravu můžeme ukončit, ale zahajuji rozpravu podrobnou, do které mám přihlášku... Já jsem tady měl pana poslance Papeže písemně přihlášeného, takže mu můžeme dát slovo jako prvnímu. Dobře, takže dávám poslanci Papežovi slovo v podrobné rozpravě. Prosím.
Poslanec Jiří Papež: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych Poslaneckou sněmovnu v podrobné rozpravě informoval o tom, že jsem k tomuto návrhu podal elektronicky dva pozměňovací návrhy. Ten, který je označen jako sněmovní dokument 6587, tímto stahuji. Ten, který je označen jako sněmovní dokument 6628, tímto oficiálně podávám, tedy osvojuji si ho a budu rád, když se o něm bude pak ve třetím čtení také hlasovat. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano a teď prosím má slovo pan poslanec Skopal.
Poslanec Ladislav Skopal: Děkuji, pane předsedající. Já bych chtěl navrhnout svůj pozměňovací návrh, že v čl. III Účinnost se slova "dnem 1. prosince 2012" nahrazují slovy "1. 1. 2014".
Myslím si osobně, že je potřeba uvážlivě nakládat s těmito prostředky. Je potřeba, aby se státní podniky na to připravily, protože v letošním roce s tím nepočítaly. A určitě vláda tím nemá úmysl lepit jakékoli díry, ale doopravdy, tak jak tady bylo řečeno panem poslancem Paroubkem, efektivně tyto finanční prostředky využívat.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tak máme všechny. Ptám se, jestli ještě někdo se hlásí do podrobné rozpravy. Pokud se už nikdo do podrobné rozpravy nehlásí, a zdá se, že opravdu ne, tak můžeme i podrobnou rozpravu ukončit a není co hlasovat. Můžeme ukončit celé projednávání tohoto bodu číslo 26.
Teď tady máme bod číslo 27 a to je tisk 778. Hlásí se pan poslanec Polčák.
Poslanec Stanislav Polčák: Děkuji. Vážený pane předsedo, já bych chtěl požádat, aby sněmovní tisky číslo 778 a 779 byly přeřazeny až na konec bloku těchto čtení z toho důvodu, že nebyla splněna lhůta pro rozdání usnesení ústavněprávního výboru, který zasedal v té věci včera. To znamená, chci jenom požádat, aby tento tisk byl přeřazen na konec, oba dva tisky, to znamená jak katastrální zákon, tak související, až na konec tohoto bloku. Děkuji. ***